×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
ایران از لحاظ رشد مناطق حفاظت‌شده کشوری در دنیا پیشرو است

اقتصادتهران: آمارها نشان می‌دهد نرخ رشد مناطق حفاظت شده در ایران بیشتر از بسیاری کشورها است به طوری که از سال ۱۹۶۲ تا ۲۰۱۸ تعداد سایت‌های حفاظتی در جهان ۲۶ برابر رشد کرده که در ایران این رشد حدود ۳۷ برابر بوده است.

به گزارش اقتصادتهران، موضوع حفاظت از عرصه‌های طبیعی در جوامع بشری قدمتی چندین هزار ساله دارد، جوامع اولیه موضوع حفاظت را در قالب مکان‌های مقدسی برای تدفین درگذشتگان خود یا حفاظت از یک منطقه را در قالب شکارگاه‌هایی برای فرمانروایان در نظر می‌گرفتند.

به مرور که جلوتر می‌آییم، این مناطق در جهان و ایران به عنوان قلمروهای عشایری و ایلاتی مطرح شدند و به مرور سیر روند حفاظت همراه با پیشرفت عام و فناوری در جهان از جنبه شکار و اهداف اولیه شروع به پیشرفت و ترقی کرد. این روند به ویژه از قرن نوزدهم شدت گرفت به طوری که حفاظت از گونه‌ها به عنوان یک منبع ژنتیکی یا حفاظت از طبیعت به عنوان بخشی از چرخه زندگی انسانی مورد توجه قرار گرفت تا اینکه در اواخر قرن ۱۸ و اوایل قرن ۱۹ موضوع حفاظت از طبیعت و شکار تا حدودی گسترش یافت بر این اساس شکارگاه‌های سلطنتی یا شکارگاه‌ها و قرق‌های خصوصی که در آن زمان مطرح بود را گسترش یافت.

به تدریج و با توسعه زندگی شهری، روند تند تخریب محیط زیست توسط انسان، انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری، تخریب زیستگاه، شکار بی‌رویه و ورود گونه‌های غیربومی و مهاجم مناطق حفاظت شده اهمیت بیشتری یافت و با توسعه علم اکولوژیک جنبه‌های اکولوژیکی یک اکوسیستم مد نظر قرار گرفت و حفاظت از طبیعت، وارد مرحله نوینی از نوع مدیریت شد. در ایران هم این روند از سال ۱۳۳۵ آغاز شد.

به مرور اهمیت مناطق حفاظت شده در دنیا از جمله ایران مورد توجه قرار گرفت به طوری که در کنوانسیون تنوع زیستی پیش‌بینی شد که میانگین مناطق حفاظتی در دنیا به ۳۰ درصد از تمام وسعت یک کشور برسد که اکنون ایران حدود ۱۱.۶ درصد مناطق حفاظت شده در قالب چهارگانه شامل پارک ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه های حیات وحش و مناطق حفاظت شده در کشور دارد البته این مناطق با چالش‌های زیادی از جمله تخریب زیستگاه، اجرای طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای، فعالیت‌های معدنی، شکار و صید غیرمجاز، خشکسالی و مخاطرات طبیعی و انسانی مواجه است که سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی حفاظت در صدد ارتقای روش‌های حفاظت از این عرصه‌های طبیعی است.

معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست درباره مناطق حفاظت شده به خبرنگار محیط زیست ایرنا گفت: مساله حفاظت در دنیا شاید به هزاران سال پیش برمی‌گردد که به مرور و با توسعه جوامع انسانی، بخش حفاظت هم پیشرفت کرد به طوری که در اواخر قرن ۱۸ و اوایل قرن ۱۹ کشورها سعی کردند موضوع حفاظت از طبیعت و شکار را تا حدود زیادی توسعه دهند؛ از این رو شکارگاه‌های سلطنتی، شکارگاه‌ها و قرق‌های خصوصی که در آن زمان مطرح بود را گسترش دادند.

علی بالی افزود: مدیریت مناطق حفاظت شده همراه با توسعه زندگی شهری و صنعتی نیز پیشرفت کرد و جنبه‌های مختلف حفاظت مد نظر قرار گرفت و با توجه به توسعه علم اکولوژیک جنبه‌های اکولوژیک یک اکوسیستم مد نظر قرار گرفت، در واقع حفاظت از طبیعت وارد مرحله نوینی از مدیریت شد.

وی یادآور شد: پس از تشکیل اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN)، جلسات مختلفی در سطح جهانی بین دانشمندان برگزار شد و به مرور پارک‌های نوین با مدیریتی جدید در کشورهای مختلف به وجود آمد. در ایران هم به همین ترتیب، موضوع حفاظت از شکارگاه‌های سلطنتی یا خصوصی به موضوع کلی‌تری تغییر جهت داد به طوری که در ایران در سال ۱۳۳۵ و با تشکیل کانون شکار ایران به عنوان یک نهاد مستقل، حفظ نسل حیوانات بر عهده آن قرار گرفت.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches