×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
تقویت صنایع کرمان با انتقال گردش مالی شرکت‌های بزرگ

اقتصادتهران: تقویت صنایع کرمان با انتقال گردش مالی شرکت‌های بزرگ سال‌هاست شرکت‌های صنعتی و معدنی متعددی با گردش مالی بسیار بالا در کرمان فعالیت می‌کنند و میزان درآمد و هزینه این شرکت ها که رقمی بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان است، می تواند استان کرمان را دستخوش تحولی بی سابقه کند و این در حالی است که تا قبل از دولت تدبیر و امید برای استفاده از چنین ظرفیتی در جهت تامین مالی صنایع کوچک و متوسط این استان اقدامی صورت نگرفته بود.

انتقال گردش مالی شرکت‌هایی که در کرمان فعالیت می‌کنند به این استان، نیازمند تعامل بین دستگاهی و اجرای ساز و کارهایی همچون انعقاد تفاهمنامه‌های بین بانکی است که مدیران دولت تدبیر و امید در استان کرمان، با استفاده از ظرفیت نخبگان، ائمه جمعه، دانشگاهیان و فعالان اقتصادی، این نقطه ضعف کهنه و پنهان را شناسایی کرده‌اند.

هم اکنون با همگرایی و پشتکاری که در پیشرفت استان به وجود آمده، در راستای هدایت درآمد و هزینه (گردش مالی) این شرکت‌ها به داخل استان کرمان تدابیر خاص و کارشناسی شده ای پیش بینی شده است و درواقع می توان گفت کلید اصلاح این رویه با ایجاد شورای عالی معادن در استان کرمان زده شد و همچنین در ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه نیز به این موضوع تاکید شده است.

تاکنون واحدهای تولیدی استان کرمان از مزایا و امتیازاتی محروم بودند اما از آنجا که یکی از مشکلات و موانع توسعه واحدهای تولیدی این استان پهناور، نبود نقدینگی و تامین منابع مالی است، با انتقال گردش مالی شرکت‌های بومی به کرمان، حدود ۹ درصد از نقدینگی کشور به کرمان منتقل و مشکل کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی تا حد زیادی مرتفع می شود چراکه با ورود منابع مالی آن‌ها به کرمان، شبکه بانکی این استان می‌تواند به میزان منابع وارد شده، تسهیلات جدید پرداخت کند.

به علاوه در کنار این اتفاق بزرگ، چگونگی ارتباط و تعامل سیستم بانکی با سازمان صنعت، معدن و تجارت در بحث تعین نرخ سود این تسهیلات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که امیدواریم برای تعیین نرخ سود و مدت زمان بازپرداخت تسهیلات به گونه ای برنامه ریزی شود که پرونده کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی برای همیشه بسته شود.

از طرفی ورود این حجم از نقدینگی به کرمان، نیازمند یک مدیریت تخصصی و کارآمد است که ظاهرا با محوریت شورای هماهنگی بانک‌های استان می‌توان این منابع را در قالب کنسرسیوم بانکی و با مشارکت بانک‌های استان کرمان مدیریت کرد.

کنسرسیوم بدین معناست که دو یا چند شرکت و موسسه خصوصی و دولتی برای رسیدن به یک هدف با هم متحد شوند و یا اینکه منابع مالی خود را در جهت خاصی با هم جمع کنند و امروزه در بیشتر کشورهای دنیا، کارهای بزرگ را از طریق تشکیل همین کنسرسیوم‌ها انجام می‌دهند و ما نیز باید بپذیریم که یک شرکت، بانک و یا موسسه، به تنهایی نمی تواند منابع مالی چندانی را برای تحقق اهداف بزرگ استان تامین کند.

خوشبختانه با پشتکار نماینده عالی دولت و مجموعه مدیریتی استان کرمان، اتفاقات بسیار خوبی را در حوزه تقویت صنایع این استان شاهد بودیم به گونه‌ای که چندی قبل مقرر شد بانک های کرمان به میزان سه برابر منابع منتقل شده، تسهیلات لازم را در بخش های اقتصادی، تولیدی و زیرساختی پرداخت کنند.

البته این تسهیلات، به غیر از خطوط اعتباری ویژه‌ای است که بعد از انتقال منابع به بانک های استان برای شرکت‌ها در نظر گرفته می‌شود، و تمامی این اقدامات تنها گوشه ای از اقدامات عملیاتی شده دولت در جهت ارتقای تولید داخلی و افزایش اشتغال است و حقیقتا اگر همه فعالیت‌ها و حمایت‌های مجموعه مدیریتی دولت از تولید و اشتغال استان، به طور شفاف تشریح شود پی خواهیم برد که لحظه به لحظه، در استان کرمان چندین صنعت و شغل جدید ایجاد می شود و یا در دست اقدام است.

در زمینه مباحثی هم که برخی از افراد پیرامون نمود نداشتن اقدامات دولت مطرح می کنند نیز می توان گفت، حجم زیاد مشکلات زیرساختی و موانعی که از دوره‌های گذشته بر سر راه تولید و اشتغال استان انباشته شده بود در شتاب دولت به سوی توسعه اقتصادی اختلالاتی ایجاد کرد اما اکنون که این مشکلات زیرساختی در حال حل و فصل شدن است، جهش کرمان در عرصه های مختلف اقتصادی امری طبیعی است و خواهیم دید در این مسیر پر شتاب، اقدامات دولت نمود بسیار خوبی پیدا خواهد کرد.

به گفته علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان، یکی از اتفاقات خوب و کارهای بسیار مهمی که در دولت تدبیر و امید انجام شد و مجلس و نمایندگان کرمان به خوبی این موضوع را پیگیری کردند، تصویب ایجاد شورای عالی معادن در استانها بوده است.

مسلما تفویض اختیارات شورای عالی معادن کشور به استان کرمان که در راستای کاهش بروکراسی اداری انجام گرفت، بسیاری از مشکلات واحدهای صنعتی و معدنی را برطرف خواهد کرد و از آنجا که صنایع بزرگ صنعتی و معدنی کرمان توانمندی خوبی دارند، می توان از ظرفیت و توان مالی آنها برای تقویت صنایع کوچک و متوسط این خطه بهره برد که اخیرا طبیب زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان کرمان در جمع فعالان اقتصادی بر لزوم تاسیس شرکت تامین سرمایه با کمک شرکت های بزرگ در استان کرمان تاکید کرد.

امروز پیشرفت پروژه ها و نظارت مستمر استاندار کرمان بر روند اجرای طرح ها، کرمان را به سرزمین کار و تلاش تبدیل کرده است و در چنین شرایطی طبیعی است که وزیران دولت تدبیر و امید از این استاندار مبتکر به عنوان فردی با تفکر ابداع گر و نوآور توسعه ای یاد کنند که طرح ها و فعالیت های این استان پهناور را به طور جد پیگیری می کند.

کمیل بهشتیان؛ خبرنگار ایرنا در کرمان

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches