×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳ آبان - ۱۴۰۳  
true
true
بیمارستان‌ها و سازه‌های روی گسل در اولویت جابه‌جایی یا مقاوم سازی

اقتصادتهران: رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه ابهامات در زمینه حریم گسل‌های تهران رفع شده است، گفت: بر این اساس ساختمان‌های خطرزا و بیمارستان‌های ساخته شده در حریم گسل‌ها در اولویت مقاوم سازی و یا جا به جایی قرار گرفتند.

 دکتر علی بیت‌اللهی در گفت‌گو با خبرنگار ایسنا، در این رابطه افزود: تعیین این حریم برای گسل‌های اصلی از جمله الزامات آیین نامه ۲۸۰۰ است و در این زمینه تاکید شده است در حریم گسل‌های اصلی، ساخت  بیمارستان‌ها ممنوع است و این در حالی است که در نقشه تهران حریمی برای گسل‌ها وجود ندارد.

 وی با بیان اینکه تهران دارای حدود ۳۰ گسل بزرگ و کوچک است، اظهار کرد: برخی از آنها گسل فرعی و بعضی دیگر گسل‌های اصلی هستند و تاکید آیین‌نامه بر روی حفط حریم گسل‌های اصلی است.

 بیت اللهی ادامه داد: بر این اساس ۴ گسل که از حریم شهر تهران رد می‌شوند و عمده‌ترین آنها گسل شمال تهران است که با این آیین نامه از این به بعد ساختمان‌های مهم در حریم گسل‌های اصلی ساخته نخواهد شد و اگر ساختمان‌های خطرزا مانند مخازن CNG و پمپ بنزین وجود داشته باشد باید جا به جا شوند.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پاسخ به این سوال که با وجود ساخت و سازهای بی‌رویه آیا حریمی برای گسل‌ها باقی مانده است یا خیر،گفت: در بسیاری از مناطق حریم گسل‌ها ساخته شده است ولی در حال حاضر شاهد ساخت و سازهای مجدد به جای ساختمان‌ها قدیمی و بلندمرتبه سازی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر ۲۰ سال قبل در این زمینه اقدام می‌کردیم بهتر بود ولی این حرکت از سال قبل آعاز شده است، ادامه داد: ساختمان‌ها عمر دارند و اغلب مالکان درصدد ساخت و سازهای جدید هستند که با تصویب این قانون، این اقدامات محدود خواهد شد.

بیت اللهی خاطر نشان کرد: علاوه بر آن در ساختمان‌های خطرزا مانند بیمارستان‌ها و پمپ‌های بنزین الزام شده که این ساختمان‌ها یا در اولویت مقاوم ساز قرار گیرند و یا جا به جا شوند.

وی با تاکید بر اینکه این اقدامات جنبه حقوقی پیدا کرده و مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی است، یادآور شد: از این بعد اگر شهرداری پروانه ساخت و ساز در حریم گسل‌ها را صادر کند تخلف کرده است.

بیت اللهی با بیان اینکه ما مسوول نظارت بر حسن اجرا شناخته شدیم و شورای عالی معماری و شهرسازی بر عملکرد شهرداری ها نظارت دارد اضافه کرد: در گذشته در خصوص حریم گسل‌ها ابهاماتی وجود داشت ولی با این قانون بر روی نقشه ها حریم گسل‌ها مشخص شده است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches