true
اقتصادتهران: اگرچه وزیر صنعت، معدن و تجارت از ارسال دستورالعمل حمایتی تولید خودروهای برقی و هیبریدی به هیات دولت خبرداده اما برآوردها حکایت از آن دارد که محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت به تازگي از ارسال دستورالعملی برای حمایت از تولید خودروهای برقی و هیبریدی از سوی وزارتخانه متبوعش به دولت خبرداده که بر مبنای آن، علاوه بر ابزار تعرفه که اکنون از سوی دولت برای این خودروها صفر شده است، مشوقهایی به آنها داده شود که بتوانند در کشور تولید داشته و برای کاهش آلایندگی هوا، این خودروها را روانه خیابانهای پایتخت و حتی کلانشهرها کنند و اين در حالي است كه قیمت موتور خودروهای برقی به طور متوسط 20 هزار دلار و حدودا معادل 60 میلیون تومان است، ضمن اینکه قیمت تمام شده خودروهای برقی در دنیا دو برابر خودروهای معمولی است که به طور متوسط، محدوده قیمتی 160 تا 200 میلیون تومانی را دربر میگیرد.
البته وی، جزئیات بیشتری از این دستورالعمل را تشریح نکرده اما اعلام کرده است که در صورت تصویب آن، مشوقهایی جذاب به خودروسازان داده خواهد شد. این گفتههای او در حالی مطرح میشود که بسیاری از کارشناسان، معتقدند که دولت باید برای قیمت تمام شده بالای این خودروها هم فکری بکند.
قیمت 60 میلیون تومانی موتور یک خودروی برقی
برآوردها حکایت از آن دارد که قیمت موتور خودروهای برقی به طور متوسط 20 هزار دلار تمام می شود که اگر با دلار 3000 تومانی آن را محاسبه کنیم، چیزی حدود 60 میلیون تومان، تنها هزینه موتور این خودروها خواهد شد، این در حالی است که تولید این نوع خودروها، مستلزم استفاده از تجهیزاتی است که آنها هم به نوع خود خاص و گرانقیمت هستند.
موضوع دیگری که در این میان برای تولید خودروهای هیبریدی و برقی مستلزم توجه هرچه بیشتر سیاستگذاران است، تامین مناسب برق مورد نیاز این خودروها است.
شنیدهها حکایت از آن دارد که وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز هم بر سر تولید این خودروهای برقی و تامین برق موردنیازشان با وزارت نیرو به تفاهم نرسیده است، چراکه وزارت نیرو معتقد است که سوختگیری این خودروها آن هم در پیک مصرف برق، عاملی است که میتواند بار زیادی را به شبکه برق کشور وارد آورده و ممکن است که این شبکه، توانایی آن را به خصوص با رونق استفاده و تولید این خودروها نداشته باشد.
تجربه دنیا چه میگوید؟
تسلا که یکی از تولیدکنندگان عمده خودروهای برقی در دنیا است، با تولید سرسام آور خودروهای برقی خود، تویوتا و بنز را شوکه کرده است و هر سه ماه، یک ورژن جدید ارایه میدهد. تصاویر نمایشگاه تسلا که به تازگی در آمریکا برگزار شده، شگفت آور است، چراکه تمام سیستم اتومبیل اپشنال و کاستومایز است و یک مشتری میتواند از طریق اینترنت، سفارش خود را تا جزئی ترین موارد به سازنده ارایه دهد و خودروی دلخواه خود را تحویل بگیرد.
موتور الکتریکی این خودروها، به طور همزمان با اینترنت، آپگرید میشود و سیستم قابلیتی دارد که ناگهان مشتری روی مونیتور کامپیوتر خود میبیند که اعلام شده تمامی تسلاهای مدل مثلا ایکس 10 اسب بخار، افزایش بخار پیدا کردهه است. این اتفاق در کسری از ثانیه در خودروی مشتری اتفاق می افتد و بدون هیچگونه هزینه ای، مدل جدیدتری را در اختیار او قرار می دهد.
پمپاژ شارژ برق با توجه به مدلی که مشتری خریداری کرده، از 190 تا 400 کیلومتر مسافت را تامین میکند و مصرف کننده این امکان را دارد که از برق منزل خود، با یک مبدل، امکان شارژ کردن آن را در زمان بیشتری داشته باشد.
استفاده از چین در تولید خودروهای برقی و هیبریدی
شنیدهها حکایت از آن دارد که تولید خودروهای برقی و هیبریدی در ایران، قرار است به چینیها سپرده شود و آنگونه که رایزنیها صورت گرفته، قرار بر این شده است که از این کشور در تولید خودروهای برقی در ایران استفاده فراوانی شود.
سال 91، یک هیات ایرانی با سفر به چین، از چند واحد صنعتی تولیدکننده وسایط نقلیه برقی در شهر شانگهای بازدیدهایی به عمل آوردند و طرفین تفاهمهایی در زمینه تبادل تجربیات و انتقال فن آوری انجام دادند .البته با توجه به توسعه تولید خودروهای برقی در دنیا، چین اکنون استراتژی توسعه صنایع خودرویی خود را بر تولید این خودروها متمرکز کرده است و طبق آن، تولید و فروش خودروهای برقی در چین تا سال 2020 به پنج میلیون دستگاه خواهد رسید. در عین حال، فناوری چین سعی دارد برای ساخت اتوبوسهای برقی، باتری های قدرتمند در سطح استاندارد بین المللی تولید کند.
به هرحال، به نظر میرسد اگر دولت قصد دارد به صورت واقعی، تولید خودروهای برقی و هیبریدی را در دستور کار قرار دهد، باید زمینه را برای تولید ارزان قیمت این نوع خودروها فراهم کند تا بتوان انتظار داشت که مشتریان به سمت خرید و استفاده از این نوع خودروها سوق پیدا کنند، در حالی که قیمت همچنان یک فاکتور عمده است که مشتریان را از خرید آن باز میدارند.
بررسی بازارهای جهانی حکایت از این دارد که قیمت تمام شده خودروهای برقی و هیبریدی در دنیا دو برابر خودروهای معمولی است و این چالشی برای استفاده از این نوع خودروها در کشور به شمار میآید که دولت باید برای آن فکری کند.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=13867
false
true