×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
تبلور صنعت ساختمان از طریق تعامل با شرکت‌های ساختمانی دانــش محور

اقتصادتهران: ایران پس از برجام شاهد ورود نمایندگان شرکت های خارجی به کشور جهت بررسی بازار و انجام مذاکرات با طرف‌های ایرانی است. غالباً محوریت این مذاکرات، میزان و نحوه سرمایه گذاری شرکت های خارجی در ایران است و این سئوال از ذهن می گذرد که ایران تا چه حد نیازمند سرمایه گذاری خارجی است؟

کشوری چون ایران با بازار مصرفی بزرگ و شرایط جغرافیایی منحصر به فرد و اقتصاد در حال توسعه، سقفی برای سرمایه گذاری نمی­ توان تعریف کرد.

این امر به خصوص در پروژه‌های زیر بنایی ساخت و توسعه راه‌ها، راه سازی، شبکه ریلی، تجهیز خطوط هوایی، معادن، حمل و نقل، نفت و گاز و … که بیشـترین  حجم سرمایه را از دولـت و بنـگاه‌های بزرگ اقتصادی نیمه خصوصی و خصوصی جذب می‌کند، بیشتر مشهود است.

طبیعی است که بنگاه‌های کوچک اقتصادی نیز در این مذاکرات جهت ارتقای سهم بازار، ایجاد بازارهای جدید یا کار آفرینی تمایل به جذب سرمایه های خارجی  درخواست سرمایه گذاری از طرف‌های خارجی داشته باشند، حال این سوال مطرح می‌شود که آیا در ایران چالش جذب سرمایه در پروژه‌های متوسط و کوچک به نبود سرمایه بر می‌گردد یا دانش کافی؟ آیا باید به دنبال ثروت شرکت‌های خارجی بود یا از علم آنها در مدیریت و ارائه خدمات لازم بهره برد؟

به عنوان مثال در توسعه صنعت ساختمان و شرکت‌های توسعه دهنده امـلاک و مستغـلات (developer companies) شاهـد تورم بیش از حد سرمایه (زمین، پروژه نیمه کاره) در شرکت‌ها بوده و تفکر مدیریت سرمایه در این شرکت‌ها هنوز در فلسفه تولید غوطه ور است، فلسفه‌ای که تاریخ مصرف آن فقط در زمان‌هایی کارکرد داشته که تقاضا دربازار بیشتر از عرضه بوده و متقاضیان در صف خرید هر آنچه تولید می‌شد می‌ماندند و تورم‌ها مشکلات و عیوب یک تولید نا کارآمد را می‌پوشاند.

در حال حاضر با تغییر رفتار خریداران و مصرف کنندگان و با تاسیس و روی کار آمدن شرکت‌های تخصصی در این حوزه چندین شرکت در حوزه تخصصی این صنعت، خلاء جدی کمبود شرکت‌های خدماتی، نبود دانش کافی، عدم وجود تجربه مدیریتی و عدم آشنایی مدیران و کارشناسان با شرکت‌های سرمایه گذاری در حوزه املاک و مستغلات بیش از پیش احساس می‌شود.

حال باید این سوال را پرسید که “علم بهتر است تا ثروت؟” بدین معنی که شرکت‌های ساختمانی می توانند از فرصت پیش رو در مذاکرات با شرکت‌های خارجی در حوزه های دانــش محور مانند project management development ،property management،management  mall، تکنیک‌های برند سازی وغیره استفاده کنند و به جای انتظار تا رسیدن تورم مجدد و پافشاری برفلسفه تولید، فلسفه محصول و فلسفه فروش به کمک علم حاصل از تجربه شرکت‌های خارجی به برندسازی و ایجاد ارزش افزوده پرداخته و مطمئن باشند مخاطب هوشمند امروز صنعت ساختمان  تفاوت‌ها را در ارائه خدمات، نوع مفاهیم و طراحی‌ها، متدهای بازاریابی و فروش، خدمات پس از فروش و … تشخیص خواهد داد.

امروز دانش مدیریت سرمایه و مدیریت تولید در صنعت ساختمان در بزرگترین دانشگاه های دنیا تدریس می شود و به راحتی می‌توان با سرمایه‌های موجود کشور و با توجه به دانش روز، صنعت ساختمان را در کشور متحول کرد. در دنیای امروز شعار location، location، location، در صنعت املاک و مستغلات جای خود را به location ،service ،performance ، image  داده است که رسیدن به آن تنها با داشتن دانش مرتبط و تجربه کافی امکان پذیر است.

بشیر انیسی؛ مدیرعامل شرکت دوان ایرانیان و کار آفرین برگزیده جشنواره جوان ایرانی

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches