×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۴ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
برجام، دلال‌ها را از صنعت گاز حذف کرد

اقتصادتهران: برنامه جامع اقدام مشترک یا همان «برجام» که بیش از یکسال از اجرای آن میگذرد، با گشایش هایی که در حوزه های مختلف از جمله بانکی بوجود آورده سبب انتقال وجوه مربوط به صادرات و واردات گاز و محصولات جانبی شده است.

افزون بر رفع توقیف تجهیزات پالایشگاه های پارس جنوبی و اجرای اقتصادی پروژه ها، گشایش های قابل توجهی در حوزه های بانکی و مالی روی داده و سبب حذف دلال ها از مسیر انتقال وجوه مربوط به واردات و صادرات گاز شده است.

محمدرضا صدیقی، مدیر مالی شرکت ملی گاز ایران درباره اینکه آیا هم اکنون وجوه مربوط به صادرات و واردات گاز بدون محدودیت دریافت و پرداخت می شود، می گوید: دریافت و پرداخت وجوه مربوط به صادرات و واردات گاز بر اساس قرارداد در حال انجام است. بسیاری انتقاد می کنند که برجام اثری نداشته، ولی واقعیت قضیه این است که حتی در بخش مالی که دارای پیچیدگی خاص خود است نیز، شاهد گشایش هایی بوده ایم.

«در سال های گذشته برای ارسال وجوه به ترکمنستان درصد قابل توجهی را به دلالها و صرافی پرداخت می کردیم و این در حالی است که از آذرماه سال گذشته تاکنون دیگر یک ریال به دلال ها و شرکتهای صرافی پرداخت نکرده ایم.»

«خوشبختانه این فرآیند از طریق بانک های اروپایی در حال انجام است و بسیار راحت تر از گذشته کار می کنیم. به طور مثال زمانی که قصد داشتیم وجوه گاز وارداتی را به ترکمنستان پرداخت کنیم، باید درصد قابل توجهی را به عنوان کارمزد به دلال ها یا صرافی می دادیم و این میزان هم اکنون در هر پرداخت حداکثر ۲۰ دلار شده است.»

صدیقی درباره اینکه پیش از اجرایی شدن برجام با چه چالش هایی در حوزه مالی روبه رو بودید، گفت: در زمان تحریم و پیش از اجرایی شدن برجام، امکان پرداخت وجوه از طریق سیستم بانکی وجود نداشت و مبالغ باید از طریق دلال ها یا صرافی ها با پرداخت کارمزد بسیار بالا انجام می شد. علاوه بر پرداخت کارمزد بالا برای انتقال ممکن بود پولی که دست یک دلال یا صراف میدادیم اصلا بازنگردد و خطر بالایی داشت.

«هم اکنون پولی که از طریق نظام بانکی ایران حواله میکنیم کمتر از ۲۴ ساعت در ترکمنستان اعلام وصول می شود؛ در حالی که این فرآیند پیش از اجرا شدن برجام، بسیار پیچیده و نامطمئن و با ریسک بالایی همراه بود.

از طرفی در حال تعامل با بانک های جنوب شرق آسیا برای تسهیل در فرآیند گشایش ال سی نیز هستیم که در دوران تحریم امکان پذیر نبود.»

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches