اقتصادتهران: معاون امور اقتصادی و برنامهریزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با اقدامات دولت سیزدهم طی مدت ۱۰۰ روز ابتدای کار، بازار محصولات کشاورزی تنظیم و در نهایت به آرامش رسید.
به گزارش ایرنا، محمد قربانی، دیروز (دوشنبه- پانزدهم آذرماه) در نشست خبری خود درباره تشریح اهم اقدامات و برنامههای ۱۰۰روزه وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم افزود: قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی قبل از سال زراعی اعلام شد این به معنای ایجاد آرامش برای تولیدکنندگان و بازار است که باعث تعدیل قیمت ها شد.
وی اظهارداشت: در حوزه قیمت تضمینی گندم از پنج هزار تومان سال زراعی گذشته به ۷هزار و ۵۰۰ تومان رسیدیم که اکنون با قیمت های جهانی برابری می کند؛ بنابراین تکلیف کشاورزان برای کشت گندم یا سایر محصولات کشاورزی مشخص است.
معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: همچنین نرخ دانه های روغنی به نحوی تعیین شده که با سیاست های وزیر جهاد کشاورزی، اسناد بالادستی و اقتصادی مقاومتی هم همخوانی و همسویی لازم را داشته باشد.
وی اضافه کرد: طی این مدت درباره سیاست های حمایتی و الگوی کشت ورود خوبی صورت گرفت برای اولین بار الگوی کشت و کشاورزی قراردادی با یکدیگر ترکیب شدند زیرا برای عملیاتی کردن الگوی کشت هیچ راهی به جز رویکرد کشاورزی قراردادی نداریم.
قربانی با بیان اینکه برای ارتقای بخش کشاورزی نیازمند توجه به ۶ مولفه هستیم، گفت: یکی از این مولفه ها مدیریت تصمیم ها و سیاست هاست. این امر بدان معناست که تصمیم ها درست و به هنگام گرفته شود؛ به طور مثال به موقع در بازار ورود و به موقع خارج شویم، مداخله نداشته باشیم و ورود ما حمایتی باشد.
۶ مولفه ارتقای بخش کشاورزی از برنامه های دولت سیزدهم
وی تامین مالی و سرمایه گذاری را از دیگر مولفه ها دانست و افزود: برای دستیابی به جهش تولید کشاورزی و امنیت غذایی پایدار باید جایگاه برتری در بخش کشاورزی داشته باشیم که این امر نیازمند سرمایه گذاری کلان در این بخش است به طوری که باید در کنار تولید خُرد به مگاپروژه ها هم توجه ویژه داشته باشیم.
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: مدیریت زنجیره های تامین و ارزش کشاورزی نیز مولفه دیگر است که در آن نگاه راهبردی و محوری تمام برنامه ها و حمایت ها متوجه زنجیره ها خواهد بود، همچنین استفاده از ظرفیت فعالان بخش کشاورزی نیز در این بخش اهمیت دارد.
وی براین باور است که اگر به دنبال تحولی در بخش کشاورزی هستیم باید فعالان بخش کشاورزی، تشکل ها و اتحادیه ها حضور فعال داشته باشند.
قربانی با بیان اینکه هوشمندسازی نیز از مولفه های دیگر دستیابی به اقتدار در بخش کشاورزی است، گفت: طی روزهای اخیر شاهد اجرای بخش های کوچکی از هوشمندسازی در زنجیره توزیع همانند توزیع اینترنتی مرغ، تخم مرغ، برنج و شکر هستیم و قرار است این هوشمندسازی برای بیشتر محصولات اجرایی شود.
وی با بیان اینکه تحقیقات باید در خدمت بخش کشاورزی باشد، افزود: تحقق اهداف کشاورزی باید از مسیر تحقیقات با تجاری سازی یافته ها صورت گیرد.
دیدگاه ها بسته هستند.