×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۳۰ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
برخی هزینه کردهای طرح تحول سلامت بازنگری می شود

اقتصادتهران: سخنگوی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی به خاطر بدهی و دیرکرد پرداخت مطالبات پرستاران، پزشکان و سایر کارکنان بیمارستانها از آنان عذرخواهی کرد و گفت: طرح تحول سلامت یک طرح پویاست و در جهت افزایش کارآمدی،کارایی و بهره وری در برخی هزینه کردهای آن تجدید نظر می شود.

به گزارش ایرنا، ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری که در مصلای تهران و بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها برگزار شد در پاسخ به پرسش ایرنا افزود: طرح تحول سلامت یک برنامه بازگشت ناپذیر است و برای هیچ کس متصور نیست که دوباره به عقب برگردیم و مثلا از مردم در بیمارستان ها پول بیشتر بگیریم یا آنان را برای تهیه دارو و ملزومات پزشکی به خارج از بیمارستان بفرستیم یا اینکه روستاها را از پزشک خالی کنیم.

وی اضافه کرد: بر اساس این طرح مردم شهرها فقط ۱۰ درصد هزینه های بیمارستانی را به عنوان فرانشیز پرداخت می کنند. روستاییان فقط ۵ درصد این هزینه ها را می پردازند و کاهش این سطح از پوشش خدمات خط قرمز وزارت بهداشت است.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: با این حال همان طور که طرح NHS انگلستان که از سال ۱۹۴۷ اجرا شده هنوز نیز اصلاحات و بازنگری هایی دارد، طرح تحول سلامت نیز تغییراتی برای ارتقای عملکرد، افزایش صرفه جویی، تقویت بهره وری و افزایش کارآمدی خواهد داشت.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت با محدودیت بودجه مواجه است، هزینه های وزارت بهداشت در دو بخش است که شامل بخش آموزش و پژوهش و بهداشت و درمان است، در بخش آموزش و پژوهش به جز موارد محدودی که برای حق ثبت نام دانشجویان خارجی و سفارش پژوهش کارفرماها به دست می آید تقریبا همه اعتبارات دولتی است و محدودیت فروش نفت و درآمد دولت برای عملکرد آموزشی و پژوهشی تاثیر می گذارد.

وی افزود: در حوزه بهداشت و درمان بخش اعظم اعتبارات ناشی از فروش خدمات است که قسمت عمده آن را باید سازمانهای بیمه گر بپردازند و تاخیر پرداخت بیمه ها باعث شده که در این حوزه با مشکل مواجه شویم و به خصوص پرداخت کارانه پزشکان که حدود ۸۰ درصد درآمد آنان است و نیز کارانه پرستاران و پیراپزشکان که حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد درآمد آنان را در بخش دولتی شامل می شود با تاخیرهای ۶ ماهه تا یکساله مواجه شد.

حریرچی گفت: به خاطر تاخیر در پرداخت مطالبات پرستاران، پزشکان، پیراپزشکان و سایر کارکنان بیمارستانها از آنان عذرخواهی می کنیم و شرمنده هستیم اما روند رو به بهبود است و امیدواریم در ماههای باقیمانده از سال میزان تاخیر در پرداخت ها کاهش پیدا کند.

وی افزود: وزارت بهداشت هم اکنون ۱۲ هزار میلیارد تومان از سازمانهای بیمه گر طلب دارد که از حدود ۶ ماه تا یکسال پیش باقیمانده است با این وجود همچنان افزایش دریافتی از مردم و عدول از طرح تحول سلامت خط قرمز وزارت بهداشت است و اگر در بیمارستانی انجام شود به عنوان تخلف با آن برخورد می شود.

قائم مقام وزیر بهداشت ادامه داد: با اجرای طرح تحول سلامت سهم پرداختی دولت و بیمه ها از هزینه های سلامت به ۵۱ تا ۵۳ درصد رسیده و سهم مردم از این هزینه ها کاهش یافته است و هزینه های کمرشکن نیز به مراتب کمتر شده است.

وی گفت: در دولت یازدهم و دوره اول طرح تحول سلامت علیرغم جوسازی های رسانه ای خدمات حوزه بهداشت و پیشگیری نیز عمیق تر شد و گسترش یافت اما شاید اطلاع رسانی لازم را نداشت ضمن اینکه مثلا خبر غربالگری فشار خون مردم کم سر و صداتر از حمایت مالی از هزینه های درمانی و دارویی است و به همین علت انعکاس لازم را نداشت.

حریرچی ادامه داد: با این حال در دوره دوم طرح تحول سلامت و دوره دوم وزارت دکتر هاشمی، حوزه بهداشت و پیشگیری بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و اولویت بالاتری خواهد داشت.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches