×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
تسلیت معاون امور هنری ارشاد برای درگذشت مسعود عربشاهی

 اقتصادتهران: معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درگذشت مسعود عربشاهی، هنرمند نقاش را تسلیت گفت.

به گزارش روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت مسعود عربشاهی، هنرمند نقاش را تسلیت گفت.

وی در پیام تسلیت خود نوشته است: «عربشاهی از نقاشان نوگرای ایران چند دهه در تاریخ کهن و آثار آن کنکاش و در جلوه‌ها و قالب‌های مدرنیستی نمادهای متنوع تاریخی و فرهنگی را بازخوانی کرد تا شاید ما در برابر سکوت رمزآلود آثارش صداهایی از گذشته‌های دور را بشنویم و به آن بیندیشیم. عربشاهی چند دهه در تاریخ کهن و جهان هنر کنکاش کرد و آثاری مدرن به یادگار گذاشت که بن‌مایه اندیشه‌ای مشترک دارند اما تفاوت و تمایز نیز دارند.

مسعود عربشاهی هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز متولد ۱۹ شهریور ۱۳۱۴ در تهران بود.

این نقاش پیشروی ایرانی، با داشتن دهه‌ها تجربه کار در زمینهٔ نقش برجسته و کارهای اجرایی بر نمای ساختمان‌ها، همراه با تکنیک منحصر به‌فرد خود در اجرای سالن‌های کنفرانس که شهرت جهانی دارد، تاکنون در ایران و سایر کشورها کارهای اجرایی بزرگی را انجام داده‌ است.

وی در یازدهمین حراج تهران که به هنر کلاسیک و مدرن ایران اختصاص داشت، با دو اثر حضور داشت که یکی یک میلیارد تومان و دیگری ۶۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

آثار عربشاهی را با توجه به عناصر به کار رفته در آنها، می‌توان در سه دسته متمایز کرد؛ آثار گروه نخست بر نمادهای کهنی چون درخت زندگی، خورشید تابان، خطوط شبه ‌میخی و … استوارند. در طیف دوم آثار عربشاهی، عمدتاً از دایره‌ها، مربع‌ها، منحنی‌ها، مارپیچ‌ها و لوحه‌ها استفاده شده و سرانجام، نقش‌مایه‌هایی مانند علامت‌های ریاضی، پیکان، نقشه‌های معماری، اعداد و خطوط درهم، طیف سومی از آثار او را تشکیل می‌دهند. الهام‌بخش اولین نقاشی‌های انتزاعی عربشاهی، تصاویری از گستره‌های لم‌یزرع سرزمین‌ها و مناظر رمزآلودی بود که در دوران کودکی او را تحت تأثیر قرار داده بودند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches