اقتصادتهران: مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام تاسیس بندری جدید با قابلیت ورود نسل جدید کشتیهای کانتینری بزرگ در سواحل مکران، گفت: تا آن زمان بندر شهید رجایی آماده پذیرش کشتیهای نسل جدید میشود.
محمد راستاد امروز سه شنبه در حاشیه مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای اینکه بنادر ما قابلیت پذیرش کشتیهای نسل جدید را داشته باشند که ابعاد بزرگتری دارند، از نظر عمق و کانالهای دسترسی دریایی و همچنین ظرفیت زیرساختها باید توانمندی بنادر افزایش یابد.
وی ادامه داد: در بین بنادر موجود این هدف را در پایانه کانتینری بندر شهید رجایی دنبال میکنیم و بر این اساس در فاز سوم برای پذیرش کشتیهای نسل جدید در حال ارتقای این بندر هستیم که قابلیت پذیرش کشتیهای نسل جدید کانتینری را دارا شود و انتظار داریم بخشی از این پایانه را تا پایان سال افتتاح کنیم.
راستاد گفت: در مرحله بعد به دنبال جانمایی هستیم تا بنادری جدید را با قابلیت صرفا ورود ناوگان نسل جدید احداث کنیم که عمده تمرکز ما در سواحل مکران است. مطالعات انجام شده است و بندری جدید با قابلیت پذیرش کشتی با سایز بزرگ در مکران احداث خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: دبیرخانه سواحل مکران تشکیل شده است که به وزارت راه و شهرسازی منتقل شد.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره ورود کالا به بنادر در دوران کرونا نیز اظهار داشت: عمده اتکا کشور به ناوگان متعلق به شرکتهای کشتیرانیهای ایرانی است و در کالای اساسی محدودیتی نداریم ضمن آنکه امکان پذیرش کشتیهای خارجی را هم داریم و پذیرش میکنیم.
راستاد درباره از سرگیری مسیرهای بینالمللی دریایی در بخش مسافری اضافه کرد: سفرهای دریایی بین بنادر و جزایر داخلی فراهم است و پروتکلهای بخش دریایی اجرا میشود. اما در بخش سفرهای خارجی، سختگیرانهتر است و حملو نقل مسافری بینالمللی در هر سه مسیر بین ایران و کشورهای همسایه متوقف شده، اما رایزنیها در حال انجام است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره آخرین وضعیت قرارداد شرکت هندی در بندر چابهار و زمان تبدیل قرارداد موقت به قرارداد اصلی توضیح داد: مشکلی برای انعقاد قرارداد داشتیم که یک مرحله پیش رفتیم و در یک بند از مواد قرارداد به جمعبندی رسیدیم، در این راستا انتظار داریم تا پایان امسال از قرارداد موقت به قرارداد اصلی برویم.
وی درباره کالاهای رسوب شده در بنادر گفت: کالاها در بنادر در حال حاضر شامل کالاهای رسوبی و موجودی است. هفت میلیون تن کالا در بنادر وجود دارد که ۳.۵ میلیون تن کالای اساسی و ۳.۵ میلیون تن کالای غیراساسی است. همچنین یک میلیون تن کالای کانتینری و بخش محدودی کالای رسوب شده داریم که تصمیماتی برای آن اتخاذ شده است که انتظار داریم به واسطه تصمیمات روند خروج کالا از بنادر تسریع شود.
راستاد ادامه داد: عوامل متعددی در ماندگاری بیش از حد کالا در بنادر مؤثر است که بخشی از اراده صاحبان کالا خارج است. کالا نباید از مدت مجاز ماندگاری در بنادر فراتر رود که اگر این گونه شود، متروکه میشود، اما تصمیمگیریها ناظر بر اجرای مرتبط با خروج کالا است.
دیدگاه ها بسته هستند.