×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
بانکداری اسلامی و ضرورت ترویج آن

اقتصادتهران: ترویج بانکداری اسلامی از مهمترین الزامات اقتصاد اسلامی است که این الزام مهم به نوعی بر دوش رسانه‌ها به ویژه روابط عمومی‌‌ بانک‌هاست که بایستی برای اجرای کامل آن در شبکه اقتصادی و بانکی کشور تلاش مضاعفی داشته باشند.

نظام بانکداری اسلامی ریشه در ایدئولوژی و ارزش‌های اقتصاد اسلامی دارد و تحقق آن مستلزم استقرار عدالت اقتصادی درجامعه است. این همان هدفی است که روابط عمومی‌ها مخاطب‌گرا آن را دنبال می‌کنند. بانکداری اسلامی به عنوان مناسب‌ترین شیوه مبادلات بانکی است که درساختار اقتصادی کشورهای اسلامی در جایگاه مدیریت توزیع منابع مالی در میان فعالان عرصه‌های تولیدی و همچنین برای کنترل و هدایت نقدینگی درجامعه نقش اساسی دارد و توانسته است به کمک شبکه‌های اطلاع‌رسانی به ویژه روابط عمومی‌ها با ترویج و نهادینه کردن فرهنگ بانکداری اسلامی، ساز وکارهای اسلامی و قواعد دینی و الهی را در بنیان‌های اقتصادی و سیاست‌های پولی خود تزریق کرده و روح اسلامی و شرعی را در مناسبات اقتصادی، اخلاقی و اجتماعی جامعه حاکم سازد. روابط عمومی بانک‌ها و مؤسسات پولی و بانکی با تکیه بر اخلاق اسلامی و آموزه های دینی، نقش اساسی و بی چون و چرائی در فرهنگ سازی و ترویج اجرای قوانین درمیان اقشار مختلف جامعه دارند و هیچگاه این رسالت مهم فرهنگی خود را فراموش نمی‌کنند. در واقع بانکداری اسلامی از شیوه‌های مهم اقتصادی است که اجرای کامل و دقیق آن بر اقتصاد و رفاه جامعه اثرات مفید و ارزنده‌ای دارد و روابط عمومی‌ها می‌توانند با ترویج آن درسطح جامعه بطورمستقیم در توسعه و آبادانی جامعه سهیم باشند. بانکداری اسلامی به‌عنوان بستری سالم و مناسب با هدایت سرمایه‌های جامعه به بخش‌های مولد و زیربنائی نقش مهمی در تولید و اشتغال‌زائی دارد. بانک‌ها همواره در گردش پول و ثروت جامعه نقش تعیین‌کننده‌ای دارند و همین عامل موجب شده تا آنان با بهره‌گیری از روش اسلامی به رشد اقتصاد سالم کمک شایانی داشته باشند. فلسفه وجودی بانکداری بدون ربا بر مبنای عدالت است و عدالت در نظام اقتصادی اسلامی نیز مفهومی جزء رفع فقر، ایجاد توازن اقتصادی و اشتغال ندارد و جریان عدالت در این نظام بانکی یعنی توزیع عادلانه منابع و سود و کارمزدهاست زیرا در این شیوه بانکداری؛ کسب درآمد بر مبنای کار و تولید است و سود و زیان واقعی نیز در آن پیش‌بینی می‌شود. در نظام بانکداری اسلامی منافع سپرده‌گذاران و بانک به یکدیگر گره خورده ولی در بانکداری ربوی عناصر اصلی مشارکت در عملیات بانکی یعنی سپرده گذاران، بانک و تسهیلات گیرنده کاملاً از هم مجزا بوده و هریک به دنبال منافع خاص خود می باشند که سهم سپرده‌گذار و بانک از قبل در قالب رابطه داین و مدیون تعیین می‌شود. بانکداری اسلامی با جذب سرمایه‌های اندک و سرگردان مردم و هدایت آن به سمت تولید و امور زیربنائی، برخلاف بانکداری ربوی رفتارهای مثبت‌اندیشی را درجامعه تشدید و تشویق می‌کند. پس می‌توان گفت که درعصر ارتباطات و اطلاعات، نقش روابط عمومی‌ها در بانکداری اسلامی بعنوان تأمین کننده نیازهای ارتباطی سازمان و مخاطبان بسیار مهم و حیاتی است و می‌توانند در ترویج بانکداری اسلامی بسیار مؤثر باشند. رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها می‌توانند در راستای توسعه و گسترش عدالت درجامعه بعنوان یکی از مهمترین اهداف بانکداری اسلامی با اطلاع‌رسانی درست و دقیق و تبلیغات مناسب و گسترده فضای جامعه را برای پیاده‌سازی بانکداری اسلامی و تحقق عدالت اقتصادی مهیا ‌سازند.

علی میرزائی پور؛ کارشناس ارشد ارتباطات

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches