true
تهران اکونومی: مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی ارائه کارتهای اعتباری را از مهمترین اهداف بانک مرکزی برشمرد و گفت: با ارائه این کارتها تمایز میان مشتریان خوش حساب با بد حساب بانکی به راحتی امکانپذیر خواهد شد.
ناصر حکیمی در نشست چهارمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام پرداخت که روز گذشته در بانک مرکزی برگزار شد ضمن بیان این مطلب، گفت: در حال حاضر از نظر بانک، یک فرد خوش حساب با بدهکار بانک تفاوتی ندارد و این مساله باید با ارائه کارتهای اعتباری مرتفع شود. وی با بیان آن که ارائه کارتهای اعتباری مزایای زیادی برای مشتریان و مردم به همراه دارد، خاطرنشان ساخت: در سال ۱۳۸۶ هیات دولت مصوبهای داشت تا سقف استفاده کارتهای اعتباری تا ۴۰ درصد افزایش یابد، بنابراین در حال حاضر میباید ۸۰ میلیون کارت اعتباری داشته باشیم، اما تعداد آن به دو میلیون عدد میرسد.
مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی به توسعه استفاده از کارتهای اعتباری به عنوان یکی از برنامههای محوری بانک مرکزی در نقش بانکداری الکترونیک اشاره کرد و افزود: وی با بیان اینکه مهمترین چالش در توسعه کارتهای اعتباری بحث دانش و عدم تمایل به تغییر است و این در حالی است که کارتهای اعتباری باید استاندارد بوده و برای مردم جذابیت داشته باشد، در عین حال که در مورد مسائل شرعی که نسبت به این موضوع مطرح میشود به نظر میرسد که شرایط کاری ما آن را تا حدودی شبههدار کرده است و اگر نه که تنها کاری که کارتهای اعتباری انجام میدهند هموار کردن درآمد و هزینهها است که میتوان با به کارگیری دانش آن این موضوع را نیز برطرف کرد.
حکیمی در بخش دیگری از سخنان خود با رد هر گونه خبری مبنی بر خارج شدن طرح کارمزدگیری از کارتخوانها از دستور کار شورای پول و اعتبار تصریح کرد: این موضوع کاملا در دستور کار قرار دارد ضمن آن که دریافت کارمزد از کارت خوان ها یکی از مسائل مهم مورد نظر در شورای پول و اعتبار است اما با توجه به تراکم برنامه های این شورا باید براساس اولویت مورد بررسی قرار گرفته و تعیین تکلیف شود که البته زمان مشخصی برای آن معلوم نیست.
وی همچنین در مورد رقم دقیق برای کارمزد کارتخوانها توضیح داد: عدد قبلی اعلام شده رقمی متوسط بود و باید گفت که کارمزدها فیکس نیستند و بسته به نوع کار، رقم و تعداد تراکنش و ۱۰ تا ۱۲ فاکتور دیگر متفاوت است.
حکیمی افزود: با وجود اینکه الگوی تعیین کارمزدها بسیار پیچیدهتر است، اما باید گفت که در مجموع کارمزد کارتخوان رقم ناچیزی خواهد بود.
چکاوک پروژهای پرچالش است
مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در ادامه اشارهای هم به وضعیت نامطلوب چکاوک در ماههای ابتدایی راهاندازی داشت و گفت: چکاوک پروژهای پرچالش بود، چرا که باید در زمان کوتاه ۲۰۰ هزار نفر در ۳۰ شعبه بانکی با یکدیگر هماهنگ میشدند و مشکل اصلی اینجا بود که فرآیند داخلی بانکها با یکدیگر هماهنگ نشده بود.
حکیمی با بیان اینکه بانک مرکزی در راهاندازی چکاوک در ۱۳ استان مشکل خاصی پیشرو نداشت، گفت:اما با توجه به اینکه تهران قطب اقتصادی کشور بوده و حجم مبادلات بانکی در آن بسیار بالاست، شرایطی را پیش آورد که شاهد حالتهای استثنایی بودیم و موجب بروز برخی فرآیندهایی شد که قبلا اصلاح شده بود.
وی با بیان اینکه ما در اجرای چکاوک عامل نیروی انسانی را تا حدی دست کم گرفته بودیم، افزود: این در حالی است که در دو سر چکاوک یعنی واگذاری و همچنین تعیین و دریافت، نیروی انسانی وجود دارد که خود شامل پیچیدگیهای خاصی است و این نیز تا حدودی سامانه را دچار مشکل کرد.
حکیمی با اشاره به اینکه در آخرین اقدامات انجام شده در روز جمعه بار دیگر سیستم را بازنگری کردیم، ادامه داد: در حال حاضر مشکل خاصی در چکاوک وجود نداشته و تقریبا تمامی چکها تعیین تکلیف می شوند.
توضیحات نیلی دربارهی همایش بانکداری الکترونیک
در بخش دیگری از این نشست فرهاد نیلی دربارهی چهارمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت توضیحاتی ارائه کرد.
وی با تاکید بر اینکه این همایش تفاوتهای چشمگیری با سه همایش قبلی دارد، گفت: تلاقی فناوری و بانکداری از مهمترین محورهای مدنظر بانک مرکزی در همایش است که برگزار خواهد کرد، چرا که با وجود اینکه در این سالها در بخش اطلاعات اتفاقات خوبی افتاده، سرعت، حجم و ارزش مبادلات به میزان قابل ملاحظهای افزایش یافته، اما بانکداری سنتی هنوز از این موضوع تاثیر نگرفته است، بنابراین لازم دانستیم تا امسال وجه بانکی این همایش برجستهتر باشد.
نیلی با بیان اینکه الکترونیکی بودن باید بانکداری را متحول کند، ادامه داد: بنابراین درهمایش بانکداری الکترونیک امسال به این توجه میکنیم که در کنار وجه حاکمیتی وجه تجاری نیز از اهمیت بیشتری برخوردار باشد، بنابراین در حوزه چشمانداز مالی و نقشه راه ۱۴۰۴ بانک مرکزی گفتوگوهای مهمی شکل خواهد گرفت که به بحث تجاری اهمیت میدهد این در حالی است که با نادیده گرفته شدن این جنبه اکنون شاهد آنیم وقتی طرح کارمزد شعب مطرح میشود جامعه آن را نمیپذیرد.
وی همچنین ویژگی سوم همایش بانکداری سال جاری را انتقال دانش و تجربه از حوزههای موفق و ناموفق در بانکداری الکترونیک عنوان کرد.
گفتنی است چهارمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام پرداخت در روزهای شش و هفت بهمنماه سال جاری در مرکز همایشهای بینالمللی برج میلاد از سوی بانک مرکزی برگزار خواهد شد.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=16277
false
true