×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
تامین سوخت نیروگاهی در شرایط مطلوب قرار دارد

وزارت نفت با برنامه ریزی جامع تامین سوخت کشور، سوخت رسانی به همه بخشها از جمله نیروگاه ها را به طور مطلوب انجام می دهد و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

مدیرکل برنامه ریزی انرژی وزارت نفت در گفتگو با شانا درباره کاهش ذخیره سازی مخازن سوخت نیروگاهها که مسئولان وزارت نیرو نسبت به کاهش آن ابراز نگرانی می کنند، تصریح کرد: ذخیره سازی سوخت نیروگاهها با ظرفیت کامل ضروری نیست.

محسن مظلوم با بیان اینکه راهبرد ذخیره سازی فرآورده های مورد نیاز اعم از، نفت کوره و نفت گاز در چارچوب سیاستهای وزارت نفت قرار دارد، افزود: با توجه به سیاست اختصاص حداکثری گاز به نیروگاه ها دیگر نیاز به اعمال شیب تند در افزایش حجم مخازن نیروگاهی متناسب با برنامه های سالیان پیش وزارت نیرو نخواهد بود، به عبارت دیگر وزارت نفت علاوه بر شناخت کامل از مختصات تامین سوخت مورد نیاز نیروگاهی، در کنار تعهد به تخصیص حداکثری گاز طبیعی، افزایش سطوح ذخایر فرآورده های مایع نیروگاهی را نیز متناسب با توان تخصیص حداکثری گاز در دستور کار خویش قرار داده است.

وی با بیان اینکه نقطه اشتراک سیاستها و اهداف وزارت نفت و نیرو تعهد به تامین انرژی مورد نیاز کشور در بخشهای وابسته است، افزود: وزارت نفت علاوه بر تعهد به تامین سوخت مورد نیاز وزارت نیرو، متعهد به تامین انرژی مورد تقاضای سایر بخشهای عمده مصرف از جمله صنایع عمده و سایر صنایع، پالایشگاه ها، مجتمعهای پتروشیمی، خانگی، تجاری، خدمات و حمل و نقل، کشاورزی و … نیز است.

کاهش مصارف سوخت مایع در نیروگاه ها

مظلوم با اشاره به اینکه رویکرد و سیاست جدید وزارت نفت مبتنی بر تخصیص حداکثری گاز طبیعی در سبد سوخت مورد نیاز نیروگاهی حرارتی در سال ١٣٩٣ است، گفت: از ابتدای امسال تا ٢۴ تیرماه به طور متوسط از مجموع نزدیک به ٢٠٠ میلیون متر مکعب در روز سوخت معادل گاز طبیعی مصرفی در نیروگاه ها، نزدیک به ١۶٠ میلیون مترمکعب در روز آن گاز طبیعی و تنها حدود ۴٠ میلیون لیتر در روز سوخت مایع مصرف شده است، به عبارت دیگر ٨٠ درصد از سبد سوخت نیروگاهی را گاز و تنها ٢٠ درصد باقیمانده را سوخت مایع تشکیل داده، این درحالی است که تناسب این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۶٠ به ۴٠ بوده است.

مدیر کل برنامه ریزی انرژی وزارت نفت با بیان اینکه میزان گاز اختصاص یافته به نیروگاه های کشور نسبت به مدت مشابه سال ١٣٩٢ به میزان ۴۵ میلیون متر مکعب در روز افزایش نشان می دهد، درباره مصرف سوخت مایع نیروگاهها افزود: میزان مصارف سوخت مایع نیروگاهی نسبت به مدت مشابه سال ١٣٩٢ به میزان ٢٢ میلیون لیتر در روز کاهش یافته، این مهم در حالی اتفاق افتاده است که مجموع سوخت معادل مصرفی نیروگاهه ها امسال (تا ٢۴ تیرماه) نسبت به مدت مشابه سال گذشته معادل ٢۵ میلیون متر مکعب در روز افزایش داشته است.

تدوین برنامه ششم توسعه صنعت گاز با محوریت اقتصاد مقاومتی

در همین رابطه برنامه ششم توسعه صنعت گاز در ۶ محور و بر اساس سیاستهای اقتصاد مقاومتی تدوین می شود.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: شرکت ملی گاز ایران با تعریف ۶ محور، سیاستهای اقتصاد مقاومتی را بصورت جدی دنبال می کند و تاکنون نیز فعالیتهایی در این زمینه انجام شده است.

حسن منتظر تربتی افزود: هم اکنون ۶ محور، به عنوان محورهای مرتبط با اقتصاد مقاومتی در بخش صنعت گاز انتخاب شده و در حال پیگیری است.

وی تصریح کرد: برای این محورها، اهداف کلان تهیه شده و بر اساس این اهداف کلان برای هر کدام از این سیاستها، راهبرد و سیاستهای کلان اجرایی تعریف شده است.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران یادآور شد: در این زمینه شاخصهای اهداف کلی نیز تعریف شده و سیاستهای اقتصاد مقاومتی بر اساس همین شاخص ها پیگیری می شود.

به گفته وی، شرکت ملی گاز ایران ادامه برنامه پنچم و تدوین برنامه ششم را بر محور اقتصاد مقاومتی تعریف کرده و این سیاست بصورت جدی پیگیری می شود و تاکنون نیز نتایج خوبی به دست آمده است.

سرپرست مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه یکی از بحثهای اقتصاد مقاومتی بحث درون زایی و رویکرد به توانمند سازی بخشهای داخلی است، تاکید کرد: این شرکت ضمن تعامل با کشورهای خارجی، توانمندسازی بخشهای داخلی را به عنوان یک رویکرد اصلی دنبال می کند.

تربتی یادآور شد: بحث خودکفایی نیز یکی از موضوعهای مهم است که به صورت جدی در شرکت ملی گاز ایران پیگیری می شود.

وی ادامه داد: برای تامین و داخلی سازی کالاهای اساسی اقدامهای خوبی انجام شده که ساخت توربین ملی از جمله فعالیتهای شرکت ملی گاز به شمار می رود.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران گفت: این طرح چند سال پیش آغاز و نتایج خوبی نیز کسب شده است.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches