×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
تازه‌ترین پیش‌بینی از وضعیت قیمت نفت

اقتصادتهران: اگرچه روند کاهشی قیمت نفت، از اوسط سال‌جاری آغاز شد و به مرور به اوج خود رسید، اما دولت ایران هیچگاه تا بحرانی شدن تاثیرگذاری این قیمت بر روی منابع بودجه‌ای‌اش، صحبتی از آغاز این حرکت به میان نیاورد و تلاش داشت تا به متوقف شدن این روند، امیدوار باشد.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت اما در همایشی که برای اقتصاد ایران برگزار شده بود، به صراحت روند کاهشی قیمت نفت را تشریح کرد و عوامل متعددی از جمله توطئه عربستان و افزایش تولید نفت آمریکایی را به عنوان عاملان اصلی کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی خواند.

البته او بارها و بارها پس از آن اعلام کرد که تیم کارشناسی‌ وزارتخانه متبوعش، از ابتدای شروع فعالیت‌ها برای کاهش قیمت نفت، فضا را رصد کرده و به خوبی می دانستند که چه اتفاقی بر سر قیمت نفت خواهد افتاد، اما گویا هیچگاه موضوع اینقدر جدی نشده بود.

در واقع، دولت هم چندان بر این باور نبود که قیمت نفت تا این اندازه کاهش یابد، بنابراین قیمت نفت را حتی در پیش نویس بودجه‌اش هم، بر مبنای بالای ۷۰ دلار در هر بشکه محاسبه کرد و باز هم امیدوار بود که روند کاهشی قیمت نفت، متوقف شود.

از سوی دیگر، بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی عنوان می‌کردند که اثرات کاهشی قیمت نفت، ۴ ماه پس از جدی شدن کاهش قیمت، بر روی بودجه اثر می گذارد و بنابراین می گفتند که کاهش قیمت نفت، بودجه سال جاری را متاثر نمی کند، تا این جای کار هم پیش بینی‌شان درست از آب درآمد اما برای سال ۹۴، دولت از هم اکنون دغدغه جدی کاهش قیمت نفت را دارد.

آینده مبهم قیمت نفت

در حال حاضر پیش‌بینی از وضعیت آتی قیمت نفت امکان‌پذیر نیست؛ گروهی از تحلیلگران از احتمال کاهش قیمت نفت به ۲۰ دلار صحبت می‌کنند و برخی نیز افزایش آن را تا ۸۰ دلار پیش‌بینی می‌کنند. اما به واقع چه اتفاقی خواهد افتاد؛ آن هم در شرایطی که اقتصاد کشور وابستگی شدید به درآمدهای نفتی دارد؟

نرسی قربان، کارشناس ارشد حوزه انرژی در همین رابطه اظهار داشت: «به نظر من عمده کاهش قیمت نفت اتفاق افتاده است و از این به بعد احتمال این‌که کاهش شدیدی را در قیمت داشته باشیم، کم است.»

وی افزود: «هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که قیمت نفت در آینده چه خواهد شد، ولی در کل من فکر می‌کنم افزایش قیمت نفت از قیمت‌های فعلی امکان بیشتری از افت بیشتر آن دارد.»

این کارشناس انرژی به خبرآنلاین تصریح کرد: «پیش‌بینی‌هایی درباره قیمت هر بشکه نفت ۸۰ دلار هم ارائه شده است، ولی به نظر می‌رسد قیمت نفت به طور متوسط حدود ۶۰ تا ۶۵ دلار در سال ۲۰۱۵ باشد.»

وی با بیان این‌که پیش‌بینی قیمت نفت دشوار است و بستگی به عواملی بسیاری دارد، عنوان کرد: «برای مثال، اصلا نمی‌توان پیش‌بینی کرد که رشد اقتصادی جهان چه می‌شود و چقدر از نفت‌های پرهزینه از بازار خارج می‌شود.»

این کارشناس انرژی متذکر شد: «اگر دو تا چهار میلیون بشکه نفت‌های پرهزینه از بازار خارج شود، تعادل عرضه و تقاضای نفت در جهان تغییر می‌کند و اگر رشد اقتصادی هم کاهش نیابد، روند صعودی قیمت نفت شروع خواهد شد؟ ولی این‌که تا کجا قیمت‌ها پیش می‌رود، نمی‌دانیم.»

قربان خاطرنشان کرد: «نفت ۶۵ یا ۷۰ دلار به نظر می‌رسد خیلی دور از دسترس نباشد، اما خیلی‌ها هم اعتقاد دارند که قیمت نفت حدود ۶۰ دلار برای سال ۲۰۱۵ خواهد بود.»

هدف کاهش قیمت نفت آسیب به ایران است

در همین رابطه یک مقام بانک مرکزی آمریکا می‌گوید عربستان سعودی برای آسیب زدن به ایران بحران جهانی قیمت نفت را ایجاد کرده است.

ریچارد فیشر، رئیس بانک فدرال ایالت دالاس، در سخنرانی خود در «باشگاه اقتصادی نیویورک»، عربستان سعودی را عامل بحران کاهش جهانی قیمت نفت دانست.

وی افزود ریاض از کاهش قیمت‌ها به لحاظ اقتصادی و سیاسی سود می‌برد.

فیشر گفت عربستان سعودی به دلیل برخورداری از ذخایر ارزی فراوان نسبت به ایران، می‌تواند کاهش شدید قیمت نفت را برای مدتی طولانی تحمل و مدیریت کند.

قیمت جهانی نفت تا ژوئیه سال گذشته بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه معامله می‌شد، اما از آن زمان روند نزولی را طی کرد و از ماه ژانویه با کاهش شدید مواجه شد و بین ۵۰ دلار در هر بشکه در نوسان است.

رئیس بانک فدرال ایالت دالاس در ادامه پیش‌بینی کرد قیمت نفت در کوتاه مدت به حدود ۱۰۰ دلار در هر بشکه نخواهد رسید.

این در حالی است که بر اساس برخی گزارش‌ها، عربستان ادعا می‌کند همچنان قیمت‌ها را پایین نگه خواهد داشت تا تولیدکنندگان نفت شیل از بازار حذف کند.

هزینه تولید نفت شیل در هر بشکه بین ۷۰ تا ۸۰ دلار است و بنابراین، تصمیم اوپک برای حفظ سقف تولید و قیمت فعلی نفت در بازارهای جهانی برای تولیدکنندگان این نوع نفت در آمریکا توجیه اقتصادی ندارد.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches