×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۲ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
بهره برداران یزدی با تغییر شیوه کشت، در مدیریت مصرف آب مشارکت کنند

اقتصادتهران: رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد با تاکید بر مصرف درست و لزوم مشارکت بهره برداران در مدیریت مطلوب آب از کشاورزان و تولید کنندگان خواست با تغییر الگوی کشت از شیوه سنتی به نوین، در پیشگیری از تنش و کمبود این ماده حیاتی در استان با نهادهای ذی ربط همکاری کنند.

سید جمال سجادی‏‏ پور، روز شنبه در گفت و گو با ایرنا در ابرکوه ، با بیان اینکه تلاش به سمت کشت محصولات کم آب خواه و بهره وری بالا در دستور کار این سازمان است، افزود: ۸۲ درصد آب استحصالی استان در بخش کشاورزی مصرف می شود.

وی کشت گیاهان « کم آب بر» و مجهز شدن زمین های کشاورزی به سیستم آبیاری نوین (بارانی و قطره ای) را مهمترین راهکار موثر در صرفه جویی آب دانست و بیان کرد: در این ارتباط، هفت هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی پر آبخواه به محصول کم آب بر، تبدیل خواهد شد.

سجادی پور ادامه داد: زعفران، کنجد، زیره، ارزن و گیاهان دارویی از جمله کشت های جایگزین هستند که در مدت ۱۰سال به تدریج جایگزین کشت های گیاهان پرآبخواه نظیر گندم، سبزی و صیفی، ذرت و یونجه خواهد شد.

این مسئول تصریح کرد: در برنامه پنجم توسعه، ۱۰هزار و ۳۰۰ هزار هکتار اراضی به سیستم آبیاری نوین با استفاده از ۸۵۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری به سیستم آبیاری نوین تجهیز شد، لازم است کشاورزان برای اجرای طرح نوین آبیاری در مزارع تلاش کنند.

این کارشناس ارشد سازمان کشاورزی یزد یادآور شد: برغم محدویت های آبی و تداوم ۲ دهه خشکسالی در ابرکوه،این شهرستان یکی از مناطق مهم تولید محصول کشاورزی استان است.

سجادی پور، ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی به عنوان یکی از ضرورت های بخش کشاورزی ابرکوه یادکرد و گفت: مسئولان با مشارکت بهره برداران این بخش برای کوتاه کردن دست دلالان و ایجاد ارزش افزوده بیشتر تلاش کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه با اشاره به اینکه مشکل اشتغال باعث مهاجرت از روستاهاست، تصریح کرد: هم اکنون به علت مهاجرت روستاییان، جمعیت روستایی استان به حدود ۱۵ درصد کاهش یافت که این امر سبب حاشیه نشینی در برخی شهرها از جمله در یزد شده است.

بر اساس سرشماری آبان ماه سالگذشته ۸۵درصد از یک میلیون و ۱۳۸هزار نفر جمعیت استان یزد در ۲۱شهر زندگی می کنند.

این مسئول با بیان اینکه هم اکنون در ابرکوه کمتر شاهد مهاجرت روستاییان هستیم، تصریح کرد: می توان با معرفی الگوهای کوچک مبتنی بر دانش بنیان، تغییر نوع کشت و شیوه آبیاری، اصلاح نژاد دام، توسعه کشت گیاهان گلخانه ای و دارویی و بهره مندی از فناوری روز زمینه ماندگاری بیشتر کشاورزان و روستاییان را در روستاها فراهم کرد که این امر یکی از راهکارهای مهم اقتصاد مقاومتی است.

وی با اشاره به اینکه تلاش به سمت کشت ‌های محصولات کم آبخواه و بهره‌وری بالا در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی در استان ها قرار دارد، افزود: محصولات کم آب بر در استان همچون گیاهان دارویی با ۲۰گونه که با آب شور و شیرین سازگاری دارد، تولید می شود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches