×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۴ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
انجام همزمان بی‌بوسازی گاز مایع و احیای کاتالیست در یک سامانه‌

 

اقتصادتهران: پژوهشگران کشور موفق به طراحی و ساخت سامانه‌ای برای بی بو و بی رنگ‌سازی شیرین مایع برای صنایع داروسازی و آرایشی و بهداشتی شدند.

سید مسعود نیکدل، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: امروزه در جهان برای اسپری کردن انواع اسانس‌ها چون خوشبو کننده‌های هوا و دئودرانت‌های بدن و همچنین افشانه‌های حشره‌کش و افشانه‌های صنعتی مانند افشانه‌های رنگ از گاز مایع استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: اما از سوی دیگر گاز مایع (LPG) به‌ صورت طبیعی به هنگام تولید دارای مقادیری هیدروکربور و هیدروژن‌ سولفوره‌ سنگین و همچنین ماده بد بوی مرکاپتان است؛ از این رو گاز مایع در برخی از صنایع قابل‌ استفاده نخواهد بود و برای استفاده نیاز به فرآیند شیرین‌سازی و حذف ناخالصی‌ها دارد.

به گفته نیکدل، شیرین سازی گاز مایع موجب «بی‌بو» و «بی‌رنگ» شدن گاز مایع خواهد شد و این عمل طی فرایندی و با استفاده از انواع کاتالیست‌های جذب‌کننده هیدروژن سولفور، مرکاپتان و آب صورت می‌گیرد.

این محقق اضافه کرد: برای انجام این فرآیند از روش بهره‌گیری از کاتالیست‌های جاذب سطحی استفاده می‌شود، به‌ طوری‌که در جریان آن مولکول‌های خاصی از جمله ترکیبات گوگرددار و مرکاپتان و آب از ترکیب گاز مایع‌ترش به سطح جسم جامد خارجی در سیستم چسبیده و از آن خارج می‌شود.

نیکدل با بیان اینکه کاتالیست‌های مورد استفاده در فرآیند شیرین‌سازی پس از مدتی اشباع‌شده و راندمان خود را از دست می‌دهد، خاطر نشان کرد: بنابراین در این مطالعات سامانه‌ای ارائه شد که کاتالیست‌های مورد استفاده در شیرین‌سازی گاز مایع را با استفاده از روش حرارتی احیاء می‌کند.

وی تاکید کرد: این سامانه کاتالیست را برای مصرف دوباره آماده می‌کند، به ‌طوری ‌که کاتالیست‌های احیا شده در سیستم پس از احیاء دوباره به ‌صورت هوشمند و یکپارچه وارد ستون‌های حاوی کاتالیست و سیستم شیرین‌سازی می‌شود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches