×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۳ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
بهره‌برداری از فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی

اقتصادتهران: بهره برداری از فازهای ٢٠ و ٢١ میدان گازی پارس جنوبی روز یکشنبه با حضور رئیس جمهوری در عسلویه آغاز شد.

حجت الاسلام حسن روحانی در بازدید از فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی با توضیح مسئولان و متخصصان اجرای این پروژه در جریان روند احداث، فعالیت ها و میزان بهره برداری این فازها از میدان گازی پارس جنوبی قرار گرفت.

رئیس جمهوری در مراسم پرده برداری از یادمان افتتاح فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی، گفت: با مسرت فراوان در این روز به یاد ماندنی و با افتخار به مهندسان و کارکنان صنعت نفت ایران و توسل به روح پیامبر اسلام(ص) و ائمه هدی، بهره برداری از فاز ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی را آغاز می کنیم.

فازهای ٢٠ و ٢١ در زمره ایرانی ترین فازهای پارس جنوبی قرار دارند.

با آغاز فعالیت دولت یازدهم، توسعه این فازها در دستور کار و اولویت قرار گرفت و با تزریق منابع مالی و مدیریت مناسب با وجود فشار تحریم ها، کار ساخت سکوها، حفاری چاه ها در دریا ، احداث خطوط لوله در دریا و ساخت پالایشگاه در خشکی بجد دنبال شد به گونه ای که در اواسط شهریور ١٣٩۵ برای نخستین بار تولید و تزریق گاز شیرین فازهای ٢٠و٢١ با استفاده از گاز ترش دریافتی از خط لوله گاز ترش فازهای ۶،٧،٨ به شبکه سراسری آغاز شد.

با نصب یکی از ۲ سکوی فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی در تیر ماه ١٣٩۵، روزانه ٢٨ میلیون متر مکعب گاز دراین ۲فاز تولید شد که از این میزان تولید برای تامین و افزایش توان گازرسانی به شبکه سراسری در فصل زمستان استفاده شد.

در آخرین روز از سال ١٣٩۵ و همزمان با سالگرد ملی‌شدن نفت، فاز ٢٠ با برداشت روزانه ٢۵ میلیون مترمکعب گاز و حدود ۴٠ هزار بشکه میعانات گازی، وارد مدار شد.

گاز ترش غنی برداشت ‌شده از فاز ٢٠ پس از شیرین‌سازی، به شبکه سراسری گاز کشور تزریق و با تولید میعانات گازی، ظرفیت تولید روزانه ۶۵٠ هزاربشکه‌ای میعانات نیز افزایش یافت.

برای انتقال گاز از سکوی فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی بیش از ٣۴ هزار شاخه لوله ۳۲ و چهار اینچ که طول آنها به بیش از ۴٢٠ کیلومتر می رسد در دریا نصب شده است.

در فازهای ۲۰و۲۱ برای نخستین بار در بخش حفاری چاه‌ها از دکل هایی با ملکیت ۱۰۰ در صد ایرانی و همچنین از شرکت هایی ایرانی برای خدمات و پشتیبانی عملیات حفاری استفاده شد و در مجموع ۸۸ هزار متر حفاری در ۲۲ حلقه چاه انجام شد که با موفقیت کامل و بدون هیچگونه نیاز به تعمیرات در مدار تولید حداکثری قرار گرفته اند.

همچنین در سفر یک روزه رئیس جمهوری به استان بوشهر، علاوه بر افتتاح فازهای ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲٠و۲۱، طرح توسعه لایه نفتی میدان گازی پارس جنوبی نیز بهره برداری می‌شود.

برای اجرای فازهای ۱۷ و ۱۸، ۱۹ و ۲۰و ۲۱ و طرح توسعه لایه نفتی میدان گازی پارس جنوبی ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches