×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
تحقق اجرای بالغ بر ۲۰۰ هزار هکتار سامانه نوین آبیاری تا پایان امسال

اقتصادتهران: مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری بخش کشاورزی گفت: با توجه به حمایت های دولت یازدهم و تخصیص اعتبارات اخیر، سامانه های نوین آبیاری در بالغ بر ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی مستعد کشاورزی تا پایان امسال اجرایی می شود.

به گزارش ایرنا، عباس زارع روز جمعه در حاشیه افتتاحیه نخستین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات و ادوات کشاورزی سیستم های آبیاری و صنایع وابسته که در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزارشد، در پاسخ به ایرنا افزود: از ابتدای سال تاکنون بالغ بر ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری مجهز شده اند که با تخصیص اعتبارات طی ۲۰ روز تا یک ماه اخیر این عملیات به شدت سرعت می گیرد.

وی درباره اعتبارات سالجاری گفت: امسال دولت مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی، ۲۴۰ میلیارد تومان از تبصره بودجه تحت عنوان اسناد خزانه و به تازگی رقم ۶۵۰ میلیارد تومان به توسعه سیستم های نوین آبیاری تخصیص داده است و امیدواریم عملیات مذکور طبق برنامه اقتصاد مقاومتی اجرایی شود.

وی اظهارداشت: با توجه به اینکه ۸٫۷ میلیون هکتار اراضی آبی در کشور داریم، حدود ۵٫۵ میلیون هکتار از این اراضی که پایاب منابع آبی کوچک همچون چشمه، قنات و آب های سطحی کوچک هستند باید به سامانه های نوین آبیاری مجهز شوند.

به گفته وی، از ابتدای اجرای طرح تاکنون یک میلیون و ۵۵۰ هزارهکتار از این اراضی به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده است.

زارع تصریح کرد: خوشبختانه در سه سال اخیر از سوی دولت و کشاورزان توجه خوبی به بحث توسعه سامانه های نوین آبیاری شده است به طوری که با توجه به آگاهی بهره برداران از محدودیت منابع آبی، استفاده از این روش ها علاوه بر صرفه جویی در منابع آبی منجر به افزایش عملکرد، تولید کیفی و کاهش مصرف سم و کود شده است.

وی اضافه کرد: این پروژه به شکل گسترده باهمکاری و مشارکت بهره برداران و کشاورزان اجرا می شود و تنها پروژه آب و خاکی در کشور است که کارفرمای آن خود کشاورزان و بهره برداران هستند.

او ادامه داد: اکنون کشور ما از لحاظ فنی و مهندسی، لوازم و تجهیزات دارای ظرفیت های مطلوبی است که در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز امکان اجرای ۴۰۰ هزار هکتار توسعه سامانه نوین آبیاری را در کشور داریم.

** صرفه جویی ۴ هزار ۴۰۰ مترمکعب آب با اجرای سامانه های نوین آبیاری

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در طرح های نوین آبیاری، درباره صرفه جویی آب گفت: این سیستم دارای روش های متفاوت آبیاری است و در صورت اجرا به طور متوسط دارای راندمان آبیاری افزایش ۴۴ درصدی است و حدود ۴ هزار و ۴۰۰ مترمکعب صرفه جویی آب در کشور اتفاق می افتد.

** ۵۰ درصد اراضی آبی کشورهای پیشرفته به سیستم نوین آبیاری مجهز است

وی درباره وضعیت اجرای سامانه های نوین آبیاری در جهان و مقایسه آن با ایران افزود: اکنون حدود ۱۸ درصد اراضی آبی کشور ما به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده است، درحالی که در کشورهای پیشرفته دنیا بالغ بر ۵۰ درصد اراضی کشاورزی به سیسیتم های نوین آبیاری مجهز است.

وی اضافه کرد: اما در اکثر کشورهای دنیا که دارای بارندگی به طور متوسط ۳ برابر بارندگی و تبخیر یک سوم ایران هستند شاید نیاز چندانی به اجرای سیستم های نوین آبیاری بخش کشاورزی نداشته باشند اما برخی کشورها همچون هند و چین مانند ایران برای اجرای این پروژه های مهم یارانه پرداخت می کنند.

** برنامه اجرای سیستم های نوین آبیاری در طی ۱۰ سال

به گفته زارع، ما نیز با سرعت خوبی که الان در توسعه سیستم های نوین آبیاری داریم امیدواریم بتوانیم در طی برنامه ۱۰ ساله اراضی که استعداد سیستم های نوین آبیاری را دارند، اجرایی کنیم.

مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری درباره اجرای این طرح در برنامه ششم توسعه گفت: در برنامه ششم توسعه کل عملیات آب و خاک اعم از آبیاری تحت فشار، شبکه ها، تجهیز و نوسازی، اقدامات سازه ای و غیر سازه ای سالیانه ۶۰۰ هزار هکتار پیش بینی شده است که ۴۰۰ هزار هکتار آن به سامانه های تحت فشار اختصاص دارد و در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی اجرایی می شود.

وی به کشاورزان، بهره برداران و مشاوران طرح توصیه کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی کشور، در مناطق دارای شرایط مستعد سیستم های آبیاری موضعی و قطره ای در باغات و اراضی زراعی طراحی و استفاده شود تا علاوه بر بالاترین صرفه جویی در آب عملکرد خوبی در تولیدات خود داشته باشند.

به گزارش ایرنا، نخستین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات و ادوات کشاورزی، سیستم های آبیاری و صنایع وابسته Agritech 2017، با هدف ورود تکنولوژی و فناوری های روز دنیا در صنعت کشاورزی و استفاده مناسب از آب در بخش کشاورزی از امروز جمعه – هفدهم با حضور علیمراد اکبری معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی شروع به کار کرد و تا بیستم دی ماه ۱۳۹۵ به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپاست.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches