×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۲۸ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
تسهیلاتی برای خانه‌دار کردن زوج‌های جوان

اقتصادتهران: در این که بازار مسکن در رکود است شکی نیست. اما سوال اینجاست که چه زمانی قرار است این بازار از حالت سکون و رکود خارج شود؟

کارشناسان بانکی و نیز صاحبنظران اقتصادی، هریک دلایل و عوامل مختلفی را برای رکود بازار مسکن عنوان می‌کنند. دلایلی که هرکدام در جای خود به بحث مفصلی نیاز دارد. اما نکته مهم چگونگی خروج از این بازار رکودی است و این که در این میان، نقش بانک‌ها به ویِژه بانک مسکن چیست.

جدای از این که چه عواملی باعث رکود در بخش مسکن شده است، در حال حاضر مهم ترین مساله، چگونگی خروج از این رکود است و این که چه عامل یا عواملی می‌تواند در این زمینه موثر واقع شود.

به طور حتم یکی از عواملی که بازار مسکن را از رکود خارج می کند ارائه تسهیلات مناسب مسکن است. از دیرباز تا کنون، بسیاری از مردم از طریق وام های مسکن موفق به خرید خانه شده اند، رویه‌ای که در زمان حال نیز همچنان ادامه دارد.

به بیان دیگر، بسیاری از مردم معتقدند که دریافت تسهیلات مسکن یکی از بهترین و مطمئن ترین عوامل برای خانه دار شدن است و به همین دلیل همیشه تقاضا برای دریافت تسهیلات مسکن وجود داشته است.

در همین رابطه؛ محمد هاشم بت شکن، مدیرعامل و رییس هیات مدیره بانک مسکن نیز پرداخت تسهیلات مسکن به مردم را یکی از عوامل موثر در خانه دار شدن افراد می داند و در آخرین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران گفت: از ابتدای امسال تا کنون ۱۰٫۳ درصد از تسهیلات بانکی به بخش مسکن و ساختمان  اختصاص یافت که در مقایسه با سال‌های ۹۲ و ۹۳ روند کاهشی را داشته است.

وی با بیان این‌که این مسئله نشاندهنده رکود حاکم بر مسکن است، افزود: در سال‌های ۹۲ و ۹۳ سهم بخش مسکن و ساختمان از تسهیلات بانکی به ‌ترتیب ۱۲ و ۱۱٫۸ درصد بود.

 وی با اعلام این ‌که در ۹ ماه ابتدای سال جاری بانک مسکن با ۱۲۱هزار میلیارد ریال سهم ۴۳ درصدی از کل تسهیلات مسکن و ساختمان را داشته است، تصریح کرد: در ۱۰ ماه امسال مجموعاً برای ۴۱۹ هزار واحد مسکن تأمین مالی شده که ۸۹ هزار واحد، ‌۲۷هزار میلیارد ریال برای احداث  یعنی تقویت طرف عرضه، ۸۳ هزار واحد با تأمین مالی ۲۴هزار میلیارد ریالی برای خرید مسکن،‌ ۹۰ هزار واحد با ۸هزار و ۶۷۹ میلیارد ریال برای جعاله و ۲۳۲ هزار واحد با ۶۸هزار میلیارد ریال بابت واگذاری سهم‌الشرکه بوده است.

وضعیت تسهیلات بانکی برای مسکن مهر

از سوی دیگر، مسکن مهر در سال‌های اخیر توانسته تعدادی از مردم را خانه دار کند به طوری که سهم تسهیلات مسکن مهر در این خصوص نقش تعیین کننده‌ای داشته است.

در این خصوص نیز، بنابر آماری که مدیر عامل بانک مسکن ارائه کرد نشان می دهد که تاکنون برای ۲ میلیون و ۳۷۵ هزار و ۶۶۰ واحد مسکن مهر قرارداد امضا شده است به طوری که برای این تعداد ۴۹۹هزار میلیارد ریال قرارداد امضا شده و تاکنون ۴۶۰ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است. همچنین یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار واحد به ‌مبلغ ۳۳۸ هزار میلیارد ریال فروش اقساطی شده است.

 به گفته رییس هیات مدیره بانک مسکن، در دو مرحله سقف کلی تسهیلات واحدهای مسکن مهر به ۵۰۰هزار میلیارد ریال و پس از آن به حدود ۵۵۰هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

پرداخت اقساط بانکی بهتر از پرداخت اجاره خانه است

این در حالی است که مسوولان بانک مسکن اعتقاد دارند که این بانک با کم‌ترین میزان سود تسهیلات را در میان بانک های کشور از دریافت کنندگان تسهیلات دریافت می کند و مهم ترین هدفی که در این زمینه دارد، خانه دار کردن تمامی اقشار نیازمند به ویژه زوج های جوان است.

در حال حاضر، بیش تری تسهیلات مسکنی که برای خرید خانه پرداخت می‌شود وام ۸۰ میلیونی مسکن است که به زوج های جوان تعلق می گیرد به طوری که افتتاح صندوق پس‌انداز خانه یکم که از خرداد ماه امسال اجرایی شده است (سقف تسهیلات ۸۰ میلیونی) ۲۸ هزار نفر حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم به مبلغ حدود ۵ هزار و ۵۳۸ میلیارد ریال افتتاح و در بانک‌ مسکن برای دریافت وام ۴۰ ، ۶۰ و ۸۰ میلیون تومانی سپرده‌گذاری کرده‌اند.

آن طور که مسوولان بانک مسکن معتقدند، اقساط بانک مسکن برای دریافت تسهیلات اعم از تسیهلات صندوق پس‌انداز خانه یکم و نیز سایر حساب‌ها نظیر حساب مسکن جوانان از یک میلیون تومان در هر ماه بیش تر نیست و بنابراین اگر فردی در طول یک دوره زمانی ۱۵ ساله موفق به پرداخت اقساط خانه شود بهترین سرمایه گذاری را انجام داده است زیرا در مدت زمانی معین؛ با پرداخت اقساط به جای اجاره محل مسکونی، خانه دار می‌شود.

البته برای بسیاری از مردم، همچنان پرداخت اقساط تا سقف یک میلیون تومان در ماه نیز میسر نیست و این امر ضرورت بازنگری در قوانین اقساط یا یافتن راه‌هایی بهتر برای خانه دار شدن که فشار کم‌تری به مردم وارد می کند را می‌طلبد.

یکی از مهمترین نکاتی که در بودجه سال ۹۵ در تبصره ۱۸ بودجه به آن توجه ویژه‌ای شده افزایش سرمایه بانک مسکن به میزان ۵۰ هزار میلیارد ریال است که از محل واگذاری دارایی‌های در اختیار وزارت راه و شهرسازی به بانک مسکن اختصاص یافته و موجب می‌شود بانک مسکن مسیر توسعه‌ای شدن خود را بپیماید و با این روش می‌تواند از طریق انواع صندوق‌های زمین و ساختمان ظرفیت تسهیلات‌دهی را افزایش دهد که در نهایت این امر به خانه دار شدن تعداد بیش تری افراد کمک می کند.

از سوید دیگر، با هماهنگی بانک مرکزی پیش‌نویس اعطای لیزینگ مسکن به شورای پول و اعتبار ارائه شده که به محض تصویب بانک مسکن شروع کننده لیزینگ به بخش خاصی از متقاضیان خواهد بود.

در هر صورت باید دید که با افزایش سقف پرداخت تسهیلات مسکن، می توان تعداد بیش تری از افراد جامعه را خانه دار کرد یا دولت باید در فکر ارائه طرح‌هایی نظیر لیزینگ مسکن باشد؟

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches