×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
بسیاری از زیرساخت‌های کشور تاب‌آوری مخاطرات جوی امروز را ندارند

رییس سازمان هواشناسی گفت: مدت زیادی است که برخی پل‌ها، جاده‌ها و بسیاری از زیرساخت‌های کشور تاب‌آوری وضعیت موجود را ندارند زیرا در زمان احداث با دوره‌های بازگشتِ بارش مشخص، ساخته شده‌اند.

به گزارش اقتصادتهران به نقل از سازمان هواشناسی کشور، سحر تاج‌بخش مسلمان در یک برنامه تلویزیونی با بیان مطلب بالا اظهار کرد: بنابراین وقتی مقدار بارش‌ها از آن مقدار پیش‌بینی شده در دوره‌های بازگشت پروژه‌ها بیشتر شود، سازه‌ها تخریب می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره بر عوامل مؤثر در بروز سیلاب، عنوان کرد: اساساً شاید عامل اصلی وقوع سیلاب بارندگی باشد؛ اما اگر آب در مسیر تعبیه شده حرکت کند و موانعی در مسیر آن نباشد بهتر می‌توان آن را کنترل کرد؛ ولی وقتی مسیر رودخانه بسته می‌شود، خسارات گسترده‌ای به بار می‌آید.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: متأسفانه در سیل سال ۱۳۹۸ در شیراز، سیل امسال مشهد و سیل دو سال قبل امامزاده داود؛ اگرچه شدت بارش در مدت‌زمان کوتاه، نسبتاً زیاد بود، اما اگر مسیر آب باز می‌بود، بخشی از آن در مسیر خودش هدایت می‌شد؛ اما این‌طور نشد و آب به داخل شهر و محل حضور مردم نفوذ کرد و متأسفانه تلفات و خسارات سنگینی هم برجای گذاشت.

تاج‌بخش مسلمان افزود: متأسفانه تغییر کاربری اراضی بسیاری در کشور وجود دارد که باید اصلاح و حریم رودخانه‌ها رعایت شود. در سیل سال ۱۳۹۸ لرستان بسیاری از روستا به دلیل ساخت‌وساز در مسیر رودخانه تحت‌تأثیر سیل قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه دو عامل بسیار مهم به مدیریت بهتر بارش‌های سیلابی در کشور کمک می‌کند، افزود: راهکار نخست رعایت قوانین و مقررات در کاربری اراضی است تا راه آب برای جریان‌های سیلابی برقرار باشد. راهکار بعدی افزایش تاب‌آوری زیرساخت‌های کشور و لزوم رعایت و به روز رسانی پیوست‌های اقلیمی در اجرای پروژه‌های کلان کشور است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور اضافه کرد: نیازمند آن هستیم که طرح‌های جامع کشور پیوست‌های اقلیم داشته باشد به‌نحوی‌که داده‌ها و اطلاعات این پیوست‌ها به تأیید سازمان هواشناسی کشور برسد. قطعاً اکنون پیمانکاران در طرح‌های بزرگ در حال اجرای کشور، مسائل اقلیمی را رعایت می‌کنند؛ ولی با توجه ضرورت بررسی دوره‌های بازگشت پدیده‌ها به‌وسیله متولی رسمی داده و اطلاعات هواشناسی کشور، این موضوع باید با تأیید سازمان هواشناسی انجام شود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches