×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳  
true
true
بانک‌ها و سرمایه داران مالکان اصلی خانه‌های خالی

اقتصادتهران: نحوه پراکندگی خانه های خالی براساس جدید ترین آمارها بیانگر آن است که سه استان تهران، اصفهان و خراسان شمالی به ترتیب ۱۸٫۹، ۹٫۴ و ۷٫۵ درصد خانه های خالی کشور را در خود جای داده اند.

پس از این سه استان همچنین فارس با ۶٫۲ و آذربایجان شرقی، البرز و خوزستان همزمان در ردیف های بعدی با ۵ درصد قرار خانه های خالی قرار دارند، اما کمترین میزان خانه های خالی به استان های کهگیلویه و بویراحمد و ایلام با ۵ صدم درصد اختصاص دارد.

مسئله خانه های خالی موضوعی بود که هفته اول فروردین امسال توسط وزیر راه و شهرسازی مطرح شد ، عباس آخوندی از خالی بودن ۲ میلیون ۵۸۷ هزار واحد مسکونی در کشور خبر داد و گفت: خانه های خالی بیشتر برای سوداگری و تجارت ساخته می شوند.

وزیر راه و شهرسازی به استناد آمارهای رسمی تصریح کرد: بر اساس آمار در سال های ۸۵، ۹۰ و ۹۵ به ترتیب ۶۳۰ هزار، یک میلیون و ۶۶۰ هزار و ۲ میلیون و ۵۸۷ هزار واحد خالی در کشور گزارش شده است.

وی با تاکید بر اینکه این ارقام واقعا عجیب است، افزود: اگر هر واحد مسکونی را ۱۰۰ هزار دلار در نظر بگیریم مفهومش این است که ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه با بهره‌وری صفر وجود دارد.

آخوندی اظهارداشت: تنها در تهران ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی وجود دارد بدین معنا که چیزی در حدود ۱۳ میلیون نفر می‌توانند در پایتخت، زندگی کنند این در شرایطی است که جمعیت تهران ۸٫۶ میلیون نفر است و تعداد زیادی نیز در تهران در شرایط بد مسکنی مطلق زندگی می‌کنند.

براساس آخرین آمار منتشر شده از مرکز آمار ایران در تهران ۴۹۰ هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد. در حالی که در آمار سال ۹۰، این میزان ۳۲۷ هزار واحد مسکونی بوده است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: آمار ساخت و سازها، خانه‌های خالی و مساله بدمسکنی نشان می‌دهد مشکلات جدی در انضباط شهری وجود دارد. اگر تمامی ساخت و سازها برای اسکان بودند، مایه خوشحالی بود اما باید به این نکته توجه کنیم که این میزان خانه خالی بیشتر برای سوداگری و تجارت ساخته شده است.

آخوندی تصریح کرد: در حال حاضر شاهدیم که بدمسکنی با چه گرفتاری‌هایی برای مردم در سطح شهر، وجود دارد و از سوی دیگر شاهد تولید واحدهایی در کلانشهر تهران و سایر شهرها هستیم که به شکل عمده با هدف تجاری و غیرسکونتی ایجاد شده‌اند که در دو جهت کاملا متضاد در حرکت هستند که باید هر چه زودتر به اتمام برسند.

حسن محتشم، رییس انجمن انبوهسازان استان تهران در گفت وگو با دیوان اقتصاد و با اشاره به آمار ۲٫۵ میلیون واحد مسکونی در سطح کشور، گفت: آخرین آمارها نشان می دهد که از ۲٫۵ میلیون واحد مسکونی خالی در کشورمان، بیش از ۴۵۰ هزار واحد مسکونی در تهران خالی مانده یعنی سرمایه بسیار قابل توجهی از کشورمان در بازار مسکن حبس شده است.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از این واحدهای خالی مسکونی متعلق به شرکت های اقماری بانک ها است، اظهار داشت: علاوه بر اینکه برخی از این واحدها در مالکیت شرکت های اقماری بانک ها هستند،حجم قابل توجهی از سرمایه بانک ها در قالب ارائه تسهیلات در این بازار محبوس شده است.

