×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
دی ۲۷, ۱۴۰۳, ۳:۴۵ ق٫ظ
true
true
برگزاري چهارمین نشست باشگاه فرهنگی – آموزشی فیلمنامه‌نویسان کانون فیلم‌نامه‌نویسان

تهران اكونومي: چهارمين نشست باشگاه فرهنگي – آموزشي فيلمنامه‌نويسان كانون فيلمنامه‌نويسان، روز پنجشنبه بيست و پنجم دي ماه، با حضور اصغر فرهادي، سعيد عقيقي و جابر قاسمعلي، در سالن سيف‌الله داد خانه سينما برگزار شد.

در اين نشست، جابر قاسمعلي– فيلمنامه‌نويس و مدرس فيلمنامه‌نويسي – به عنوان اولين سخنران، درباره بازشناسي شخصيت و نسبت آن با ايده صحبت كرد. اينكه آيا مي‌توان از يك ايده، تصويري شماتيك از شخصيت اصلي دريافت؟ آيا ايده مي‌تواند نوع كشمكش بين شخصيت‌ها را پيشنهاد كند؟ آيا هر نويسنده‌اي مي‌تواند از ايده‌هاي داستاني خود پرسونا خلق كند؟ و اينكه ايده‌ها چگونه مي‌توانند به قصه يا شخصيت تبديل شوند.

قاسمعلي در پايان صحبت‌هايش به اين نقطه رسيد كه نويسندگان، ايده قصه‌هاي خود را از واقعيت مي‌گيرند اما جايي كه واقعيت تمام مي‌شود، قصه آغاز مي‌شود. در مرز باريك ميان واقعيت و قصه، نويسنده ايستاده است و با نگاه و رويكرد خود، قصه را خلق مي‌كند.

پرسش‌هاي اعضاي باشگاه فيلمنامه‌نويسان از قاسمعلي بيشتر به پرسونا و خلق شخصيت از ايده اختصاص پيدا كرد و در پاسخ، درباره اين نكته توضيحات بيشتر و روشن‌تري ارائه شد.

موضوع صحبت‌هاي دومين سخنران نشست دي ماه باشگاه فيلمنامه‌نويسان، سعيد عقيقي – فيلمنامه‌نويس و مدرس فيلمنامه‌نويسي – «شخصيت و ايده: تفاهم يا تقابل» بود.

صحبت‌هاي عقيقي براي پاسخ به چهار سؤال اصلي مطرح شد. اينكه در چه نوع فيلمنامه‌هايي، ايده معرف شخصيت است؟ در چه نوع فيلمنامه‌هايي شخصيت معرف ايده است؟ ايده چه طور شخصيت را پيش مي‌برد؟ و در نهايت اينكه شخصيت چه طور ايده را پيش مي‌برد؟

در پاسخ به اين سؤال‌ها تأثير و تأثر متقابل ايده و شخصيت در فيلمنامه بررسي شد و اين نكته پيش كشيده شد كه جرقه اوليه براي نوشتن، ممكن است از هر كدام از اين بخش‌ها، يا حتي از تصويري كه در ظاهر ربط مستقيمي به فيلمنامه نهايي ندارد، بيرون آمده باشد.

مهمان آخرين بخش برنامه‌هاي اين نشست اصغر فرهادي بود و به انتقال تجربيات خود به اعضاء باشگاه فيلمنامه‌نويسان پرداخت.

فرهادي درباره داستان و دست پيدا كردن به داستان مورد نظر براي فيلمنامه گفت: «به نظر من داستان‌ها وجود دارند. كار ما اين است كه از آنها غبارروبي كنيم و به داستان دست پيدا كنيم.»

فرهادي همچنين به اين نكته اشاره كرد كه هر راه و روشي براي يك نويسنده، مسئله‌اي شخصي است و ممكن است همان شيوه براي نويسنده‌اي ديگر مفيد نباشد. با ذكر اين نكته، به شيوه‌هايي كه خودش براي رسيدن به يك ايده يا نوشتن يك فيلمنامه از آنها استفاده مي‌كند اشاره كرد.

در پايان اين نشست به هر كدام از ميهمانان حاضر، لوح يادبودي از طرف كانون فيلمنامه نويسان خانه سينما اهدا شد.

نشست بعدي باشگاه، روز پنجشنبه، سي‌ام بهمن ماه، در سالن سيف‌الله داد خانه سينما برگزار مي‌شود و علاقه‌منداني كه براي عضويت در باشگاه فرهنگي آموزشي فيلمنامه‌نويسان ثبت نام كرده باشند مي‌توانند در اين نشست شركت كنند.

 

 

 

 

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches