true
این روزها صحبت کشاورزان بر سر این است که فروش برنجهای خارجی در فروشگاهها، فروش برنج بومی را با مشکل مواجه کرده است. به نظر میرسد روند تبلیغات برای فروش برنج خارجی در تلویزیون، رقابت فروش برنج داخلی با برنجهای خارجی را در بازارهای داخل ناعادلانه کرده و کمر بازار برنج داخلی را شکسته و اقبال عمومی به برنجهای تولید داخل را کم کرده است.
شالیکاران گیلانی هر سال از اواسط زمستان برای تولید برنج، پا به شالیزارها میگذارند و اواخر تابستان هرسال دسترنجشان را از سفرههای طلایی شالیزارها جمع میکنند، اما شالیکاران، هر سال، بعد از سفید کردن شلتوک در شالیکوبیها، گرفتار آشفته بازار فروش برنج میشوند.
آشفته بازاری که با عرضه و تقاضای برنجهای خارجی، جای دسترنج شالیکاران را در غرفههای برنج فروشیها، تنگ کرده و سبب شده محصول تازه و خوش عطر و طعم شالیزارها، هر سال در فصل دروی گیلان، روی دست شالیکاران بماند.
صفرعلی، یکی از کشاورزان شهرستان رشت با اشاره به اینکه هم اکنون شالیکاران برای سفید کردن شلتوکها در کارخانههای شالیکوبی به سر می برند، افزود: اغلب صحبتهای کشاورزان، این روزها در مورد فروش برنجهای خارجی در فروشگاههاست که فروش برنج بومی را با مشکل مواجه میکند.
وی با انتقاد از تبلیغ برنجهای خارجی در تلویزیون اضافه کرد: این تبلیغات کمر بازار برنج داخلی را شکسته و اقبال عمومی به برنجهای تولید داخل را کم کرده است.
همسر این کشاورز به ایسنا گفت: قیمتهای امروز محصول تولیدی پایین است و تناسبی با هزینههای تولید برنج ندارد. من و فرزندانم در طول کشت و پرورش برنج در مزارعمان کار می کنیم و مزدی هم نمیگیریم. این هزینه را جزء هزینههای تولید برنجمان حساب نمیکنیم که اگر حساب شود قیمت برنج بومی دو برابر قیمت موجود در بازار میشود.
.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=11143
false
true