×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
تجارت خارجی ۴ ماهه به ۳۳ میلیارد رسید

تازه‌ترین آمار گمرک از اوضاع تجارت خارجی کشور در چهارماه اول امسال نشان می‌دهد که حجم مبادلات تجاری ایران در این مدت نسبت به پارسال ٧ میلیارد و ۴۶١ میلیون دلار افزایش داشته است.

از مجموع صادرات غیرنفتی و واردات ایران در چهار ماهه امسال نسبت به سال گذشته ٧میلیارد و ۴۶١میلیون دلار افزایش یافت و به رقم ٣٣ میلیارد و ٧۵٢ میلیون دلار رسید که سهم صادرات غیر نفتی از این رقم ١۶میلیارد و ٩٧میلیون دلار و واردات ١٧میلیارد و ۶۵۵ میلیون دلار بوده است.

بر پایه اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات غیر نفتی ایران در این مدت ٢١ و ١۴صدم درصد و واردات کشورمان هم ٣۵ و ٧٨ صدم درصد افزایش یافته است.

این ارقام نشان می‌دهد که آهنگ رشد مبادلات تجاری ایران با دیگر کشورها در تیرماه هم با افزایش همراه بوده و روند رشد در بخش صادرات غیر نفتی ۶١ صدم درصد و واردات ١۵ صدم درصد نسبت به خرداد ماه تندتر شده است.

این در حالی است که روند واردات نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی در برخی اقلام همچون ذرت،کنجاله سویا ،جو، دارو و برنج در تیرماه نسبت به خرداد ماه امسال بهبود داشته و در مورد گندم و قند و شکر با کاهش واردات مواجه بوده‌ایم.

اقلام عمده صادرات غیرنفتی در مدت یاد شده هم شامل پروپان مایع شده، متانول وبوتان مایع شده بوده و عمده‌ترین خریداران کالاهای صادراتی کشورمان هم به ترتیب چین ،عراق ، امارات متحده عربی، افغانستان و ترکیه بوده‌اند.

همچنین از نکات مهم آمار چهار ماهه تجارت خارجی کشور می‌توان به افزایش صادرات ایران به میزان ٣٢ درصد به چین و به میزان ٣١ درصد به ترکیه اشاره کرد.

البته بهترین رکورد در صادرات کالا به ایران را اماراتی‌ها به خود اختصاص دادند و در مدت یاد شده واردات ایران از امارات متحده عربی ٨۶ درصد افزایش یافت.

عمده واردات کشورمان هم به ترتیب به گندم با سهم۴ و ٩٧صدم درصدی از کل ارزش واردات، وسایل نقلیه با موتور پیستونی درون سوز با ٣ و ۵٨ صدم درصد،ذرت با ٢ و ٧۵ صدم درصد و کنجاله سویا با ٢و۵ دهم درصد اختصاص داردو عمده کشورهای صادرکننده کالا به ایران هم درچهار ماهه نخست امسال هم به ترتیب شامل امارات متحده عربی،چین،هند، کره جنوبی و ترکیه بوده است.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches