اقتصادتهران: دومین روز از دومین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد اخلاق حرفهای در دانشگاه خاتم با سخنرانی رییس هیاتمدیره انجمن ایران با موضوع اخلاق حرفهای در علم اقتصاد آغاز به کار کرد.
بنابر اعلام بانک پاسارگاد، دومین روز از دومین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد اخلاق حرفهای در دانشگاه خاتم با حضور مجید قاسمی، رییس انجمن مدیریت ایران و رییس شورای سیاستگذاری کنفرانس، محمدرضا نعمتزاده، وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت و مشاور ارشد صنعتی وزیر نفت، مدیران ارشد و کارشناسان انجمن و دانشجویان دانشگاه خاتم برگزار شد.
رییس هیاتمدیره انجمن ایران با موضوع اخلاق حرفهای در علم اقتصاد به نکاتی مهمی اشاره کرد که در ادامه آمده است:
* مرزبندیهای اخلاق حرفهای در علم اقتصاد دارای مرزبندیهایی است که عبارت است از اخلاق، اخلاقیات و قوانین.
* اخلاق حرفهای در علم اقتصاد به اخلاق هنجاری، شخصی، اجتماعی و حرفهای میتوان دستهبندی کرد.
* بحث اخلاق حرفهای در علم اقتصاد یا اخلاق در اقتصاد حرفهای موضوعی است که بسیار مغفول مانده است.
* به ظاهر اقتصاد علمی است که به اخلاق کاری ندارد و در هر صورت بدون اخلاق هم قادر است موفق باشد.
* سیاستهای اقتصادی به ندرت به نفع همه آحاد مردم در تمام نسلهای بشر است.
* بیشتر سیاستهای اقتصادی بر روابط بین نسلهای مختلف اثر میگذارند.
* به عنوان مثال اینکه اگر دولتی بخواهد کسری بودجه داشته باشد، اقدامی است که اثر آن بر آیندگان، کاستن از قدرت آنها است.
* در نگاه خودبینی، اشخاص همیشه کاری را انجام میدهند که خودشان بیشترین رغبت را نسبت به آن دارند.
* در نگاه نوعدوستی، اصل بر این است که منافع دیگران هم مد نظر قرار بگیرد.
* سادهترین راه شناخت وجود نوعدوستی این است که ببینیم آیا هرگز حاضر شدهیم بابت جلب رضایت سایرین، هزینهای را بپردازیم.
* پارامترهای اخلاق حرفهای در اقتصاد تا حد زیادی به بافت و ساخت اقتصاد و باورهای ملی بستگی دارد، به طور مثال وقتی یک کشور در حال توسعه را مد نظر قرار میگیرد، تصمیمهای اقتصادی تا حد زیادی به نوسانهای نرخ ارز بستگی پیدا میکند.
* تحقق دلایل نوسانهای نرخ ارز در کشورهای در حال توسعه به متغیرهای متعدد و داشتن دادههای آماری و اطلاعاتی زیادی نیاز دارد که بخش بزرگی از آنها در کشورهای در حال توسعه وجود ندارد و یا به سادگی در زمان نیاز در اختیار پژوهشگران و تحلیلگران قرار نمیگیرد.
دیدگاه ها بسته هستند.