true
اقتصادتهران: دولت سیزدهم بنا دارد رویهای را که از گذشته در حوزه قیمتگذاری خودرو وجود داشته، حذف کند و با کاهش هزینههای سربار تولید و حذف برخی بوروکراسیهای موجود به کنترل عرضه و تقاضا بپردازد.
به گزارش اقتصادتهران به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، روند موفقیتآمیز حذف قیمتگذاری دستوری در خصوص کالای استراتژیکی مانند سیمان نشانگر عزم جدی در عملی ساختن این سیاست است. بررسیها نشان میدهد در خصوص حذف قیمتگذاری دستوری فولاد و خودرو نیز پیگیریهایی در حال انجام است.
با وجود منافعی که در حذف قیمتگذاری دستوری خودرو برای مصرفکننده نهایی ایجاد میشود، اما این موضع همچنان با پیچیدگیهایی همراه است.
حذف قیمتگذاری دستوری؛ کاهش قیمت خودرو
این در حالی است که حذف قیمتگذاری دستوری خودرو، تقاضای سرمایهای (دلالی) را که بر اساس اختلاف قیمت کارخانه و بازار شکل گرفته، به شدت کاهش میدهد و از طرفی دیگر عرضه خودرو را به دلیل به صرفه بودن تولید برای تولید کننده، افزایش میدهد؛ موضوعی که برآیند آن در کاهش قیمت مصرفکننده خودرو تاثیر زیادی دارد.
در چنین شرایطی، از آنجا که صنعت خودروسازی سود ده میشود، در بلندمدت نیز سرمایهگذاران را برای سرمایهگذاری در حوزههای خودرو، قطعات و توسعه صنایع تکمیلی مربوطه جذب می کند؛ در مجموع به افزایش بهرهوری، کاهش هزینهها و افزایش عرضه خودرو منجر میشود.
روندی که تامین مالی صنعت خودرو و قطعات توسط نظام بانکی و سایر واسطههای مالی را نیز برخلاف شرایط فعلی توجیهپذیر نمیکند.
در مجموع میتوان گفت حذف قیمتگذاری دستوری از آنجا که منجر به کاهش تقاضای کاذب و افزایش عرضه و ارتقا بهرهوری و کارایی این صنعت می شود، کاهش قیمت خودرو را به دنبال خواهد داشت.
یادآور میشود، مشابه تجربه حذف قیمتگذاری دستوری سیمان و عرضه آن در بورس کالا و کاهش قیمت سیمان برای مصرفکننده تجربه خوبی بوده است که به نظر میرسد میتوان این روال را در خصوص خودرو هم شاهد باشیم.
شکاف عمیق قیمت خودرو از کارخانه تا بازار
افزایش قیمت خودروهای داخلی موضوع داغ این روزهای بازار خودروی کشور است. در آبان ماه گذشته مجوز افزایش قیمت خودروسازان توسط شخص رییس جمهور ابطال و قیمتها به حالت قبل برگشتند.
در آذر ماه امسال با روی کار آمدن ستاد تنظیم بازار به عنوان مسوول قیمتگذاری خودرو در کشور، دو خودروساز بزرگ کشور توانستند با تایید وزارت صمت مجوز قطعی افزایش قیمت محصولاتشان در کارخانه را اخذ کنند. این اقدام خودروسازان باعث شد تا شاهد افزایش قیمت ۱۰ الی ۱۸ درصدی در محصولاتی مانند ساینا و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ باشیم.
با تایید رسمی افزایش قیمت خودرو در هفتههای گذشته، طرحهای فروش و پیشفروش خودروسازان داخلی بلافاصله آغاز شد و اختلاف قیمت خودرو بین نمایندگی تا بازار آزاد باعث جذابیت این طرحها برای سرمایهگذاران و مصرفکنندگان این خودروها شده که در این گزارش به بررسی اختلاف قیمت نمایندگی و بازار آزاد خودروهای حاضر در طرح فروش اخیر ایران خودرو و سایپا قابل ملاحظه بوده است.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=232362
false
true