×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
انعقاد قرارداد ۲۰ میلیارد دلاری خرید نفت ایران توسط روسیه در ابهام

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت امضای تفاهم نامه خرید نفت ایران از سوی روسیه را تکذیب کرد.

علی ماجدی در خصوص ادعای برخی از خبرگزاری ها مبنی بر انعقاد قرارداد ٢٠ میلیارد دلاری خرید نفت ایران از سوی روسیه اظهار داشت: چنین خبری صحت و واقعیت ندارد.

رویترز در گزارشی اعلام کرده بود وزرای نفت ایران و روسیه روز سه شنبه ١۴ مرداد یادداشت تفاهم پنج ساله ای را امضا کردند که به همکاریهای دو کشور از جمله در بخش نفت مربوط است.

به ادعای این خبرگزاری، الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه در مورد یادداشت تفاهم روز گذشته گفت: بر اساس پیشنهاد ایران، روسیه در ساماندهی محموله های نفت ایران از جمله به بازار ایران مشارکت می کند.

البته مدت زمان کوتاهی بعد، خبرگزاری رویترز گزارش داد: وزارت انرژی روسیه اظهارات نواک را پس گرفت و اعلام کرد بیانیه جدیدی در این خصوص منتشر خواهد شد.

انتشار خبر امضای این قرارداد نفتی در حالی است که بیژن نامدار زنگنه که برای دیدار و مذاکره با مقام های روس سفر یک روزه ای به روسیه داشت، هیچ صحبتی در مورد توافق نفتی نکرد.

وزیر نفت کشورمان، روز سه شنبه بعد از دیدار با الکساندر نوواک وزیر انرژی و رییس طرف روس کمیسیون مشترک همکاری ایران و روسیه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: امروز با وزیر انرژی روسیه در جایگاه رییس طرف روس کمیسیون همکاری های مشترک ایران و روسیه مذاکرات خوبی داشتیم.

لازم به ذکر است به گزارش ایسنا بر اساس اعلام اولیه وزارت انرژی روسیه طبق مفاد این قرارداد پنج ساله، روسیه به ایران در فروش نفت کمک خواهد کرد و دو کشور در صنعت نفت و گاز، احداث نیروگاه‌ها و شبکه برق، عرضه ماشین‌آلات، کالاهای مصرفی و فرآورده‌های کشاورزی همکاری خواهند داشت. اگر چه ابتدا چنین به نظر رسید که این تفاهم نامه همان قرارداد مبادله نفت در برابر کالا است که زمستان گذشته از سوی رویترز مطرح شد، اما در این تفاهم نامه حجم مبادلات مشخص نشده است .

این در حالی است که پیش تر مذاکره ایران و روسیه درباره قرارداد مبادله نفت دربرابر کالا به ارزش ۲۰ میلیارد دلار انجام شده بود و این در حالی است که حجم روابط اقتصادی ایران و روسیه در سال گذشته از یک میلیارد و ۱۰۰ هزار دلار فرا‌تر نرفته است و این امر نگرانی مقامات آمریکایی را به همراه داشته است.

پیشتر روزنامه کامرسانت روسیه با انتشار گزارشی از قرارداد ۲۰ میلیارد دلاری خرید نفت ایران از سوی روسیه خبر داده بود. بر اساس این گزارش روسیه روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت ایران را می خرد و در ازای آن به ایران کالا یا خدمات فنی و مهندسی صادر می کند.

به گزارش روزنامه دیلی تلگراف وزارت انرژی روسیه روز گذشته با صدور بیانیه ای این خبر را اعلام کرد اما پس از مدتی این بیانیه از سایت وزارت انرژی روسیه حذف شد و مقامات این وزارت خانه اعلام کردند روز گذشته (چهارشنبه) جزییات قرار داد جدید خرید نفت ایران از سوی روسیه را اعلام می کنند.

پیشتر روزنامه کامرسانت روسیه با انتشار گزارشی از قرارداد ۲۰ میلیارد دلاری خرید نفت ایران از سوی روسیه خبر داده بود. بر اساس این گزارش روسیه روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت ایران را می خرد و در ازای آن به ایران کالا یا خدمات فنی و مهندسی صادر می کند.

ایران و روسیه هر دو تحت تحریم های نفتی غرب قرار دارند.

بر اساس گزارش روزنامه دیلی تلگراف اعلام خبر قرار داد نفتی جدید روسیه با ایران از سوی وزارت انرژی روسیه، ارزش سهام برخی شرکت های نفتی آمریکا را کاهش داد.

در صورت انعقاد این قرار داد روسیه روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت ایران یعنی نیمی از صادرات کنونی نفت ایران را خریداری می کند. گفته می شود زمان این قرار داد ۵ ساله خواهد بود.

“الکساندر نواک” وزیر انرژی روسیه با دفاع از قرار داد نفتی با ایران گفته است، این قرار داد ناقض هیچ یک از مقررات بین المللی نیست.

آمریکا پیشتر در واکنش به انتشار گزارش هایی درباره قرار داد نفتی ایران و روسیه اعلام کرده بود انتشار این گزارش ها مایه نگرانی جدی است.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches