×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۶ آبان - ۱۴۰۳  
true
true
ترانزیت سالیانه ۱۰ میلیون تن بار پیامد تکمیل خط آهن رشت

اقتصادتهران: ترانزیت سالیانه ۱۰ میلیون تن بار و کالا به همراه جابجایی چهار میلیون مسافر، از ظرفیت‌های خط آهن قزوین – رشت – انزلی در کریدور بین المللی شمال – جنوب است که هفته گذشته تا مسیر رشت به بهره برداری رسید.

تکمیل این پروژه ملی کشور که از مسیر قزوین به رشت ارزش حدود چهار هزار میلیارد تومانی دارد، از نظر حمل و نقل بار و مسافر و اتصال استان گیلان به شبکه ریلی، ایجاد یک کریدور ریلی بین المللی در مسیر شمال به جنوب برای صادرات و ترانزیت کالا از خلیج فارس به طرف اروپا، روسیه و کشورهای آسیای میانه از اهمیت زیادی برای ایران برخوردار است.

طول این خط ریلی از قزوین تا انزلی ۲۰۵ کیلومتر است، اما با مجموع خطوط اصلی و ایستگاهی در مجموع ۳۱۷ کیلومتر باید خط آهن ساخته شود که اکنون ۱۶۵ کیلومتر آن به صورت آزمایشی افتتاح شده و ادامه آن به بندر انزلی با سرعت بیشتری در دست اقدام است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل هفته گذشته در زمان افتتاح خط آهن قزوین – رشت در مسیر کریدور شمال – جنوب گفت: با تکمیل خط آهن بین رشت تا آستارا، هزینه حمل بار در این مسیر بین المللی بین آسیا تا اروپا ۳۰ درصد کاهش می یابد.

خط آهن ۱۶۵ کیلومتری قزوین – رشت به صورت یک خطه برای حمل بار و مسافر از ایستگاه سیاه چشمه در قزوین آغاز و با عبور از منطقه کوهین، لوشان، منجیل، رودبار و امامزاده هاشم به شهر رشت می‌رسد.

۵۰ درصد این خط در دشت ، ۱۰ درصد آن در تپه ماهور و ۴۰ درصد در مناطق کوهستانی قرار دارد و ۸۰ پل به طول ۱۳ هزار متر و ۵۳ متر و تونل به طول ۲۲ هزار متر از مشخصات فنی این پروژه ملی است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز چهارشنبه گذشته در زمان افتتاح افتتاح آزمایشی خط آهن قزوین – رشت گفت: اگر این خط ریلی به بندرانزلی وصل شود و زمینه تبادل کالا را فراهم کند، آنگاه به بهره مندی اقتصادی رسیده ایم.

«محمدباقر نوبخت» افزود: اتصال راه آهن به رشت اگر چه کار بزرگی بود، اما کافی نیست و دولت هدف بزرگتری در نظر دارد.

وی، قطعه رشت به انزلی در ادامه این خط ریلی را نیز مهم دانست و ادامه داد: زیرساخت ها در بخش هایی از این مسیر فراهم شده و برای ریل گذاری مهیاست اما باید تملک اراضی نیز انجام شود؛ برای ما مهم آن است که این راه آهن به دو بندر شهرستان انزلی وصل شود.

«باید ریل را تا جایی برسانیم که بار از کشتی مستقیم روی قطار تخلیه و بارگیری شود؛ خوشبختانه مسیر رشت به انزلی تا آستارا، مشکلات مسیر قزوین به رشت را ندارد زیرا ۴۰ درصد از مسیر قزوین به رشت کوهستانی بود.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، باید اعتبارات سالانه برای این پروژه در نظر گرفته شود. «توافق شده که ۶۰ میلیارد تومان تا پایان امسال برای آغاز پروژه رشت به انزلی اعتبار تزریق شود.»

عملیات ریل گذاری این محور از سال ۱۳۹۱ آغاز شد و با تکمیل آن اکنون این مسیر ریلی که مرکز استان گیلان را به شبکه سراسری ریلی کشور متصل می کند، آماده بهره برداری است.

پل شاهرود در مسیر خط آهن قزوین – رشت به طول ۶۰۰ متر با معماری قدیمی یکی از زیباترین سازه های این خط که با هزینه ای معادل ۱۴۰ میلیارد ریال توسط شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه راه آهن در کنار آزادراه قزویت – رشت ساخته شده است.

خط آهن ۱۶۴ کیلومتری قزوین – رشت، در قالب هشت قطعه ساخته شده و از ایستگاه سیاه چشمه به سمت رشت جدا شده است. این مسیر ریلی، از ایستگاه سیاه چشمه تا ابتدای ایستگاه کوهین به طول ۳۰ کیلومتر یک خطه، از ایستگاه کوهین تا ایستگاه لوشان به طول ۴۰ کیلومتر دو خطه و از ایستگاه لوشان تا انتهای مسیر یک خطه است.

در ساخت این خط آهن ۵۳ دستگاه تونل به طول ۲۲ کیلومتر، ۶۲ دستگاه پل خاص به طول ۹ کیلومتر و پنج ایستگاه در کوهین، لوشان، منجیل، رستم آباد، امام زاده هاشم و رشت ساخته شده است.

برای ساخت خط آهن قزوین – رشت ۱۴ میلیون مترمکعب خاکریزی، ۱۸ میلیون مترمکعب خاکبرداری و یک و نیم میلیون مترمکعب بتن ریزی شده و حداکثر سرعت قطارهای باری ۱۲۰ و مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود و قرار است تا ۲ ماه آینده جابجایی مسافر در این مسیر آغاز شود.

در رابطه با اهمیت این خط ریلی، عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایرنا اظهارداشت: با اتصال خط آهن رشت – قزوین به بندرانزلی زمان ترانزیت و حمل کالا از آسیا به اروپا از طریق خلیج فارس ۲۲ روز کمتر می شود.

«حسن خسته بند» افزود: در صورتی که در کریدور شمال – جنوب با خط آهن قزوین – رشت به انزلی و از آنجا به آستارا متصل شود، ۱۱ هزار کیلومتر مسیر آسیا به اروپا کاهش می یابد و این ضرورت بزرگی برای توسعه ترانزیت در ایران است.

وی با بیان اینکه توسعه خطوط ریلی و ترانزیت کالا توسط شبکه ریلی در کریدور شمال – جنوب برای ایران اهمیت زیادی دارد، گفت: با تکمیل این مسیر هزینه های حمل کالا از آسیا به اروپا بین ۳۸ تا ۵۰ درصد نیز کاهش خواهد یافت.

نماینده مردم انزلی در مجلس تاکید کرد: کاهش هزینه های حمل و نقل به همراه امنیت در جابجایی کالا از مهمترین مزیت های توسعه شبکه ریلی است و در سال های اخیر به ویژه در دولت دوازدهم تکمیل خط آهن رشت – قزوین با سرعت بیشتری دنبال شد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches