×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۲۸ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
تا قیمت خودرو کاهش نیابد، مجلس دست بردار نیست

اقتصاد تهران: با تداوم جنجال بر سر قیمت گذاری خودروها که پای نمایندگان مجلس را به عنوان اصلی ترین مخالفان قیمت‌های اعلام شده از سوی شورای رقابت به میان کشید، اکنون همه منتظر پایان تعطیلات مجلس و جمع بندی بر سر قیمت های نهایی خودرو هستند.

پافشاری نمایندگان بر کاهش قیمت ها در حالی است که تحقیق و تفحص از این صنعت، آن ها را در جریان درآمدهای کلان صنایع خودروسازی و تخلفات آن ها در برخی از حوزه‌ها قرار داد که از این طریق مطالبات مردم و برنامه‌های دولت و مجلس با کاهش قیمت در جریان بوده و بر این امر تاکید می کنند به طوری که اطلاعات و منابع موثقی که از طریق طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی به دست آمده اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس را تشویق به پیگیری ماجرا کرده به گونه ای که توانستند شورای رقابت را قانع کنند که از افزایش قیمت خودروها دست بردارد و با قیمت‌گذاری جدید، شورای رقابت به تقلیل و کاهش قیمت‌ها اقدام کرده تا نگرانی و دغدغه مردم از این محل برطرف شود.

در حالی که نمایندگان مجلس بر بازبینی مجدد قیمت ها از سوی شورای رقابت و کاهش قیمت های اعلام شده اتفاق نظر دارند، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: شورای رقابت موظف شده است با کاهش قیمت خودروها، نرخ جدید را به زودی اعلام کند. کمال‌الدین پیرموذن می گوید: باوجود آن‌که دولت و شخص رئیس جمهور نتوانسته بود شورای رقابت را به عدم افزایش قیمت خودرو موظف کند ما در کمیسیون با توجه به اطلاعات بسیار دقیق و موثقی که در خصوص صنعت خودروسازی داشتیم موفق شدیم تا جلوی این افزایش گرفته شود.

در همین رابطه، علی علی‌لو، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و رییس کمیته تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در خصوص جریانات اتفاق افتاده در این حوزه به خبرنگار ابتکار گفت: کمیته مشترکی متشکل از اعضای کمیسیون مجلس و شورای رقابت تشکیل شده تا با بازبینی فرمول های ارائه شده نسبت به اعلام قیمت های جدید اقدام کنند.

وی افزود: البته یکی از مصوباتی که این کمیته مشترک تصویت کرده عدم هرگونه انتشار اخبار در این خصوص تا حصول نتیجه است.

رییس کمیته تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در پاسخ به این که چرا شورای رقابت با وجود مخالفت رییس جمهور و نیز نمایندگان مجلس بر قیمت های اعلام شده خود تاکید دارد، خاطرنشان کرد: شورا تا کنون از فرمول اعلام شده خود دفاع کرده و و کاری به قیمت تمام شده خودروها ندارد. این شورا از اختیاراتی در مورد قیمت گذاری به طور غیر مستقیم برخوردار است اما اعلام قیمت نهایی بر عهده این شورا نیست و در جایی که نمایندگان احساس کنند در حق مردم اجحافی صورت گرفته است وارد عمل می شود و از اختیارات نظارتی خود استفاده کرده تا به ناحق افزایش قیمتی صورت نگیرد.

وی همچنین در پاسخ به این که اگر شورای رقابت در جمع بندی خود به این نتیجه رسید که افزایش قیمت حق خودروسازان است و بر این مساله پافشاری کردند، آنوقت نمایندگان چه کاری انجام می دهند، گفت: تا به سرانجام نرسیدن این مساله و کاهش قیمت ها، مجلسیان دست بردار نبوده و از هر ابزاری برای برگرداندن قیمت ها به بهای قبلی استفاده می کنند.

