×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
تاخت و تاز طلا در بازار تهران

اقتصادتهران: نوسانات طلا در چند ماه اخیر به گونه‌ای بوده که منجر به نادرست از آب درآمدن بسیاری از پیش بینی‌ها شده است. در حالی که پس از بیانیه سوییس بسیاری از کارشناسان به تصور این که بازار جهانی متاثر از این توافق خواهد شد در انتظار کاهش قیمت جهانی طلا بودند اما قیمت این فلز زرد کاهش چندانی نداشت و در مدت یک ماه گذشته بارها دچار نوسان شده است. البته قیمت داخلی طلا تابعی از قیمت‌های جهانی است اما در بسیاری موارد که قیمت‌های جهانی کاهش داشته است طلای داخلی از آن پیروی نکرده است. از سوی دیگر تاثیر بازارهای طلا و دلار دیگر بر کسی پوشیده نیست. در مواقعی که ارزش دلار کاسته می‌شود بهای طلا رو به افزایش می‌نهد و بالعکس. البته در شرایط کنونی اقتصاد ایران و جهان دیگر نمی توان نسخه‌ای واحد برای قیمت و بازار طلا و یا سایر بازارهای پیچید اما همچنان این فلز گرانبها از سیاست‌های جهانی تبعیت می‌کند و در بسیاری موارد بهای آن در حالت معکوسی از دلار قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر در حالی که بازار مسکن در رکود به سر برده و بازار سرمایه نیز در اثر کاهش نرخ سود بانکی رونقی پیدا نکرد و اوضاع نابسامانی به خود گرفته، طلا در مدار صعود جهانی و ایران قرار گرفته است.

شاید بی تفاوتی مردم نسبت به سایر بازارها و نیز کاهش دو درصدی سود بانکی باعث شده تا بازار طلای تهران یک تکان جزیی در آستانه مبعث رسول اکرم (ص) داشته باشد به طوری که در بازار روز گذشته سکه تمام به قیمت ۹۴۰ هزار تومان و هرگرم طلای ۱۸ عیار ۹۵ هزار و ۸۲۸ تومان عرضه شد و در مقابل دلار آمریکا به قیمت ۳۳۱۷ تومان فروخته شد.

در واقع طلای ۱۸ عیار با اندکی افزایش نسبت به روز قبل از آن، گرمی ۹۵ هزار و ۸۲۸ تومان فروخته شد.

در بازار روز گذشته، سکه تمام عیار با ۸۰۰۰ تومان افزایش نسبت به روز گذشته‌اش به قیمت ۹۴۰ هزار تومان عرضه شد و همچنین هر دلار آمریکا با ۲۱ تومان افزایش به قیمت ۳۳۱۷ تومان به فروش رفت.

همچنین نیم سکه با افزایشی ۴۰۰۰ تومانی ۴۷۹ هزار تومان و ربع سکه نیز با مقداری افزایش نسبت به روز گذشته‌اش، ۲۶۷ هزار و ۵۰۰ هزار تومان داد و ستد شد.

در بازار جهانی نیز هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات چهارشنبه سنگاپور پس از اینکه تا پایان روز گذشته به ۱۱۹۶ دلار صعود کرد، حدود ۱۱۹۵ دلار بود.

افزایش حدود یک درصدی قیمت طلا در ساعات پایانی معاملات روز گذشته در پی کاهش ارزش دلار و نزول بازارهای سهام که تقاضا برای پناهگاه مطمئن سرمایه را ایجاد کرد، روی داد.

از سوی دیگر، برخی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که تا زمانی که طلا نتواند سطح مقاومتی ۱۲۲۱ دلاری را بشکند نمی توان نسبت به افزایش چشمگیر قیمت این فلز زرد امیدوار بود.
بر اساس این گزارش آمارهای مربوط به وضعیت بازار کار و اشتغال آمریکا که روز گذشته منتشر شد بار دیگر موجب اختلاف نظرهای زیادی در خصوص تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره در ماه‌های آینده شده است.
اوله هانسن تحلیلگر ارشد موسسه ساکسو بانک تاکید کرد که آمارهای پیچیده اقتصادی آمریکا مسیر آتی قیمت طلا را به شدت مبهم کرده است و در شرایط کنونی نمی‌توان با قاطعیت نسبت به روند قیمت طلا پیش بینی کرد.
در هفته پیش رو نیز دو گزارش مهم اقتصادی در آمریکا منتشر خواهد شد. آمارهای مربوط به خرده فروشی در آمریکا قرار است روز چهارشنبه منتشر شود و آمارهای تولیدات صنعتی نیز روز جمعه منتشر خواهد شد. این دو گزارش نیز می تواند تاثیر زیادی بر روند قیمت طلا در روزهای آینده داشته باشد.
گزارش سایت طلا حاکیست برخی کارشناسان اقتصادی پیش بینی کرده اند که خرده فروشی در آمریکا طی ماه گذشته با رشد ۰٫۳ درصدی روبرو شده باشد. اگر این آمارها کمتر از حد انتظارات کارشناسان اقتصادی باشد، می توان انتظار داشت که فدرال رزرو تصمیم خود برای افزایش نرخ بهره را به تاخیر بیندازد و این مساله در نهایت به ضرر ارزش دلار و به نفع قیمت طلا خواهد بود.
گروهی از تحلیلگران نیز اعلام کرده اند که شرایط کنونی بازار طلا تا زمان برگزاری نشست آتی کمیته بازار ازاد فدرال رزرو آمریکا در اواسط ژوئن ادامه خواهد یافت و قیمت طلا با نوسانات شدیدی روبرو نخواهد شد. به باور برخی فعالان بازار طلا، این احتمال وجود دارد که فدرال رزرو در نشست ژوئن برای نخستین بار از سال ۲۰۰۶ میلادی نرخ بهره را افزایش دهد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches