دوشنبه, ۲۴ آذر , ۱۴۰۴
اقتصاد تهران
برگزاری بیست‌وسومین اتاق فکر صنعت بیمه با تاکید بر صلاحیت حرفه‌ای کارکنان
2191

بیست و سومین اتاق فکر صنعت بیمه برگزار شد.

به گزارش اقتصادتهران، در این جلسه که با محوریت «چارچوب شایستگی‌های حرفه‌ای کارکنان صنعت بیمه و اتکایی» برگزار شد، حسن عباسیان فر، معاون توسعه و نوآوری بیمه مرکزی، با بیان آن که اصلاح ساختار صلاحیت های حرفه ای صنعت بیمه بر عهده دولت است، تصریح کرد: قرار بر این شده که در این بخش، مقررات حرفه ای مورد بازبینی و بازنگری قرار گیرد.

وی افزود: ما در بیمه مرکزی برای تایید صلاحیت حرفه ای، ۳ شاخصه مدرک، تجربه و آموزش‌های تخصصی را مبنا قرار داده ایم.

به گفته عباسیان فر، یکی دیگر از نقاط ضعف در صنعت بیمه به مدل کسب و کار فعالیت ها در کشور باز می گردد که بر روی فعالیت در صنعت بیمه نیز تاثیر گذاشته است.

شتاب تحولات فناورانه

این گزارش می افزاید: قره‌خانی، عضو هیئت‌مدیره شرکت بیمه اتکایی تهران، با اشاره به شتاب تحولات فناورانه در این نشست گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی به‌صورت جدی در حال گسترش است و نیروی انسانی در آینده نزدیک به همکار فناوری‌های هوشمند تبدیل خواهد شد. وی افزود: هم‌اکنون نیز بخش قابل توجهی از گزارش‌ها، مکاتبات و فرآیندهای تحلیلی در شرکت‌های بیمه با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی انجام می‌شود.

قره‌خانی با بیان اینکه صنعت بیمه از نظر حقوق و مزایا در مقایسه با سایر صنایع جذابیت کمتری دارد، این موضوع را یکی از تهدیدهای جدی پیش‌روی آینده صنعت دانست و گفت: پایین بودن سطح دستمزدها، جذب و نگهداشت نیروی انسانی متخصص را با چالش مواجه کرده است.

وی با استناد به آمارهای صنعت بیمه اظهار کرد: حدود ۶۶ درصد کارکنان صنعت بیمه دارای سابقه کاری کمتر از ۱۰ سال هستند و تنها ۹ درصد بیش از ۲۰ سال سابقه دارند که این ترکیب نشان‌دهنده جوان بودن بدنه صنعت و در عین حال محدود بودن عمق تجربه حرفه‌ای است. به گفته وی، میانگین سابقه کاری در کل صنعت بیمه حدود ۱۰ سال برآورد می‌شود.

ضرورت آموزش مستمر اعضای هیات مدیره شرکت‌های بیمه

این گزارش می افزاید، علی رحمانی عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا نیز در صحبت هایی، به وظایف اعضای هیات مدیره در شرکت های بیمه اشاره کرد و اظهار داشت: دانش فنی اعضای هیات مدیره شرکت های بیمه یکی از اصلی ترین ضروریات است و باید شرایط به گونه ای باشد که با آموزش مستمر آن ها، شاهد ارتقای عملکرد شرکت های بیمه باشیم.

ضرورت پرداختن به شایستگی‌های حرفه‌ای

در ادامه این نشست، مرتضی گودرزی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، با تأکید بر مفهوم حرفه‌ای‌گری در صنعت بیمه گفت: پرداختن به شایستگی‌های حرفه‌ای مستلزم آن است که بیمه‌گری به‌عنوان یک حرفه تخصصی تلقی شود، نه صرفاً یک فعالیت اجرایی. وی افزود: اعتماد عمومی به صنعت بیمه زمانی شکل می‌گیرد که فعالان آن واجد دانش، مهارت و رفتار حرفه‌ای باشند.

صنعت بیمه نیازمند طراحی مدل های شایستگی است

سید مجید بختیاری، مدیرعامل شرکت بیمه زندگی مفید نیز با اشاره به شرایط اقتصاد تورمی و محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها گفت: صنعت بیمه در چنین شرایطی نیازمند طراحی مدل‌های شایستگی جهشی و جبرانی است تا بتواند فاصله خود با استانداردهای حرفه‌ای جهانی را کاهش دهد. وی بر نقش مدیران تحول‌گرا در توسعه صنعت بیمه تأکید کرد.

شایستگی فراتر از مهارت در صنعت بیمه

در بخش دیگری از نشست، امیر بابااکبری، معاون توسعه بازار و منابع انسانی شرکت بیمه پاسارگاد، شایستگی را مفهومی فراتر از مهارت فنی دانست و گفت: شایستگی ترکیبی از دانش، مهارت و نگرش است و در شرایط پیچیده امروز، نگرش نیروی انسانی نقش تعیین‌کننده‌تری نسبت به مهارت‌های صرفاً فنی دارد.

گفتنی است، در این نشست درباره موضوعات زیر به طور مفصل صحبت شد:

– حرفه‌ای‌گری، مفهومی برای بازآفرینی اعتبار و جایگاه صنعت بیمه

– مدل شایستگی هیئت‌مدیره

– توانمندسازی سرمایه انسانی هوشمند و داده‌محور برای صنعت بیمه

– مدل‌های شایستگی و صلاحیت‌های دیجیتال منابع انسانی در بیمه اتکایی

– فرایند اثربخشی آموزش در مسیر یادگیری

 

 


دیدگاه خود را بنویسید

  • پستی یافت نشد.