علی‌لو با بیان آن که نمایندگان اعتقاد دارند نباید به عدد و رقم استناد کرد و حق مردم را نادیده گرفت، تصریح کرد: در این میان، ضعف دستگاه های نظارتی و نیز سازمان استاندارد نیز مزید بر علت است که کار را به اینجا رسانده است زیرا همانطور که اگر سیستم دفاعی بدن به وظیفه خود خوب عمل نکند، بیماری بدن را فرا می گیرد، سازمان های نظارتی نیز باید از توانایی خود برای این چنین مواقعی بهره ببرند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: شورای رقابت اعتقاد دارد که فرمول خوبی تهیه کرده اما ما معتقدیم که فرمول خوب باید از ۳ ویژگی برخوردار باشد به طوری که فرمول در عین علمی بودن باید به صنعت ضربه نزند و رضایت مشتری نیز در کنار آن باید حاصل شود.

وی به این گفته دبیر انجمن خودروسازان که گفته بود ” خودروسازان به هیچ وجه محصولات خود را از قیمت های اعلام شده پایین تر نخواهند فروخت و قیمت ها را کاهش نخواهند داد” واکنش نشان داد و گفت: در گذشته نوعی انحصار در این صنعت به وجود آمده و حال که عده ای منافع خود را در خطر می بینند نسبت به آن واکنش نشان می دهند.

در این زمینه، نادر قاضی‌پور به‌عنوان یکی از اعضای این کمیسیون مشترک که برای بازنگری قیمت خودرو تشکیل شده است در خصوص زمان دقیق اعلام نتایج بررسی این کارگروه در بازبینی قیمت خودرو می‌گوید: تعطیلات عید فطر باعث شد تا جلسه شورای رقابت برگزار نشود اما بعد از تعطیلات مجلس موضوع بازنگری قیمت خودرو را در دستور کار خود قرار خواهیم داد.

به نظر می‌رسد داستان دنباله‌دار قیمت خودرو هنوز ادامه دارد و به‌خلاف تمام اظهارات مبنی بر اینکه این موضوع در اسرع وقت بررسی می‌شود شواهد نشان از آن دارد که هنوز مسئولان و به‌ویژه نمایندگان مجلس که نگرانی زیادی در مورد افزایش قیمت خودرو داشتند بررسی مشکلات حوزه‌های انتخاباتی را در اولویت کاری خود قرار داده و سپس به فکر تعیین تکلیف بازار قیمت خودرو هستند.

در مجموع نمایندگان مجلس پس از گذراندن تعطیلات تابستانی شنبه (۲۴ مرداد) ماه در مجلس حاضر خواهند شد و این موضوع بیانگر بلاتکلیفی ۲۵روزه موضوع بازنگری قیمت خودرو است.

زمان بازنگری قیمت خودرو مشخص شد

یک عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی از بررسی بازنگری قیمت خودرو پس از تعطیلات تابستانی نمایندگان مجلس خبر داد که این موضوع بیانگر بلاتکلیفی ۲۵روزه موضوع بازنگری قیمت خودرو است.

پس از اعلام نارضایتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مردم در غیرمنطقی بودن قیمت‌های جدید اعلامی خودرو از سوی شورای رقابت در نهایت موضوع بازنگری فرمول قیمت گذاری خودرو در جلسه (۳۰ تیرماه ) شورای رقابت به تصویب اعضا رسید و قرار شد یک کارگروه متشکل از سه نماینده از کمیسیون صنایع مجلس و کارشناسان شورای رقابت ظرف ۱۵ روز بازنگری فرمول قیمت گذاری خودرو را انجام دهند و نتایج بررسی خود را در صحن علنی مجلس اعلام کنند.

امروز با گذشت ۱۱ روز از آغاز بازنگری فرمول قیمت گذاری خودرو هنوز این کارگروه مشترک به نتیجه‌ای نرسیده و همچنان اعضا از بررسی قیمت‌ها و فرمول سخن می‌گویند.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches