×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۲۰ آبان - ۱۴۰۳  
true
true
برگزاری چهارمین نشست باشگاه فرهنگی – آموزشی فیلمنامه‌نویسان کانون فیلم‌نامه‌نویسان

تهران اکونومی: چهارمین نشست باشگاه فرهنگی – آموزشی فیلمنامه‌نویسان کانون فیلمنامه‌نویسان، روز پنجشنبه بیست و پنجم دی ماه، با حضور اصغر فرهادی، سعید عقیقی و جابر قاسمعلی، در سالن سیف‌الله داد خانه سینما برگزار شد.

در این نشست، جابر قاسمعلی– فیلمنامه‌نویس و مدرس فیلمنامه‌نویسی – به عنوان اولین سخنران، درباره بازشناسی شخصیت و نسبت آن با ایده صحبت کرد. اینکه آیا می‌توان از یک ایده، تصویری شماتیک از شخصیت اصلی دریافت؟ آیا ایده می‌تواند نوع کشمکش بین شخصیت‌ها را پیشنهاد کند؟ آیا هر نویسنده‌ای می‌تواند از ایده‌های داستانی خود پرسونا خلق کند؟ و اینکه ایده‌ها چگونه می‌توانند به قصه یا شخصیت تبدیل شوند.

قاسمعلی در پایان صحبت‌هایش به این نقطه رسید که نویسندگان، ایده قصه‌های خود را از واقعیت می‌گیرند اما جایی که واقعیت تمام می‌شود، قصه آغاز می‌شود. در مرز باریک میان واقعیت و قصه، نویسنده ایستاده است و با نگاه و رویکرد خود، قصه را خلق می‌کند.

پرسش‌های اعضای باشگاه فیلمنامه‌نویسان از قاسمعلی بیشتر به پرسونا و خلق شخصیت از ایده اختصاص پیدا کرد و در پاسخ، درباره این نکته توضیحات بیشتر و روشن‌تری ارائه شد.

موضوع صحبت‌های دومین سخنران نشست دی ماه باشگاه فیلمنامه‌نویسان، سعید عقیقی – فیلمنامه‌نویس و مدرس فیلمنامه‌نویسی – «شخصیت و ایده: تفاهم یا تقابل» بود.

صحبت‌های عقیقی برای پاسخ به چهار سؤال اصلی مطرح شد. اینکه در چه نوع فیلمنامه‌هایی، ایده معرف شخصیت است؟ در چه نوع فیلمنامه‌هایی شخصیت معرف ایده است؟ ایده چه طور شخصیت را پیش می‌برد؟ و در نهایت اینکه شخصیت چه طور ایده را پیش می‌برد؟

در پاسخ به این سؤال‌ها تأثیر و تأثر متقابل ایده و شخصیت در فیلمنامه بررسی شد و این نکته پیش کشیده شد که جرقه اولیه برای نوشتن، ممکن است از هر کدام از این بخش‌ها، یا حتی از تصویری که در ظاهر ربط مستقیمی به فیلمنامه نهایی ندارد، بیرون آمده باشد.

مهمان آخرین بخش برنامه‌های این نشست اصغر فرهادی بود و به انتقال تجربیات خود به اعضاء باشگاه فیلمنامه‌نویسان پرداخت.

فرهادی درباره داستان و دست پیدا کردن به داستان مورد نظر برای فیلمنامه گفت: «به نظر من داستان‌ها وجود دارند. کار ما این است که از آنها غبارروبی کنیم و به داستان دست پیدا کنیم.»

فرهادی همچنین به این نکته اشاره کرد که هر راه و روشی برای یک نویسنده، مسئله‌ای شخصی است و ممکن است همان شیوه برای نویسنده‌ای دیگر مفید نباشد. با ذکر این نکته، به شیوه‌هایی که خودش برای رسیدن به یک ایده یا نوشتن یک فیلمنامه از آنها استفاده می‌کند اشاره کرد.

در پایان این نشست به هر کدام از میهمانان حاضر، لوح یادبودی از طرف کانون فیلمنامه نویسان خانه سینما اهدا شد.

نشست بعدی باشگاه، روز پنجشنبه، سی‌ام بهمن ماه، در سالن سیف‌الله داد خانه سینما برگزار می‌شود و علاقه‌مندانی که برای عضویت در باشگاه فرهنگی آموزشی فیلمنامه‌نویسان ثبت نام کرده باشند می‌توانند در این نشست شرکت کنند.

 

 

 

 

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches