×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۵ آبان - ۱۴۰۳  
true
true
تردد سالی۱۸۰هزار کامیون بین ایران-افغانستان

اقتصادتهران: وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر حمل و نقل افغانستان از توافق دو کشور برای توسعه ترانزیت ریلی و جاده‌ای و کاهش هزینه های ترانزیت به این کشور خبر داد.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در نشست خبری مشترک با محمد حمید طهماسی وزیر حمل و نقل و هوانوردی ملکی جمهوری اسلامی افغانستان با اشاره به مذاکرات دو طرف گفت: جلسه بسیار خوب و مؤثری داشتیم و یکبار تمام مسائل حمل‌ونقلی و ترانزیتی را با هم مرور کردیم.

وی به حجم بالای ترانزیت کالا بین دو کشور اشاره کرد و افزود: سالانه در حدود ۱۸۰ هزار کامیون از ایران به سمت افغانستان و بالعکس عبور می‌کند و همین نشان می‌دهد مبادلات بسیار گسترده‌ای میان دو کشور وجود دارد.

آخوندی با اشاره به توافقات حاصله برای تسهیل حمل‌ونقل و ترانزیت میان دو کشور گفت: برای گسترش ترانزیت گفت‌وگوهای زیادی داشتیم و به نتایج خوبی برای کاهش هزینه‌ها رسیدیم.

وی ادامه داد:  در حال حاضر هزینه‌هایی بابت تردد میان دو کشور اخذ می‌شود که برخی از این هزینه ها رسمی و برخی غیر رسمی است. قرار بر آن شد که کلیه هزینه‌های غیر رسمی شناسایی و کاهش یافته یا حذف شوند. هیچ دلیلی برای آنکه کسی هزینه غیررسمی دریافت کند، وجود ندارد.

این عضو کابینه تدبیر و امید افزود: در مورد هزینه‌های رسمی باید گفت، در جمهوری اسلامی ایران ارقام بر اساس اقدام متقابل دریافت می‌شود. اگر دوستان ما در افغانستان تمایل به کاهش هزینه‌های رسمی داشته باشند، ما نیز به صورت متقابل این هزینه‌ها را کاهش خواهیم داد. قرار بر آن شد که کمیسیون مشترکی برای شناسایی این هزینه‌ها تشکیل شده و در جهت کاهش این هزینه ها گام برداریم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موافقتنامه ترانزیتی سه جانبه چابهار برای گسترش روابط ترانزیتی میان ایران، هند و افغانستان گفت: موافقت نامه چابهار خیلی خوب عمل کرده و اکنون بین سه کشور کریدور جدیدی را ایجاد کرده است. به عنوان مثال محموله‌های گندمی که برای افغانستان از هند آمده در بندر چابهار تخلیه و منتقل شد. در همین چند روز گذشته محموله‌ حبوبات از طریق بندر چابهار از هند به افغانستان منتقل شد.

وی ادامه داد: ترانزیت بین هند-ایران و افغانستان کاملا فعال است. ما آمادگی داریم به بخش خصوصی و دولتی افغانستان امکانات لجستیکی را چه در بندر چابهار، چه دریای خزر و چه سایر بنادر دریایی و خشک اختصاص دهیم.

آخوندی با اشاره به حوزه حمل و نقل ریلی نیز گفت: در حوزه ریلی خوشبختانه ۳ فاز از راه‌آهن خواف به سمت هرات در جمهوری اسلامی افغانستان اجرایی شده است. این راه‌آهن اکنون به جنو رسیده است و می‌تواند به زودی افتتاح شود. منتظر تصمیم دولت افغانستان برای احداث فاز ۴ میان جنو تا هرات هستیم.

وی ادامه داد: امیدوارم بر اساس تصمیم قبلی رییس جمهور افغانستان مبنی بر یکسان سازی استاندارد راه‌آهن در افغانستان با استاندارد بین‌المللی، نیازی به تغییر بوژی در داخل این کشور نداشته باشیم.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches