true
بیمۀ درمان تکمیلی به موضوعی مورد اختلاف بیمۀ مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بیمۀ آتیه سازان حافظ تبدیل شده است. به نظر می رسد قانون بیمۀ همگانی تکلیف موضوع را مشخص کرده است و بیمۀ مرکزی جمهوری اسلامی ایران به حکم قانون مذکور مجوز ورود به حوزۀ بیمۀ همگانی را پیدا کرده است و بیهوده تلاش میکند با تعبیر بیمه های تکمیلی به بیمه های بازرگانی خود را به عنوان مرجع صاحب صلاحیت برای صدور مجوز برای بیمه های بازرگانی معرفی کند.
از یک سو بحث های انتقادی پیرامون عملکرد شرکت سهامی بیمۀ دی (سهامی عام) در گوشه و کنار شنیده می شود، این بحثها به طور غیر مستقیم به نحوۀ اعمال نظارت بیمۀ مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز برمیگردد. یک شرکت بیمه نباید این امکان را داشته باشد که زیر پرچم بیمۀ مرکزی عمل کند. پرسش بیمه گذاران این است که چه کسی پاسخگو است؟ بیمۀ مرکزی جمهوری اسلامی ایران نخست باید برادری خود را ثابت کند و مشخص کند که به استناد چه قانونی نهاد نظارتی بیمۀ درمان تکمیلی است سپس ادعای ارث و میراث کند و مدعی شرکت آتیه سازان حافظ شود.
مادۀ 6_ کلیۀ شرکتهای بیمه مجازند بر اساس موازین این قانون و با رعایت حق سرانه مصوب در امور بیمۀ خدمات درمانی گروههای مختلف همکاری، مشارکت و فعالیت نمایند.
تبصره _ کلیۀ شرکتهای بیمه علاوه بر فعالیت در بیمۀ خدمات درمانی مجازند در امور بیمه های مضاعف (مکمل ) بر اساس موازین قانونی خود از طریق عقد قراردادهای تکمیلی (خاص) و مطابق این قانون همکاری مشارکت و فعالیت نمایند.
مادۀ 7_ کلیۀ دستگاهها و سازمانهای دولتی و وابسته به دولت کمیتۀ امداد امام خمینی (ره) و اشخاص حقیقی و حقوقی در انتخاب سازمان و یا شرکتهای بیمه گر برای عقد قراردادهای بیمۀ خدمات درمانی در چهارچوب موازین و مفاد این قانون مخیر میباشند و تشکیل سازمان بیمه خدمات درمانی نافی این حق و اختیار نخواهد بود.
تبصرۀ 1 _ دستگاههای مشمول قانون تامین اجتماعی و سازمان خدمات درمانی برای انعقاد قراردادهای بیمه خدمات درمانی با سازمانها و یا شرکتهای بیمه گر موظفند طرح پیشنهادی خود را به سازمان تامین اجتماعی و سازمان خدمات درمانی حسب مورد ارائه و مجوز لازم را از سازمانهای مذکور دریافت نمایند.
در صورتی که سازمان تامین اجتماعی و یا سازمان خدمات درمانی با طرح پیشنهادی موافقت ننمایند و این امر مورد اعتراض پیشنهاددهنده باشد، مراتب جهت تصمیمگیری نهایی به شورای عالی منعکس خواهد شد.
تبصرۀ 2_ دستگاههای موضوع تبصرۀ 1 به استثنای کمیته امداد امام خمینی (ره ) موظفند دو نهم سهم درمان یا حق سرانه درمان را حسب مورد در اختیار سازمان تامین اجتماعی و یا سازمان خدمات درمانی قرار دهند تا برای تداوم استفاده بیمه شده از خدمات درمانی در دوران مستمری بگیری ذخیره شود.
تبصرۀ 3_ آییننامه اجرایی این ماده حداکثر ظرف چهار ماه به پیشنهاد مشترک سازمان تامین اجتماعی و سازمان خدمات درمانی و تایید شورای عالی به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
تبصره 4 – کمیتۀ امداد امام خمینی (ره ) علاوه بر سازمانها و شرکتهای بیمهگر دولتی میتواند با موسسات خدمات درمانی انعقاد قرارداد نماید.»
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=967
false
true