×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
بهره‌های بالای بانکی بیش‌ترین ضربه را به تولیدکننده داخلی وارد کرده است

اقتصادتهران: یک کارشناس اقتصادی با انتقاد از سیستم بانکی، وجود بهره‌های بالا در این سیستم را همانند سمی کشنده برای تولید کننده و صنعتگر عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ما، سلیمان طهماسبی، مدیرعامل شرکت پگاهان سپهر ایرانیان (نماینده انحصاری کووی در ایران) ضمن بیان این مطلب در یک نشست خبری گفت: اگرچه به تازگی نرخ بهره بانکی کاهش یافته اما این کاهش کافی نیست و برای رونق بیش‌تر باید هم نرخ سود و هم تورم توامان باهم کاهش پیدا کند.

وی افزود: نرخ بالا در سیستم بانکی که در ازای پرداخت تسهیلات اخذ می‌شود، کمر تولید کننده را خم کرده است به طوری که تولید داخلی در زمانی که کشور با تحریم‌ها مواجه بود بیش‌ترین آسیب و ضربه را از داخل کشور و سیستم بانکی دریافت کرد.

این کارشناس اقتصادی یاد‌آور شد: شرکت متبوع خویش حتی در زمانی که صنعت داخلی بیش‌ترین فشارها را از تحریم‌ها تحمل می‌کرد و بسیاری از شرکت‌ها مجبور به تعدیل نیرو بودند حتی یک نفر را از شرکت اخراج یا تعدیل نکرد زیرا اعتقاد دارد که سرمنشا عمده مشکلات کشور به دلیل فقر و بیکاری است.

طهماسبی، با تاکید بر آن که ارز‌ آوری برای سیستم اقتصادی هر کشور از اهمیت والایی برخوردار است، گفت: اگرچه سیاست مسوولان بر تقویت تولید داخلی است اما عدم ثبات نرخ ارز در سال‌های گذشته موجب ضرر و زیان هنگفتی برای ما شد که این امر برای بسیاری از شرکت‌های تولیدی به بهای ورشکستگی آن‌ها تمام شد.

به گفته وی در نگاه کلان بحث نرخ ارز برای کشور هم می‌تواند فرصت باشد و هم تهدید به طوری که برای کشوری مثل چین که کالاهای بسیاری را به سایر کشورها صادر می‌کند پایین بودن نرخ برابری ازر در مقابل پول واحد آن کشور می‌تواند تهدید باشد در صورتی که برای کشورمان که اقتصادمان تا حدود زیادی به واردات وابسته است بالا بودن نرخ ارز می‌تواند یک تهدید به شمار رود.

مدیرعامل شرکت پگاهان سپهر ایرانیان یاد‌آور شد: بنابراین از پایین بودن نرخ دلار در ایران می‌توان برای افزایش میزان تولید بهره گرفت و در واقع می‌توان گفت که نرخ برابری دلار در برابر واحد پولی هر کشور به سیاست‌های اقتصادی آن کشور بستگی و ارتباط مستقیم دارد.

وی همچنین با بیان آن که در بسیاری موارد، مسوولیت‌های اجتماعی موجب می‌شود که فعالیت‌های اقتصادی توجیه لازم را پیدا کند تصریح کرد: در واقع اگر فعالیت‌های اقتصادی مقدس شمرده شوند بسیاری از مشکلات اقتصادی برطرف خواهد شد زیرا در شرایطی که حمایت خاصی از سوی دولت برای بخش خصوصی صورت نمی‌گیرد بخش دولتی خواهد توانست با حمایت‌های دولت، تولید بدون تنوع و رقابت خود را به مشتری تحمیل کند که نمونه آن در بخش خودروسازی کشور مشهود است.

ضرورت توجه به توسعه پایدار در کنار آب، هوا و غذای سالم

در ادامه این نشست، دکتر علی منصوری مهربانی در مورد مقوله اهمیت حفظ محیط زیست به آسیب‌هایی که از طریق آلودگی این مقوله متوجه مردم می‌شود اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات تولید در کشور که بسیاری از مسوولان از آن غافل هستند به بیماری‌های ساده و شایع افراد نظیر سرماخوردگی مربوط است که این عامل باعث حاضر نشدن فرد در محیط کار خود و در کنار تعطیلات رسمی زیاد و خارج از عرفی که در کشور وجود دارد موجب کاهش راندمان کار نیروی کار و در نهایت کاهش میزان تولید می‌شود.

وی با تاکید بر آن که توسعه بدون تولید و بهره‌وری امکانپذیر نیست، گفت: در حال حاضر توسعه پایدار مورد تاکید بسیاری از تئوریسین‌های مطرح اقتصادی است به طوری که برای افزایش میزان تولید و توجه به مقوله حفظ محیط زیست، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی باید سیاست توسعه پایدار را در اولویت فعالیت‌های خود قرار دهند.

وی که قائم مقام شرکت پگاهان سپهر ایرانیان نیز هست با اشاره به ضرورت توجه به آسیب‌هایی که آلودگی هوا و محیط زیست برای افراد مختلف دارد و ارتباط مستقیم افزایش آلایندگی‌ها با افزایش جرم در کشور گفت: آلاینده‌های هوا و آب و غذا به شدت بر سیستم اعصاب مرکزی تاثیر نامطلوب گذاشته به طوری‌ که کاهش کیفیت این ۳ مورد علاوه بر تحت‌ تاثیر قرار دادن سلول‌های عصبی و غدد داخلی موجب بروز رفتارهای پرخاشگرایانه و ایجاد اختلالات روانی در یک فرد می‌شود.

منصوری استفاده مردم از دستگاه‌های تصفیه هوا و آب را یکی از ضروریات امروزی برای مردم برشمرد و گفت: حتی پسابی که از منازل خارج می‌گردد باید پیش از آن که به محیط زیست وارد شود مورد تصفیه قرار گیرد و ضرورت توجه به این مقوله وقتی دوچندان می‌شود که سازمان جهانی بهداشت، ایران در معرض جدی شکستن رکورد بروز و شیوع بیماری سرطان است.

وی همچنین یادآور شد: برای حل این مشکل، مردم باید بیش‌تر به فکر سلامتی خود بوده و پیشنهاد می‌شود که شرکت‌های خودروساز نیز در کنار تولید و عرضه هر خودرو، نسبت به کاشت یک درخت همت گمارند و این در حالی است که برای اماکن عمومی نیز باید استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب به عنوان یک سیاست جدی مورد ارزیابی و اجرا گیرد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches