×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۷ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
ایران مسابقه تولید نفت را از عربستان برد

اوپک با اشاره به کاهش قابل توجه بهای جهانی طلای سیاه در مرداد ماه سال جاری اعلام کرد: در آگوست سال جاری تولید نفت ایران در حالی با افزایش بیش از ۱۴ هزار بشکه‌ای روبرو شده که تولید طلای سیاه در عربستان بالغ بر ۵۵ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) امروز با انتشار گزارشی، اعلام کرد: تولید روزانه نفت کشورهای عضو این سازمان در آگوست ۲۰۱۴ (مرداد ۹۳) با ۲۳۰ هزار و ۹۰۰ بشکه افزایش به بیش از ۳۰ میلیون و ۳۴۷ هزار بشکه در روز رسیده است.

این در حالی است که کشورهای عضو اوپک در جولای سال جاری میلادی حدود ۳۰ میلیون و ۱۱۷ هزار بشکه نفت در روز تولید کرده بودند.

اوپک همچنین تولید نفت ایران در ماه آگوست نسبت به ماه پیش از آن ۱۴ هزار و ۷۰۰ بشکه در روز افزایش یافته و به ۲٫۷۶۹ میلیون بشکه در روز رسیده است.

در این مدت تولید نفت عربستان نسبت به ماه پیش از آن ۵۵ هزار و ۲۰۰ بشکه در روز کاهش یافته و به ۹٫۸۵۷ میلیون بشکه بشکه در روز رسیده است. عربستان در ماه جولای ۹٫۹۱۲ میلیون بشکه نفت تولید کرده بود.

از ۱۲ کشور عضو اوپک ۲ کشور عراق و عربستان با کاهش تولید مواجه شدند که به ترتیب ۶۳ هزار بشکه و ۵۵٫۲ هزار بشکه کاهش تولید نفت داشتند.

بیشترین افزایش تولید به کشور لیبی باز می گردد که با افزایش ۱۱۲ هزار و ۷۰۰ بشکه نفت در روز ۵۳۸ هزار بشکه نفت در ماه آگوست تولید کرده است.

در ماه گذشته میلادی در مجموع به طور متوسط روزانه الجزایر ۱٫۱۸۹ میلیون بشکه در روز ، آنگولا ۱٫۷۴۹، اکوادر ۰٫۵۴۳، ‌ایران ۲٫۷۶۹، عراق ۲٫۰۱۲، کویت ۲٫۷۹۲، لیبی ۰٫۵۳۸، نیجریه ۲٫۰۰۸،‌ قطر ۰٫۷۴۵، عربستان ۹٫۸۵۷، امارات ۲٫۸۰۵ و ونزوئلا ۲٫۳۴۱ میلیون بشکه نفت تولید کرده اند.

طلای سیاه ایران ارزان شد

مطابق با گزارش دبیرخانه اوپک، با وجود افزایش تولید نفت ایران اما بهای طلای سیاه این کشور عضو اوپک در آگوست سال جاری میلادی (مرداد ۹۳) بشکه ای ۱۰۱ دلار و ۴۲ سنت معامله شده که در مقایسه با ماه قبل میلادی خدود چهار دلار و ۸۶ سنت کاهش یافته است.

بر این اساس متوسط قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه آگوست ۲۰۱۴ (مرداد ۹۳) با ۴٫۷۹ دلار کاهش نسبت به ماه پیش از آن ۱۰۱٫۴۲ دلار معامله شده است.

هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه جولای ۱۰۶٫۲۱ دلار به فروش رسیده بود. متوسط قیمت نفت ایران در ۸ ماه نخست سال ۲۰۱۴ معادل ۱۰۴٫۸۵ دلار به ازای هر بشکه و در مدت مشابه سال گذشته برابر با ۱۰۴٫۵۴ دلار در هر بشکه تخمین زده شده است.

متوسط قیمت سبد نفتی این سازمان در ماه آگوست با ۴٫۸۶ دلار کاهش نسبت به ماه قبل از آن ۱۰۰٫۷۵ دلار در هر بشکه معامله شده است. این رقم برای سبد نفتی اوپک در ماه جولای معادل ۱۰۵٫۶۱ دلار در هر بشکه بوده است.

به گزارش مهر، در این مدت بیشترین کاهش مربوط به نفت بونی لایت نیجریه با کاهش ۶٫۹۳ دلاری و کمترین کاهش مربوط به نفت مری ونزوئلا با ۲٫۷۵ دلار کاهش بوده است. متوسط قیمت نفت عربستان نیز ۴٫۹۱ دلار کاهش یافته است.

اوپک متوسط قیمت نفت‌ کشورهای عضو اوپک را به ترتیب هر بشکه نفت سبک عربستان ۱۰۲٫۲۴ دلار ، نفت سبک عراق ۹۹٫۲۰ لار، نفت بونی‌لایت نیجریه ۱۰۲٫۲۶دلار، ‌سیدر لیبی ۱۰۰٫۵۶ دلار، نفت گیراسول آنگولا ۱۰۱٫۵۲ دلار، نفت سنگین ایران ۱۰۱٫۴۲ دلار، نفت صادراتی کویت ۱۰۰٫۵۷ دلار، نفت مارین قطر ۱۰۱٫۵۲ دلار، نفت مرِیِ ونزوئلا ۹۲٫۳۱ دلار، نفت موربان امارات ۱۰۴٫۳۳ دلار، نفت اورینت اکوادور ۸۹٫۵۳ دلار و نفت صحرای الجزایر ۱۰۰٫۸۵ اعلام کرده است.

این در حالی است که رسانه های بین‌المللی هر بشکه نفت برنت دریای شمال نیز به طور متوسط در این ماه ۱۰۱٫۵۶ دلار به فروش رفته است که افزایش ۵٫۰۸ دلاری نسبت به ماه گذشته را نشان می‌دهد و هر بشکه نفت خام آمریکا با ۶٫۴۹ دلاری کاهش ۹۶٫۳۸ دلار معامله شده است.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches