×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۳۰ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
اولتیماتوم وزیر کار به مالک هفت‌تپه برای پرداخت حقوق معوقه

اقتصادتهران: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تلاش مالک کارخانجات نیشکر هفت تپه در مرحله نخست باید آن باشد که با پرداخت حقوق به کارگران، به شرایط عادی برگردد.

محمد شریعتمداری درباره حوادث مربوط به نیشکر هفت تپه در حاشیه بازدید از ایسنا به خبرنگار این خبرگزاری گفته، معمولا خصوصی‌سازی، مسائل خاص و پیامدهای اجتماعی، سیاسی و امنیتی خود را دارد که همه باید دست به دست هم دهند تا مسایل مربوط به کشت و صنعت هفت‌تپه رفع شود.

وی تصریح کرد: یکی از مسائل این کارخانه آن است که خریداران آن بدهی ارزی دارند ولی تلاش مالک کارخانه آن است که این مشکل را حل کند، اما تلاش مالک در مرحله نخست باید آن باشد که با پرداخت حقوق به کارگران به شرایط عادی برگردد تا هم کارگران فصلی در فصل برداشت نیشکر به کارشان ادامه دهند و علاوه بر آن مدیریت کارخانه با کمک کارکنان ثابت این کارخانه به بهبود کیفیت محصولات بپردازند.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: وزارت کار با کمک استانداری خوزستان به صورت پیوسته موضوعات مرتبط با کشت و صنعت هفت تپه را بررسی می‌کند تا با کمک همه دستگاه‌های مرتبط این کارخانه به کار خود ادامه دهد.

تولید شکر در نیشکر هفت‌تپه تا ۱۰ روز آینده

همین چند روز پیش بود که امید بن عباس، مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان به خبرنگار ایسنا گفته، حداکثر تا ۱۰ روز آینده تعمیرات اساسی کارخانه نیشکر هفت‌تپه به اتمام می‌رسد و اگر اتفاق خاصی در کارخانه رخ ندهد، شاهد تولید شکر در شرکت نیشکر هفت‌تپه خواهیم بود.

امید بن عباس در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص حل مشکلات نیشکر هفت‌تپه گفته بود، کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه اکنون به کار مشغول هستند و حدود ۱۰ روز است که اعتصابات آن‌ها پایان یافته است. هم‌چنین هیات نظارتی که از سوی استاندار خوزستان و به ریاست دادستان استان تعیین‌شده، در کارخانه حضور پیدا کرده است و بر روند اجرای کار در این کارخانه به صورت هفتگی نظارت دارد و شرایط را به صورت فنی و مالی رصد می‌کند.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با بیان این‌که در حال حاضر اورهال کارخانه در حال انجام است، تصریح کرده، حداکثر تا ۱۰ روز آینده تعمیرات اساسی کارخانه نیشکر هفت‌تپه به اتمام می‌رسد و کوره‌های بخار این کارخانه آغاز به کار می‌کنند. با آغاز برداشت نیشکر، نیشکر برداشته‌ شده به کارخانه تحویل داده خواهد شد و روند تولید نیشکر در شرکت کشت و صنعت هفت‌تپه آغاز می‌شود.

کارگران نیشکر هفت‌تپه به کار بازگشته‌اند

 امید بن عباس در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پایان اعتصاب کارگران این کارخانه اظهار کرده، کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه مدتی در اعتصاب بودند اما با توجه به پیگیری‌هایی که انجام گرفت از امروز آن‌ها به اعتصاب خود پایان دادند.

وی توضیح داده، رسما بر اساس پیگیری‌های قبلی، دستور استاندار خوزستان و با گام‌هایی که در راستای تحقق مطالبات کارگران از جمله پرداخت دوماه حقوق، تمدید دفترچه‌های درمانی بیمه، انتصاب مدیر اجرایی کارخانه هفت تپه و اختیاراتی که از سوی مالک بخش خصوصی شرکت برای انجام کار به وی داده شد، کارگران نیشکر هفت تپه بر سر کار خود بازگشتند. هم‌چنین برنامه‌های اجرایی شرکت که شامل اورهال کارخانه، برداشت محصول و تولید شکر است، از سوی مدیر اجرایی پیگیری و اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به کارگر بازداشت شده این شرکت نیز گفته، موضوع این کارگر بازداشتی را باید دستگاه قضایی پیگیری کند تا حق و حقوقی از کسی ضایع نشود.

بن عباس در ادامه با اشاره به تشکیل شورای اسلامی کار برای نظارت بر این شرکت گفت: دستگاه‌های تخصصی مثل جهادکشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با حضور موثر بر فعالیت این واحد تولیدی نظارت خواهند داشت.

 اما چه شد که اعتراض کارگران هفت تپه به خیابان‌ها کشیده شد؟

وقتی که کلنگ احداث واحدهای کشت و صنعت نیشکر در خوزستان بر زمین زده شد تا مشکل تاریخی بیکاری در این استان برطرف شود، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که روزی یکی از این واحدها با مشکلاتی مواجه خواهد شد که کارگران آن، کف خیابان را محلی برای بیان مشکلات‌شان انتخاب کنند و برای دریافت حق طبیعی خود روزها و ماه‌ها به خیابان بیایند و حقوق‌شان را فریاد بزنند.

کشت و صنعت نیشکر هفت تپه یکی از واحدهایی است که برای حل مشکل بیکاری و بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه در بحث تولید محصولات کشاورزی در سال ۱۳۳۸ در ۱۴ کیلومتری شهرستان شوش بنا نهاده شد و در آذرماه ۱۳۴۰ با برداشت نیشکر از سطحی معادل ۲۴۰۰ هکتار کار خود را آغاز کرد. کشت و صنعت نیشکر هفت تپه که اولین تولیدکننده شکر از نیشکر در ایران است، در سال ۱۳۸۶ رسماً مشمول قانون خصوصی‌سازی شد.

مساله خصوصی سازی این شرکت از زمانی کلید خورد که مسایلی از جمله فرسودگی خطوط تولید، زیان‌ده بودن و انباشت بدهی‌های بسیار در خصوص آن مطرح می‌شد و پس از رفت و آمدهای فراوان سرانجام در بهمن‌ماه سال ۹۴ شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به بخش خصوصی واگذار شد.

میزان تولید شرکت که در سال ۸۳ بیش از ۱۰۰ هزار تن بود، در سال ۸۶ به حدود یک‌دهم کاهش یافته بود. با این وضع به نظر می‌رسید شرکت یا باید تعطیل می‌شد یا واگذار. بعد از نوسازی شرکت، راندمان تولید آن چندبرابر شد اما حقوق کارگران همچنان یک خط در میان پرداخت می‌شد. شرکت به بخش خصوصی واگذار شد اما بازهم حقوق کارگران یک خط در میان پرداخت می‌شد. شرکت نیشکر هفت‌تپه در شرایطی در سال ۹۶ اسپانسر تیم فوتبال استقلال خوزستان شده بود که علاوه بر بدهکاری به کارگرانش، به گفته‌ی مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان در همین سال «بیش از ۲۸۰ میلیارد تومان به اداره کل تأمین اجتماعی خوزستان بدهی» داشت و ۱۵ هکتار از املاک شرکت توسط تأمین اجتماعی مصادره شده بود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches