اقتصادتهران: دبیر انجمن کشتیرانی گفت: بازار حمل دریایی کالاهای فله و جنرال کارگوی ایران برای شرکتهای کشتیرانی خارجی جذابیت بالایی دارد.
به گزارش اقتصادتهران، مسعود پل مه در گفت وگو با مهر درباره آخرین وضعیت صنعت حمل و نقل دریایی در پی افزایش تعرفههای بندری اظهار کرد: با توجه به اینکه تجهیزاتی که در بنادر استفاده میشود تماماً تجهیزات استراتژیک و خارجی هستند، به گونهای که بیش از ۹۰ درصد از خارج و به صورت ارزی تهیه میشود، لذا امکان تأمین ارز در قالبهای متداول بانکی در دنیا را نداریم و باید مالک یا سرمایه گذار تجهیزات بندری، توانایی بازسازی یا تأمین این تجهیزات را داشته باشد.
وی افزود: مصرف کننده این تجهیزات از یک سو با محدودیتهای نرخ گذاری مواجه است که نباید از رقمی بیشتر شود و از سوی دیگر با هزینههای ارزی نوسازی این تجهیزات و خدماتی که از سایر بخشها دریافت میکند روبه روست که در نتیجه سرمایه گذار با یک قاعده نامتعارف اقتصادی مواجه میشود که عمده دلایل آن تحریمها در کنار مدیریت ضعیف بخشهای دولتی است.
دبیر انجمن شرکتهای کشتیرانی و خدمات وابسته ادامه داد: اگر به این سمت برویم که عرضه و تقاضا را به گونهای گسترش دهیم که این روابط بر بستر رقابت شکل بگیرد، نه سرمایه گذار و نه مصرف کننده نهایی و دریافت کننده این خدمات ناراضی نیستند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هزینه تخلیه و بارگیری کشتیها نشان میدهد که نرخها منصفانه است اما چون از توازن صحیح اقتصادی بهره مند نیستیم، نرخ تمام شده کالا افزایش مییابد به خصوص با توجه به اینکه پایه بسیاری از تعاملات دریایی ارز است و نرخ ارز نوسان دارد و تهیه آن به سختی انجام میشود، این هزینههای تمام شده افزایش مییابد.
فعال صنعت حمل و نقل دریایی درباره اقتصاد صنعت کشتیرانی اظهار کرد: درآمد شرکتهای کشتیرانی از سایر گونههای حمل و نقل بیشتر است اما به همان تناسب هم سهم واردات و صادرات مانند سایر کشورهای دریایی دنیا که ۹۰ درصد دریایی است، در ایران هم همینگونه است که سبب شده تا درآمد بخش حمل و نقل دریایی از سایر شقوق حمل و نقل بیشتر باشد.
دیدگاه ها بسته هستند.