true
اقتصادتهران: در نشست مشترك مدیرعامل و جمعی از مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا با رئیس، معاونان و استادان دانشگاه صنعتی شریف، بر افزایش تعامل و همكاری های مشترك تاكید شد و طرفین توافق كردند كه در ماههای آتی ضمن بررسی بورسیه كردن دانشجویان دانشگاه شریف در گروه سایپا، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه شریف، راهكارهایی برای حل مشكلات صنعت خودرو كه نتیجه آن رشد كیفی و كمی محصولات است، ارایه دهند. همچنین اعلام شد كه گروه سایپا آماده جذب و پذیرش دانشجویان رشته های مرتبط با برق والكترونیك، مگاترونیک، پلیمر، شیمی و مكانیك است.
به گزارش اقتصادتهران به نقل از سایپانیوز، محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ضمن تشکر از رئیس دانشگاه برای برگزاری این نشست، درباره وضعیت صنعت خودرو گفت: در سال 2022 بیش از 85 میلیون خودرو در جهان تولید شده كه 22 میلیون دستگاه آن، در چین تولید شده است. این در حالی است كه ظرفیت سالانه تولید خودرو در جهان، 130 میلیون دستگاه است. بر این اساس كمپانیهای خودروسازی به هر روشی متوسل می شوند تا صنایع خودروسازی خود را در كشورهای دیگر ببرند و ضمن كسب سهم بیشتر از بازار خودرو جهان، اجازه ندهند سایر كشورها هم در صنعت خودرو رشد كنند. همان اتفاقی كه برخی از خودروسازان جهانی در مورد ایران دنبال می كنند.
او افزود: در دانشگاهها نفوذ خودروسازان جهانی، كمتر است چرا كه از حاصل دانشگاهها بهره برداری می كنند. این هنر نیست كه میلیون ها دلار برای جوانان كشورمان هزینه كنیم و كشورهای اروپایی و امریكایی آنها را بدون پرداخت هزینهای، جذب كنند. از همین رو تمام مراكز و بنگاههای صنعتی كشورمان بایستی به پتانسیل و توانایی كه در دانشگاه های كشور وجود دارد، بیش از گذشته توجه كنند و بهره ببرند. در این صورت است كه میتوان شاهد نوآوری صنعتی، افزایش تولید و حضور قدرتمندتر در سایر كشورها باشیم.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تصریح كرد: اگر كشورها را به سه قسمت تقسیم كنیم و بزرگترین بنگاه اقتصادی خودرو را ژاپن و آلمان بدانیم، كشوری مانند چین بوجود آمده كه 55 درصد سهم تولید آن مربوط به كمپانیهای موجود در شانگهای است كه این كمپانیها از جمله فولكس واگن، BMW و… متعلق به اروپاییها است. قاعدتا در اركان صنعت خودرو ما نیز نفوذ می كنند. این نفوذ ناشی از برخی از سوء مدیریتها، بی توجهی به دانشگاه و نخبگان، تصمیمهای نادرست و… است. اتفاقات یاد شده سبب شد كه در دهه 90 صنعت خودرو كشور به شدت تضعیف شود؛ اكثر زیرساخت های این صنعت مربوط به دو دهه 70 و 80 است.
او ادامه داد: چین كه بزرگترین تولیدكننده بنزین دنیا (تا سه سال قبل بزرگترین مصرف كننده بنزین دنیا هم بود) است، تصمیم گرفت با سیستم های الكتریكال و هیبرید صنعت خودرو خود را روزآمد كند. از اینرو در شهرهای بزرگ چین، شاهد دو پلاك خودرو هستیم. یك پلاك سبز(خودروهای الكتریكال و هیبرید) و دیگری پلاك آبی (خودرو بنزینی) است و مهم تر آنكه در سال 2025 تمام خودروهای تولیدی چین، الكتریكال خواهد شد. همین نوع نگاه سبب شد كه فولكس واگن و BMW در چین توسعه پیدا كند. معتقدم تا سه سال آینده چین بزرگترین صادركننده بنزین دنیا خواهد شد.
تیموری با تاكید بر اینكه همه و به خصوص تولیدكنندگان خودرو می دانند كه ایران دانش تولید خودرو را دارد، گفت: ایران به خودروسازان اروپایی ثابت كرد كه در زمینه تولید قطعات خودرو، پتانسیل بالایی دارد و میتواند در سطح جهانی تولید داشته باشد.
