×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
تراز تجارت گاز ایران مثبت شد

با وجود مثبت شدن تراز تجارت گاز ایران در طول ۶ ماهه نخست سالجاری، برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیشنهادهای جدیدی به ترکمنستان برای ساخت خط لوله “ترانس کاسپین” و انتقال گاز این کشور رقیب ایران به قاره سبز را در دستور کار قرار دادند.

به گزارش  مهر، ایران با در اختیار داشتن بیش از ۳۳ تریلیون مترمکعب ذخایر گاز طبیعی با پیی گرفتن از روسیه به بزرگترین دارنده گاز جهان تبدیل شده است.

در این بین ظرفیت فعلی تولید و پالایش گاز طبیعی ایران در پالایشگاه‌ها به بیش از ۱۶۵ میلیارد مترمکعب در سال رسده است که پیش بینی می شود تا پایان سالجاری با توجه به راه اندازی طرح های جدید افزایش ظرفیت پالایش گاز در شوریجه خراسان، سراجه قم، پالایشگاه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی، بیدبلند یک و فجرجم ظرفیت تولید و پالایش گاز کشور به مرز ۱۷۰ میلیارد مترمکعب افزایش یابد.

از سوی دیگر با وجود افزایش ظرفیت پالایش و تولید گاز، سهم ایران در تجارت جهانی گاز حدود دو درصد تخمین زده می شود و در شرایط فعلی با تعلیق ساخت تنها کارخانه تولید ال.ان.جی، تنها گزینه روی میز ایران برای صادرات گاز، انتقال این انرژی پاک از مسیر خط لوله است.

آمارهای رسمی وزارت نفت حاکی از آن است که در طول ۶ ماهه نخست سالجاری ایران بیش از ۴٫۵ میلیارد مترمکعب گاز به کشورهای ترکیه، ارمنستان و جمهوری نخجوان صادر و یا سوآپ کرده است.

از این رو در این مدت بیش از یک میلیارد و ٢٠٠ میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان وارد و ۴ میلیارد و ۴٠٠ میلیون متر مکعب گاز به کشورهای ترکیه و ارمنستان صادر شده است.

همچنین در ۶ ماهه نخست سالجاری حدود ٢٠٠ میلیون مترمکعب گاز از جمهوری آذربایجان وارد و ١٣٠ میلیون متر مکعب گاز به جمهوری نخجوان سوآپ شده است.

در این بین با وجود تاخیرها در ساخت و توسعه فازهای پارس جنوبی، اخیرا ایران قراردادی به منظور صادرات روزانه بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه های بغداد امضا کرده است و پیش بینی می شود به زودی دومین قرارداد صادرات گاز از مسیر بصره با حجم ۲۰ تا ۲۵ میلیون مترمکعب به جنوب عراق امضا شود.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches