×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۳ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
بلایای طبیعی ۹۶ میلیارد دلاربه کشاورزی جهان خسارت زد

اقتصادتهران: تازه‌ترین گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نشان می دهد طی سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ میلادی، بلایای طبیعی ۹۶ میلیارد دلار به بخش کشاورزی کشورهای در حال توسعه خسارت وارد کرده است.

به گزارش دفتر نمایندگی فائو در ایران، براساس این گزارش که با عنوان «تاثیر بلایا و بحران‌ها بر کشاورزی و امنیت غذایی» منتشر شده است، کشاورزان آسیایی متحمل نیمی (۴۸ میلیارد دلار) از این آسیب‌ها شده‌اند.

مجموعه گسترده‌ای از تهدیدات شامل خشکسالی، سیل، شیوع بیماری‌های دامی، ضایعات شیمیایی و دیگر بلایا سالیانه میلیاردها دلار به کشاورزان کشورهای در حال توسعه خسارت وارد می‌کند.

خوزه گرازیانو داسیلوا مدیر کل فائو، در آیین رونمایی از این گزارش در شهر هانوی ویتنام، گفت: بخش‌های کشاورزی اعم از تولیدات زراعی و دامی، جنگلداری، شیلات و آبزی‌پروری با خطرات بسیاری به ویژه تغییرات اقلیمی و نوسانات بازار، آفت‌ها و بیماری‌ها، رویدادهای جوی شدید، و حتی تعداد فزاینده بحران‌ها و مناقشات طولانی، مواجه است.

براساس اعلام فائو، خشکسالی یکی از مهمترین عوامل آسیب‌ رسان بوده و ۸۳ درصد از مجموع خسارت‌های اقتصادی ناشی از خشکسالی در بخش کشاورزی (۲۹ میلیارد دلار) رخ داده است.

داسیلوا هشدار داد که فرآیند خشکسالی تبدیل به یک پدیده رایج جدید شده است و تاثیر تغییرات اقلیمی این تهدیدات و چالش‌ها را به صورت فزاینده‌ای تسریع خواهد کرد.

در این گزارش همچنین تاکید شده است که چگونه دیگر انوع تهدیدها خسارت فراوانی را به تولید غذا، امنیت غذایی و نیز معیشت مردم وارد می‌کنند.

مدیرکل فائو با اشاره به این موضوع افزود: باید کاهش خطرات و مدیریت بلایا تبدیل به بخش جدایی ناپذیری از کشاورزی مدرن شود.

در حالی که سیل و طوفان بیشترین تاثیر خود را در آسیا نشان داده‌اند، نظام‌های کشاورزی این منطقه از زمین ‌لرزه، سونامی و تغییرات شدید در دما نیز متاثر بوده‌اند.

خشکسالی در آفریقا، آمریکای لاتین و منطقه کارائیب بزرگترین بلای طبیعی بوده و بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ به ترتیب ۱۰٫۷ میلیارد دلار و ۱۳ میلیارد دلار به تولید محصولات کشاورزی و دامی آسیب وارد کرده است.

آفت و بیماری‌های دامی در همین بازه زمانی خسارتی ۶ میلیارد دلاری به کشاورزان آفریقایی تحمیل کرده است.

بنابر این گزارش، کشورهای جزیره‌ای کوچک و در حال توسعه به ویژه در برابر سونامی، زمین ‌لرزه، طوفان و سیل آسیب پذیر بوده و خسارت‌های ناشی از این نوع بلایا در این مناطق از ۸٫۸ میلیارد دلار (۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷) به ۱۴ میلیارد دلار (۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵) افزایش یافته است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches