×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
بهره‌مندی از مشاوران در دادگاه اطفال کارکرد حقوق بشری دارد

اقتصادتهران: معاون اجتماعی و پیشگیری از وقرع جرم قوه قضاییه بهره‌گیری از مشاور در فرایند رسیدگی به پرونده‌های کودکان و نوجوانان را واجد کارکردهای حقوق بشری و موثر در دفاع از عملکرد حقوق بشری کشورمان دانست.

به گزارش ایرنا، محمدباقر الفت دراختتامیه کارگاه «هم‌اندیشی قضات برتردادگاه‌های اطفال ونوجوانان» منتخب از ۲۰ استان کشور، یکی از اهداف برگزاری این کارگاه را تاکید هر چه بیشتر بر ضرورت بهره‌مندی از مشاوران در فرایند رسیدگی به پرونده‌های اطفال و نوجوانان اعلام کرد.

معاون قوه قضاییه گفت: قصد بر تغییر نگاه و نگرش قضات در باره مشاوره است تا قاضی با دید بهتری به نظر مشورتی مشاور بپردازد.

وی با تاکید بر لزوم مستندسازی از جلسات مشاوره قضات و بیان ابعاد حقوق بشری این اقدام، اظهارکرد: چنین مستنداتی می‌تواند به صورت جدی در زمینه دفاع ازعملکرحقوق بشری کشور تاثیرات بسیار مثبتی داشته باشد؛ همواره علیه جمهوری اسلامی تعدادی گزارش تهیه می‌شود که بخش اعظمی از آنها به دور از حقیقت و سرتاپا دروغ است.

الفت با بیان اینکه از نظرگاه بین‌المللی، نبض محاکم در دست قضات است، خطاب به قضات حاضر در این کارگاه اظهارکرد: شما به عنوان مربی ملی استانی، در این زمینه باید مددکار ما برای ارتقای کیفیت برپایی دادگاه‌های اطفال در کشور باشید.

معاون قوه قضاییه افزود: ما هر قدر بیشتر دادگاه‌های خود را با رعایت موازین قانونی، اسلامی و قرآنی برپا کنیم، از بهانه‌جویی‌های مدعیان حقوق بشر که مدام علیه نظام جمهوری اسلامی دروغ‌پراکنی می‌کنند و افکار عمومی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، بیشتر می‌توانیم جلوگیری ‌کنیم.

وی بهره‌مندی از مشاور درمحاکم اطفال را از جمله این موازین قانونی دانست و گفت: متاسفانه گاهی برخی قضات، نگاه خوبی به مشاور ندارند و او را عنصر زائد تلقی می‌کنند.؛ در حالیکه حرکت به سمت و سوی بهره‌مندی از نظر مشورتی در کنار علم و یقین قاضی، موجب اتقان هرچه بیشتر آرا می‌شود و قاضی را در اتخاذ تصمیم بهتر، یاری می‌رساند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بیان عضویت این معاونت درکمیته اجرایی کنوانسیون حقوق کودک در ایران، ارتقای کیفیت رسیدگی‌ها در محاکم اطفال با بهره‌مندی از مشاوران را واجد جنبه‌های مثبت بین‌المللی برای کشور دانست و بیان داشت: یکی از مهم‌ترین اهداف برپایی این کارگاه، ارتقای آگاهی‌های همکاران در دادگاه اطفال و به‌کارگیری تمام ظرفیت‌های قانونی در این محاکم است و تلاش می‌کنیم ذهن همکاران را به این سمت و سو ببریم که به مشاور به چشم یک عنصر هدایتگر و راهنما نگاه کنند که در مسیر اتخاذ یک تصمیم کارشناسی و صدور یک حکم صحیح و غیرقابل خدشه، در کنار قاضی حضور دارد.

الفت درادامه با اشاره به پرونده قتل ستایش قریشی به تشریح جزئیات حاصل از مطالعه و بررسی این پرونده از سوی متخصصان اداره کل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی و تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی پرداخت و تصریح کرد: ستایش قریشی دختربچه‌ای بود که فروردین سال ۹۵ در اطراف تهران توسط یک پسر نوجوان به قتل رسید.

وی افزود: در این پرونده که قاتل و مقتول هر دو طفل بوده‌اند، می‌بینیم که یک نوجوان ، ابتدا در محیط خانه موردغفلت قرار گرفته است. او طفل ناخواسته بوده است. پدرش کارمند صنایع دفاع، هر روز صبح از جنوب شهر تهران نزدیک شهرستان ورامین به محل کار خود در شمال شهر می‌رفته و شب‌هنگام به منزل می‌رسیده است. این نوجوان در بین چند دختر در خانواده خود بوده و زندگی کاملا مستقل و جدا از خانواده را در پیش گرفته بود ؛ به نحوی که در طبقه دوم خانه در اتاقی مجزا زندگی می‌کرده و فقط از حمایت‌های مالی و پشتیبانی خانواده برای برآورده کردن نیازهایش برخوردار بوده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ادامه داد: امیرحسین، خود را محبوس در آن اتاق کرده و زندگی در فضای مجازی را در پیش گرفته بود. با همسالان خود نیز اصلا ارتباطی نداشته و اهل حضور در مسجد، حسینیه، کتابخانه و پارک هم نبوده است. در این سن و سال معمولا دیده می‌شود که نوجوانان به خانواده خود در حد خرید مایحتاج کمک می‌کنند اما این نوجوان کارش این بوده که فقط در فضای مجازی روزی دو تا سه فیلم پورنو و … را دانلود و تماشا کند ، او به اصرار پدر و مادرش وبه دلیل افت وضعف تحصیلی در یک مدرسه غیرانتفاعی نیز ثبت نام شده بود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches