true
یک سازمان، مجموعه ای از ارکان و بخش هایی متفاوت را در بر میگیرد و از همین رو، فلسفه وجودی هر سازمانی به ارتباط میان این ارکان بستگی دارد. بر این اساس، به منظور ایجاد هماهنگی بین عناصر ساختاری و انسانی سازمان در قالب مجموعه ای کارآمد، تحقق ارتباطات مؤثر، امری ضروری است. به عبارتی دیگر میتوان از «ارتباطات»، به عنوان نقطه آغازین تمامی وظایف مدیریتی یاد کرد.
علم مدیریت و امر سازماندهی در گرو برقراری ارتباط مؤثر است؛ چرا که در این صورت، کارکنان از چشمانداز و اهداف سازمانی و نقش خود در دستیابی به این اهداف آگاه خواهند شد. ارتباطات، به عنوان اساس و بنیان فعالیت مدیران، نه تنها سازماندهی، برنامه ریزی و هماهنگی را میسر میسازد بلکه بستری فراهم می آورد تا سازمان ضمن ارتباط با محیط خارج، در قالب نظامی باز و فراگیر فعالیت نماید. بنابراین می توان گفت، مدیرانی که عملکرد خود را در چارچوب مفاهیم ارتباطات سازمانی شکل می بخشند، به مراتب از نتایج موفقیّت آمیزتری برخوردار خواهند بود. در واقع حفظ یکپارچگی سازمان، اعمال مدیریت کارآمد و در نهایت برآوردن خواسته ها و مطالبات مخاطبان، مستلزم ایجاد ارتباطی کارآمد و مؤثر در تمامی سطوح سازمانی است.
در این میان، «روابطعمومی»، بخشی از فعالیتهای مدیریتی است که وظیفه دیده بانی و شناخت گروه مخاطبان، به منظور برقراری ارتباطی دو سویه و همچنین تفاهم بین آنان و سازمان را عهدهدار است.
مخاطبان یک سازمان ممکن است طیفی به گستردگی دولت، سهامداران، مشتریان و رسانه ها را دربر گیرند. از سوی دیگر فعالان و متخصصان عرصه روابط عمومی با پشتيباني کانال های ارتباطی شفاف بین مدیریت و کارکنان مجموعه، زمینه ایجاد همگرایی، همبستگی و «یکپارچگی» درونسازمانی را میسر میسازند. روابط عمومی در واقع بازوی ارتباطی مدیریت سازمان به شمار می رود که وظیفه اصلی آن مدیریت ارتباطات سازمانی است. در صورتی که ارتباطات سازمان در عرصه های گوناگون به نحوی مطلوب برقرار گردد، بدونتردید بسیاری از مشکلات و موانع پیش رو مرتفع خواهد شد.
در این نوشتار، سعی میگردد به برخی از راهکارهای مؤثر در نهادینه ساختن یکپارچگی سازمانی اشاره شود که روابطعمومی میتواند نقش به سزایی در پیاده سازی موفق آن داشته باشد.
نخست؛ طراحی یک برنامه روابط عمومی کارآمد و مؤثر جهت نفوذ بر مخاطبان سازمان است؛ چرا که هیچ یک از بخش های سازمانی به اندازه روابط عمومی قادر نخواهند بود در تثبیت جایگاه، بهبود وجهه و افزایش اعتبار سازمان نزد مشتریان، صاحبنظران، رسانه ها و در یک کلام افکار عمومی مؤثر باشد.
از سوی دیگر روابطعمومی یک نماینده رسمی سازمانی در خارج از مجموعه به شمار میرود. متخصصان روابط عمومی با بهرهگیری از مهارت های ارتباطی، روانشناسی و حتی تبلیغاتی، می توانند پشتوانه مطلوبی در رابطه با معرفی فعالیت سازمان ذیربط باشند؛ ولی بدیهی است که این امر مستلزم برخورداری از ارتباطات داخلی مؤثر خواهد بود.
علاوه بر این، روابط عمومی کارآمد، گنجینهای از گردآوری و پرورش ایده ها و ابتکارها است. شناخت عرصه های جدید، تعامل با مجموعه ها، افراد و افکار بدیع و متعاقباً تغییر، بومی سازی و بهکارگیری افکار وایده های نو و نیز در تعامل متقابل؛ معرفی و تسرّی توانمندی و دستارودهای مجموعه و سازمانِ خود، از جمله اقداماتی است که روابطعمومی در راستای یکپارچگی درون و برون سازمانی قادر به انجام آن است.
به یقین پیاده سازی و نهادینه ساختن نظام مدیریت یکپارچه روابط عمومی، در برآوردن مطالبات مخاطبان و ارتقای اثربخشی نظام مدیریت ارتباطی به منظور افزایش رضایت مخاطبان امری ضروری است که بدونتردید دستیابی به این مهم، فراتر از به کارگیری فنون تبلیغاتی و یا بهره گیری از تکنیک ها و ارتباطات رسانه ای است و در وهله نخست، با تقویت ارتباطات انسانی در سطوح درون و برون سازمانی میسر و مقدور خواهد بود.
دکتر محمود ترابیان
مدیر امور روابط عمومی و اطلاع رسانی بانک آینده
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=6098
false
true