اقتصادتهران: مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای از فعال بودن پایانه مرزی نوردوز به عنوان مرز ایران و ارمنستان خبر داد.
به گزارش مهر، اخیراً با توافق آتش بس که میان آذربایجان و ارمنستان با وساطت ترکیه و روسیه برقرار شد، مباحثی در خصوص حذف جادههای ایران به عنوان حلقه اتصال میان بخشهای اشغالی قره باغ از سوی ارمنستان با سرزمین مادری (جمهوری آذربایجان) مطرح شد؛ حتی در مواردی گفته شد که مرز ایران با ارمنستان به طور کامل از بین میرود.
همایون یوسفی رئیس کمیته دریایی و بندری کمیسیون عمران مجلس نیز درباره تلاش آذربایجان و ارمنستان برای جابه جایی کریدور ترانزیتی منطقه قفقاز که بخشی از آن از خاک ایران میگذرد، هشدار داد؛ اتفاقی که پاکستان نیز با سرمایه گذاری در بندر گوادر به عنوان رقیب بندر چابهار در حال رقم زدن آن است و تلاش میکند ایران را از کریدور ترانزیتی شمال-جنوب حذف کند.
پیش از این نیز کارشناسان درباره سرمایه گذاری سنگین ترکیه در تقویت کریدور ترانزیتی ترانس-خزر (شرق به غرب دریای خزر) که یک کریدور آبی-خاکی است هشدار داده بودند؛ اما با توافق آتش بسی که میان ارمنستان و آذربایجان بر سر مناقشه قره باغ داشتند، رخ داد و به نظر میرسد ترکیهایها بیشتر از دو کشور متخاصم، از این توافق نامه خوشحال باشند، این هشدارها هر چه بیشتر به واقعیت نزدیک شده باشند.
مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری: پایانه مرزی نوردوز فعال است
جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در گفت وگو با مهر درباره حذف مرز ایران و ارمنستان در پی توافق آذریها و ارمنیها برای بازگرداندن مناطق اشغالی به جمهوری آذربایجان، اظهار داشت: «مرز نوردوز» که میان ایران و ارمنستان است، در خود منطقه ارمنی نشین واقع است نه منطقه اشغالی آذربایجان یا قره باغ؛ مرز ایران و ارمنستان یک مرز بینالمللی رسمی است و هیچ گاه اساساً مرزهای رسمی و بینالمللی در مناطق اشغالی و مورد مناقشه دو کشور، برقرار نمیشوند و هیچ کشور دیگری چنین مرزهایی را به رسمیت نخواهد شناخت.
وی ادامه داد: پایانه مرزی نوردوز در زمان درگیریهای آذربایجان و ارمنستان به دلیل آنکه نزدیک منطقه مورد مناقشه بود، در ایامی که این دو کشور با یکدیگر درگیر شده بودند، با کاهش تردد روبهرو شد، ولی ترددهای مرزی بسته نشد اما تا حدودی از میزان ترددها کاهش یافت اما با آتش بسی که اعلام شده، امیدواریم به زودی به شرایط عادی برگردد.
احتمال استفاده از خاک ارمنستان به عنوان ترددهای محلی بیشتر است تا ترانزیت بینالمللی
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای درباره آیا حذف ترانزیت از خاک ایران میان اروپا و منطقه قفقاز در پی توافقی که اخیراً میان آذربایجان و ارمنستان رخ داده، صحت دارد یا نه؟، تصریح کرد: ما هم چنین موضوعی را شنیدهایم که بند ۹ آتش بس میان این دو کشور، دلالت بر این دارد که ارمنستان برای اتصال زمینی و جادهای نخجوان به آذربایجان همکاری کند؛ پیش از این توافق نامه، ارتباط نخجوان در ۳۰ سال گذشته با سرزمین اصلی (جمهوری آذربایجان) قطع شده بود که ساکنان این منطقه برای رفت و آمدها، تجارت و حمل کالاهای خود از محدوده ایران تردد میکردند، ایران هم مساعدتی در حق اهالی این منطقه داشت و به دلیل اشتراکات فرهنگی و حسن همجواری اجازه داده بود تا تردد میان اهالی نخجوان با جمهوری آذربایجان از مرز بیله سوار (استان اردبیل) ایران انجام شود.
وی در پاسخ به اینکه آیا مزیت ترانزیتی که از خاک ایران ممکن است حذف شود، محدود به مناسبات محلی و منطقهای است یا کل ارتباط ترکیه و اروپا با منطقه قفقاز، روسیه و حتی آسیای میانه را تحتالشعاع قرار خواهد داد؟ گفت: این نکته هم میتواند وجود داشته باشد اما بستگی به برداشتهایی دارد که از بند ۹ توافق نامه ارمنستان-آذربایجان میشود؛ مسیر مذکور در توافق نامه، مسیری است که از خاک ارمنستان خواهد گذشت، بنابراین، اینکه آیا ارمنستان این اجازه را خواهد داد که آیا به عنوان کریدور بینالمللی شناخته شود و ناوگان کشورهای دیگر مانند ترکیه که از این کریدور عبور کنند یا خیر، مشخص نیست. این احتمال وجود دارد که این مسیر صرفاً برای ترافیک محلی نخجوان-آذربایجان-ارمنستان مورد استفاده قرار گیرد؛ گمانه زنیهای مختلفی در خصوص این موضوع مطرح میشود ولی چون جزئیات هنوز نهایی نشده نمیتوان درباره آن قضاوت کرد.
دیدگاه ها بسته هستند.