او تصريح کرد: تحریمها نتوانست جلوی تولید خودرو در ایران را بگیرد زیرا امروزه گروه سایپا با تکیه بر توان متخصصان داخلی روزانه بیش از دو هزار و 200 خودرو با رعایت استانداردهای 85 گانه و بدون وابستگی تولید و روانه بازار می کند.
مدیرعامل گروه سایپا تصریح کرد: در حال حاضر خودروهای CNG نیز در کنار خودروهای بنزین سوز در گروه سایپا تولید می شود و در سال 1403 با همکاری مراکز دانشگاهی اولین خودرو هیبرید کشور با کاهش سوخت چشمگیر در سبد محصولات سایپا قرار خواهد گرفت.
او با بیان اینكه 3 درصد تولید ناخالص داخلی دنیا در صنعت خودرو است و گردش مالی این بخش 3 هزار میلیارد دلار است، افزود: سهم صنعت خودروی ایران در تولید ناخالص داخلی 2.9 درصد است. بر این اساس صنعت خودرو كشورمان جایگاه خوبی در GDP دارد. سهم گروه خودروسازی سایپا در تولید با برند ایرانی 60 درصد و از نظر تیراژ 40 درصد است.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تصریح كرد: این مجموعه 77 شركت قطعه سازی دارد لذا می توان با همكاری دانشگاه های كشور شرایطی را فراهم كرد كه دانشجویان و نخبگان علمی، در این حوزه ورود كنند و بتوانند تحول مناسبی را در صنعت قطعه سازی رقم بزنند. معتقدم اگر قرار است صنعت خودرو رشد كند، باید از طریق دانشگاه باشد. لذا میتوان موضوعات تحقیق و توسعه را با همكاری نخبگان دنبال كرد.
او با بیان اینكه طی 15 ماه گذشته میزان همكاریها با دانشگاه های كشور افزایش پیدا كرده است، گفت: در راستای همكاریهای مشترك و نزدیك شدن صنعت و دانشگاه، به دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دانشگاه خواجه نصیر و دانشگاه علم و صنعت رفتیم و اكنون پروژههای همكاری چون شاهین هیبرید و حل نویز لنت در دستور كار قرار گرفته است.
تیموری تاكید كرد: از سال 95 گروه خودروسازی سایپا (مركز تحقیقات) قرارداد خوبی را با دانشگاه شریف منعقد كرده و پیشرفت های مناسبی هم حاصل شده است. لذا با تكیه بر قرارداد و همكاری های گذشته از دانشگاه شریف می خواهیم كه در حل مشكلات فنی مربوط به تولید خودرو، زنجیره تامین قطعه، خدمات پس از فروش و مابقی موارد به ما كمك و پیشنهادات خود را ارایه كنند.
او افزود: گروه خودروسازی سایپا آماده جذب و پذیرش دانشجویان رشته های مرتبط با برق و الكترونیك، مگاترونیک (تلفیق سه رشته مهندسی مکانیک، الکترونیک و کامپیوتر)، پلیمر، شیمی و مكانیك است. لذا هر تعدادی كه دانشگاه شریف اعلام كند، ما نسبت به همكاری با آنها اقدام خواهیم كرد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینكه اكنون 28 میلیون خودرو در سطح كشور تردد می كند و 18 میلیون خودرو فرسوده در كشور داریم، تصريح كرد: این اعداد و ارقام نشان می دهد كه فرصت مناسبی وجود دارد تا با همكاری جامعه علمی كشور، دانش بنیانها و نخبگان صنعت خودرو را متحول كرد.
او با بیان اینكه گروه سایپا تمایل زیادی به بورسیه كردن دانشجویان دانشگاه شریف را دارد، گفت: صنایع كشور، نقش اساسی و مهم در جلوگیری از فرار مغزها دارند، بدین جهت سعی خواهیم كرد همانگونه كه مقام معظم رهبری بر استفاده از توان دانش بنیانها و نخبگان، تاكید كردند، ما نیز به چنین سمتی برویم و بستری را فراهم كنیم كه دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه های كشور وارد صنعت خودرو شوند.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=263593
false
true