اقتصاد تهران
شماره خبر : 311043
تاریخ انتشار : ۱۴۰۴/۰۷/۱۵
اقتصاد تهران

اگر دستگاه یا کارمندی به مردم خدمات نداد، به ۱۲۸ زنگ بزنید

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: برای اینکه بفهمیم آیا فرآیندهای نظام اداری در حال اصلاح هست یا خیر، با سامانه فواد ۱۲۸ در حال بازخوردگیری از مردم هستیم.

علاءالدین رفیع‌زاده روز سه‌شنبه در نشستی با بیان اینکه تاکنون در چهار تا پنج برنامه توسعه دخالت مستقیم داشته‌ام، افزود: نکته‌ای که در این برنامه‌ها دیدیم این بود که صرفا تدوین قانون و مقررات موجب اصلاح نظام اداری نمی‌شود، بلکه زمینه آن را فراهم می‌کند اما اینکه از کجا بدانیم که این مقررات اجرا شده و فرایندها اصلاح شده یا خیر، باید از مرم بازخورد بگیریم.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: برنامه‌های پیش‌برنده و توانمندساز به اجرای برنامه‌های توسعه کمک می‌کند اما خروجی این فرایندها باید روان‌سازی ارائه خدمات به مردم باشد.

به گزارش اقتصادتهران، رفیع‌زاده یادآور شد: برنامه اصلاح نظام ۶ محور اصلی دارد که بنا داریم در مقررات پیش‌برنده برای اینکه متوجه شویم نظام اداری ما آیا در حال اصلاح هست یا خیر، سامانه فوریت‌های اداری را راه‌اندازی کنیم تا مردم خدمات را آسانتر و راحتتر دریافت کنند.

وی توضیح‌داد: در این سامانه مردمی که به دستگاه‌های اجرایی مراجعه می‌کنند، هر جا به مشکل خوردند و با بدرفتاری کارمندان یا نبود آنها یا عدم ارائه خدمات از سوی کارکنان دستگاه‌های اجرایی مواجه شدند می‌توانند با شماره‌گیری ۱۲۸ به مرکز فوریت‌های اداری اطلاع دهند.

وی ادامه داد: دستگاه هایی که کمترین توجه را به این سامانه داشته باشند در دولت گزارش داده خواهند شد و این نوعی ابزار نظارتی محسوب می شود. من به صورت آنلاین می بینم چند تماس در استان تهران داشتیم، چند تماس و طی چه بازه زمانی‌ای حل شده است و کارنامه یک ماهه و سه ماهه آن پس از ابلاغ دستورالعمل سامانه، ارائه خواهد شد.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در رابطه با اینکه این سامانه چه اندازه در کاهش کاغذبازی های اداری اثر خواهد داشت گفت: اگر سامانه درست اجرایی شود این دغدغه مورد توجه خواهد بود. یکی از مسائلی که ما تاکید داشتیم این بود که دریافت کپی مدارک حذف شود اما همچنان در برخی ادارات استمرار دارد.‌ مردم این موضوع رو هر جا دیدند و با آن برخورد داشتند با سامانه ۱۲۸ به ما اطلاع دهند.

رفیع زاده گفت: طبق این سامانه ابتدا احراز هویت صورت می گیرد و سپس به شخص برچسب داده می شود و در نهایت به شخص معترض گزارش اقدامات داده می شود و رضایتمندی مورد پرسش قرار خواهد گرفت.