رییس انجمن انبوه سازان استان تهران ادامه داد: در سال هایی که بازار مسکن در اوج رونق قرار داشت، بانک ها در این بازار سرمایه گذاری های کلانی انجام دادند و واحدهای مسکونی گرانی را تولید کردند بنابراین امروز بخشی از این واحدهای مسکونی که ثروت ملی در آن حبس شده است و خالی مانده اند حاصل سرمایه گذاری بانک ها هستند.

محتشم افزود: درصد قایل توجهی از ۲٫۵ میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور، متعلق به سرمایه گذاران و فعالان حوزه مسکن است که امروز متقاضی برای خرید این واحدها وجود ندارد. البته مردم هم مالک درصدی از این آمار خانه های خالی هستند. همچنین بخشی دیگر هم تحت مالکیت برخی از نهادها و ارگان ها قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه طبق آمارهای رسمی ارزش خانه های خالی در ایران معادل ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه و ثروت ملی کشورمان است، اظهار داشت : این حجم از سرمایه در ایران تنها در بخش مسکن به دلیل شرایط اقتصادی بلاتکلیف مانده است.

رییس انجمن انبوه سازان استان تهران با تصریح براین موضوع که درصد قابل توجهی از خانه های خالی در ایران متناسب با نیاز واقعی و تقاضای موجود در بازار مسکن نیست، گفت: برخی از این واحدهای مسکونی بسیار گران ساخته شده اند و قدرت خرید مردم اجازه نمی دهد که به سمت این خانه ها بروند.

وی ادامه داد: این خانه ها برای بخش مرفه و پردرآمد کشور ساخته شده است که با توجه به شرایط امروز اقتصادی، تقاضای زیادی برای این واحدهای مسکونی وجود ندارد.

محتشم با بیان اینکه به فروش رفتن این واحدهای مسکونی خالی در کشورمان به ویژه در تهران مشروط به افزایش قدرت خرید مردم است، گفت: سازندگان این واحدهای مسکونی بانک ها و سرمایه داران این حوزه هستند که برای مخاطب عام این واحدها را تولید نکرده اند و قشر پردرآمد می توانند متقاضی این واحدها باشند.

رییس انجمن انبوه سازان استان تهران با اشاره به عدم توزیع مناسب ساخت و ساز واحدهای مسکونی در کلان شهرها اظهار داشت: واحدهای مسکونی در کلان شهرها به ویژه در تهران در نقاطی ساخته شده اند که قیمت زمین در آن نقاط بسیار گران است و قیمت تمام شده مسکن را افزایش می دهد.

وی تاکید کرد: شورای عالی معماری و شهرسازی باید به توزیع ساخت ورود کند و پروانه ساخت مسکن را برای نقاطی صادر کند که تراکم کمتری در آن منطقه وجود داشته باشد و تنها محدود به نقاط گران تهران نباشد.

محتشم با توضیح این مطلب که اگر توزیع ساخت مناسبی در تهران وجود داشت، شاهد این مشکلات نبودیم، گفت: اولین اقدام شورای عالی معماری و شهرسازی باید ساماندهی توزیع ساخت باشد.

رییس انجمن انبوه سازان استان تهران با تاکید بر اینکه این تعداد واحد مسکونی خالی به هیچ وجه مازاد بر عرضه نیست، گفت: بازار مسکن ایران سالانه به تولید چیزی حدود یک میلون واحد مسکونی نیاز دارد بنابراین نمی توان گفت این تعداد واحد مسکونی مازاد بر عرضه هستند.

محتشم وجود خانه های خالی در کشورمان این است که متناسب با قدرت خرید مردم و متقاضیان مسکن ساخته نشده اند.

بررسی‌های اولیه مرکز آمار ایران از سرشماری سال ۹۵ بیانگر آن است که تعداد واحدهای مسکونی خالی در سال ۱۳۹۰ برابر با یک میلیون و ۶۶۳ هزار و ۴۱۲ واحد بوده به عبارتی طی پنج سال گذشته ۹۲۴ هزار و ۱۹۵ واحد خالی به واحدهای مسکونی خالی کشور اضافه شده است.

یادآور می‌شود، تعداد خانوارهای کشور ۲۴ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۳۵ خانوار است که در مقایسه با تعداد واحدهای مسکونی مشخص می شود که یک میلیون و ۳۷۱ هزار و ۲۸۹ خانوار در کشور فاقد ملک مسکونی هستند.

منبع: دیوان اقتصاد

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches