×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
تاسیس شرکت‌های مشترک راهکار توسعه همکاری‌ها

اقتصادتهران: وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان امضای تفاهم‌نامه همکاری ایران و بلاروس گفت: تعهد دو طرف به اجرای مفاد سند امضا شده، اهمیتی به مراتب بیشتر از امضای آن دارد، امیدواریم این تفاهم‌نامه منشا ایجاد تحرک در مناسبات اقتصادی ایران و بلاروس شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، «محمدرضا نعمت‌زاده» در آیین اختتامیه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و بلاروس که در محل سازمان توسعه تجارت برگزار شد، خاطرنشان کرد: ما موضوعات را به صورت جدی دنبال می‌کنیم، سفرای دو کشور هم برای پیشبرد این اهداف نقش مهمی دارند و باید ضمن پیگیری موضوع، موانع و مشکلات پیش رو را گزارش دهند.

وی با اشاره به سفر قریب‌الوقوع رییس‌جمهوری بلاروس به ایران تاکید کرد: علاوه براین تصمیمات که در متن توافق‌نامه گنجانده شده است باید در مورد چند موضوع دیگر هم بحث و تبادل نظر صورت گیرد تا همزمان با سفر رییس‌جمهوری بلاروس به ایران این موضوعات مورد توافق روسای جمهور دو کشور قرار گیرد.

نعمت‌زاده ضمن تاکید بر گسترش تعاملات و رفت‌آمدهای سران دو کشور برای شناخت بییشتر از توانمندی‌های یکدیگر تصریح کرد: باید به تاسیس شرکت‌های مشترک چه در ایران و چه در بلاروس اهمیت بدهیم و از کانال این شرکت‌ها منافع دو جانبه را در درازمدت مدنظر قرار دهیم و همکاری‌ها را در یک بازه زمانی طولانی پیگیری کنیم.

وی در ادامه بر نقش اتاق‌های بازرگانی در گسترش همکاری‌ها تاکید کرد و افزود: اتاق‌های بازرگانی دو کشور باید بخش خصوصی را تجهیز کنند و از این طریق به توسعه همکاری‌ها کمک کنند، دولت نمی‌تواند جایگزین بخش خصوصی باشد بلکه کار را باید به شرکت‌های خصوصی واگذار کرد و دولت‌ها همت خود را به رفع موانع و تسهیل همکاری‌ها معطوف کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان ضمن اشاره به رفت‌آمد بیشتر شرکت‌های دو کشور یادآور شد: باید سعی کنیم نمایشگاه‌های اختصاصی برگزار کنیم و در نمایشگاه‌های یکدیگر نیز مشارکت داشته باشیم.

خیز دو کشور برای گسترش همکاری‌های چندجانبه

رییس سازمان توسعه تجارت نیز در نشست کمیسیون مشترک ایران و بلاروس به ارائه گزارشی از سه روز فعالیت این کمیسیون و تشریح زمینه‌های همکاری دو کشور پرداخت و گفت: ایران و بلاروس در قالب این کمیسیون برای همکاری در زمینه‌های اقتصادی و تجاری، صنعتی و معدنی، انرژی، کشاورزی، بانکی، علمی و فرهنگی، بهداشت، گردشگری و حمل‌نقل به دستاوردهای خوبی رسیده‌اند.

ولی‌الله افخمی‌راد توسعه همکاری‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری، افزایش همکاری اتاق‌های بازرگانی و تاکید بر همکاری نمایشگاهی را از دیگر موارد توافق شده دانست و افزود: توسعه همکاری در زمینه صادرت خدمات فنی ـ مهندسی بین دو کشور، توافق دو کشور برای صادرات و واردات کالا، سرمایه‌گذاری در زمینه‌های صنعت، تولید ماشین‌آلات سنگین، ماشین‌آلات دامپروری، کشاورزی و شیلات از دیگر موارد توافق دو کشور بوده است.

وی ادامه داد: اعلام آمادگی دو طرف برای معرفی بانک برای همکاری‌های مربوطه و همکاری در زمینه حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی از اهم مواردی بود که در کمیسیون مشترک دو کشور مورد بحث و بررسی و توافق قرار گفت.

افخمی‌راد تاکید کرد: مجموع این موارد در قالب تفاهم‌نامه درج شده و امیدواریم با اجرایی شدن آن زمینه‌های همکاری دو کشور افزایش یابد.

در این نشست وزیر صنایع بلاروس نیز در سخنانی کوتاه ضمن تبریک عید نوروز گفت: ما کار بزرگی انجام دادیم و مذاکرات مثمر ثمری صورت گرفت تا یک برنامه‌ای را برای بهبود روابط طراحی کنیم. همه آنچه می‌خواستیم در این سند آوده نشده است اما این سند درهای بزرگی را برای همکاری بیشتر به روی ما باز می‌کند.

 

سال ۹۴ سال توسعه صادرات غیرنفتی است

همچنین در خبر دیگری، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نتایج توافق هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ و رفع تحریم‌ها در سال جاری، سال ۹۴ را سال توسعه صادرات غیرنفتی دانست.

محمدرضا نعمت‌زاده در دیدار نوروزی خود با رییس‌کل، معاونان و مدیران سازمان توسعه تجارت، با تاکید بر اینکه سال ۹۴ با توجه به فضای جدید ایجاد شده سال شتاب در توسعه صادرات غیرنفتی است، خاطرنشان کرد: تمامی برنامه‌های وزرات صنعت، معدن و تجارت در سال جاری بر موضوع صادرات غیرنفتی و شتاب در توسعه روزافزون آن متمرکز است.

وی در این دیدار با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت به عنوان یکی از اصلی‌ترین متولیان صادرات غیرنفتی کشور باید ساماندهی بیشتری را در این حوزه ایجاد کند، تاکید کرد: دبیرخانه شورای عالی صادرات باید فرابخشی عمل کرده و از حوزه وظایف سازمانی خارج شود و مختص به یک بخش نباشد.

نعمت‌زاده ادامه داد: سازمان توسعه تجارت باید تمامی مصوبات صادرات غیرنفتی را پیگیری و به اجرا برساند تا از این طریق جهشی در صادرات کشور ایجاد شود. از سوی دیگر این سازمان موظف است کلیه موضوعات مرتبط با توسعه صادرات غیرنفتی را رصد و بررسی لحظه به لحظه کند و تا حد امکان از درگیر شدن در بوروکراسی‌های زائد خودداری کند.

وی یکی از وظایف سازمان توسعه تجارت را مطالعه فرایندهای پیشرفت و توسعه صادرات در کشورهای دیگر دانست و افزود: کشورهای ترکیه، مالزی و کره جنوبی از جمله کشورهایی هستند که در زمینه صادرات، عملکرد موفقی را در کارنامه خود به ثبت رسانده‌اند بنابراین جا دارد که فرایندهای توسعه صادرات در این کشورها با دقت بررسی و از آنها الگوبرداری مناسبی شود.

در این جلسه که در محل سالن اصفهان برگزار شد، افخمی‌راد رییس‌کل، میرابوطالب بدری معاون بازاریابی و تنظیم روابط و یغمور قلی‌زاده معاون کمک‌های تجاری به ارائه گزارشی از عملکرد حوزه خود در سال ۹۳ پرداختند و برنامه‌های خود در سال جاری را تشریح کردند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches