×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۳ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
بسته سیاست‌گذاری سهام عدالت طراحی می‌شود

اقتصادتهران: رییس سازمان بورس با بیان اینکه فروش سهام عدالت در نوسانات به ضرر مردم است، گفت: بحث بازارگردانی سهام شرکت‌های سرمایه گذاری استانی و نحوه فروش سهام عدالت در روش مستقیم و غیرمستقیم در حال برنامه ریزی است و قرار شده تا بسته سیاست‌گذاری سهام عدالت طراحی و در شورای عالی بورس مطرح شود.

به گزارش اقتصادتهران به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، «مجید عشقی» به اقدامات انجام شده از سوی سازمان بورس در ۱۰۰ روز استقرار دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: هرچند حدود ۱۰۰ روز از استقرار دولت سیزدهم می‌گذرد اما بنده حدود ۴۰ روز است که در سازمان مستقر شده‌ام، با این حال باید گفت یکی از مهم‌ترین متغیرهای مورد تأکید در بازار سرمایه، بحث ثبات بازار است.

وی با بیان اینکه همه تلاش سازمان بورس در مدت اعلام شده این بود که از طریق رایزنی با ذینفعان بازار از جمله سرمایه گذاران، سیاست‌گذاران و دستگاه‌های نظارتی، ثبات را در بازار برقرار و از نوسانات مقطعی و بی دلیل جلوگیری شود، اظهار داشت: به نظر می رسد تا حدی در این زمینه موفق عمل کرده‌ایم اما نکته مهم این است که عوامل متعددی در نوسانات بازار دخیل هستند، برای مثال در خصوص کسری بودجه و تأمین مالی دولت حرف و حدیث‌های زیادی مطرح بود که در این راستا با توجه به سیاست وزارت اقتصاد، سازمان بورس نهایت تلاش خود را به کار گرفت اما به نظر می‌رسد برداشت سرمایه گذاران از این تأمین مالی، صحیح نیست و البته سازمان بورس سعی کرده است تا شفاف سازی‌های لازم در این راستا صورت بگیرد.

عشقی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به چه دلیل برخی سهامداران، فروش اوراق از سوی دولت را دلیل ریزش این روزهای بازار سرمایه می‌دانند، گفت: در ابتدا قرار شد کسری بودجه از طریق انتشار اوراق برطرف شود، تلاش این بود که همزمان با انتشار اوراق، بحث بازخرید اوراق قبلی هم انجام شود تا بین منابع تزریق شده به بازار و منابعی که از بازار خارج می‌شود، تعادل برقرار شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: تلاش بر این است تا به بزرگ شدن نهادهای مالی مانند صندوق‌ها کمک شود تا جذب منابع برای آن‌ها راحت‌تر شوند، از سوی دیگر در این مدت در فرایند افزایش سرمایه شرکت‌ها هم تسهیلات لازم صورت گرفت. هرچند به دلیل اتفاقات رخ داده در بازار پول و افزایش سود بین بانکی، تأمین مالی برای شرکت‌ها دشوار شده و فشار بر روی بانک‌ها زیاد است اما امیدواریم در آینده با تعدیل بخشی این سیاست‌ها فشارها کاهش یابد.

به گفته عشقی، مشتری صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا اوراق با درآمد ثابت افرادی ریسک گریز هستند؛ بنابراین می‌توان دو جامعه سرمایه‌گذاری متفاوت از هم را در نظر گرفت.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه تاکنون حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر شده که عمده آن از نوع اخزا بوده (مطالبات پیمانکاران) و به عنوان تأمین مالی دولت محسوب نمی شود، افزود: از این ۱۳۰ هزار میلیارد تومان حدود ۵۱ هزار میلیارد تومان اوراق تأمین مالی اسلامی دولت بوده و طی همین مدت که ۵۱ هزار میلیارد تومان اوراق جدید منتشر و فروخته شده ۵۸ هزار میلیارد تومان اوراق سر رسید شده قبلی تسویه شده است؛ بنابراین به صورت خالص بیش از آنکه دولت جذب منابع داشته باشد، پرداخت پول داشته و به طور عملی صندوق‌ها جذب منابع داشته‌ است.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه کشش پذیرش این اوراق را دارد، گفت: باید روی این نکته تأکید کنم که این اوراق براساس کشش بازار عرضه می‌شود. برای مثال هفته قبل قرار بود ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر شود اما حدود هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منتشر شد که بر اساس درخواست صندوق‌ها، بانک‌ها و سایر نهادهای مالی بود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches