true
اقتصادتهران: وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی ۴۰ هزار میلیارد تومان پروژه در بندر شهید بهشتی چابهار، گفت: اتصال به ریل چابهار به زاهدان، یونسی و سرخس، ارزش راهبردی این بندر را افزایش خواهد داد.
به گزارش ایرنا، «مهرداد بذرپاش» امروز (چهارشنبه) در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: بزرگترین پروژه ریلی در تاریخ کشور، قطعه زاهدان به چابهار است که تلاش می کنیم تا اواخر سال آینده این پروژه به طور کامل به بهره برداری برسد.
وی بیانداشت: این پروژه با کوه های سختی مواجه است، در همین راستا ۳۹ رشته تونل در این مسیر به بهرهبرداری رسیده است.
وزیر راه و شهرسازی ادامهداد: ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر پروژه راهسازی در استان سیستان و بلوچستان به بهرهبرداری رسیده و یا در حال اجرا است و با اجرای این پروژهها، استان سیستان و بلوچستان به کارگاه بزرگ راهسازی تبدیل شده است.
وی یادآور شد: روز گذشته شاهد عملیات اجرایی قرارداد بین بخش خصوصی با بندر شهید بهشتی چابهار به ارزش هشت هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بودیم و نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان پروژه به بهره برداری رسیده یا عملیات اجرایی آنها آغاز شده است.
بذرپاش گفت: دیروز همچنین تصمیم گرفته شد تا فاز دوم توسعه این بندر به کنسرسیومی از شرکتهای داخلی با محوریت شرکتهای حمل و نقل دریایی یا کشتیرانی واگذار شود.
وی ادامهداد: در این زمینه مذاکرات خوبی انجام شده تا هر چه سریعتر طرح توسعه فاز ۲ این بندر به وسعت ۴۰ هکتار آغاز شود.
این عضو کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: بندر شهید بهشتی چابهار ارزش بالایی در حوزه ترانزیت کالا دارد و اتصال آن به شبکه ریلی چابهار- زاهدان به ارزش آن خواهد افزود. بندری که نزدیکترین دسترسی را به بنادر و آبهای آزاد و بینالمللی دارد و اتصال آن به محور کریدور چابهار و زاهدان و در ادامه یونسی و سرخس میتواند ارزش مضاعفی به این بندر ببخشد.
وی، پروژه چابهار به زاهدان را بزرگترین پروژه ریلی کشور توصیف و خاطرنشانکرد: سال گذشته قطعه زاهدان به خاش به بهره برداری رسید که اکنون زیر بار ترافیکی حمل و نقل ریلی است و در حال حاضر مسیر خاش به زاهدان نیز با سرعت در حال پیشرفت است.
بذرپاش گفت: این پروژهها گرچه در نگاه اول آسان به نظر میرسد، اما با کوههای سخت و خشنی در طول مسیر مواجهیم.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=275402
false
true