×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۴ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
انتشار اوراق صرفه‌جویی انرژی در انتظار ابلاغ پروژه‌ها

اقتصادتهران: مدیرعامل بورس انرژی با تأکید بر اینکه زیرساخت‌ها برای پذیرش اوراق صرفه جویی آماده است، افزود: به محض اعلام لیست کسانی که گواهی به آنها تعلق گرفته، ما پذیرش را انجام می‌دهیم.

به گزارش مهر، یکی از معضلات مصرف انرژی در کشور فارغ از بالا بودن مصرف، بهینه نبودن و اتلاف بالای منابع انرژی است. در دنیا شاخص شدت انرژی به منظور سنجش میزان بهینگی مصرف انرژی به کار می‌رود. این شاخص مشخص می‌کند برای تولید یک واحد تولید ناخالص داخلی باید چه میزان انرژی مصرف کرد.

به استناد آمار جهانی، در سال ۲۰۲۰ میلادی، هر ۱۰۰۰ دلار از تولید ناخالص ملی در ایران نیاز به مصرف انرژی معادل ۲۵۱ کیلوگرم نفت دارد. این در حالیست که در دنیا به صور میانگین هر ۱۰۰۰ دلار از تولید ناخالص آن کشور تنها به انرژی معادل ۱۱۴ کیلوگرم نفت نیاز پیدا می‌کند.

در دنیا مشاغل متعددی مرتبط با حوزه بهینه سازی مصرف انرژی شکل گرفته است که در عین نیاز به سرمایه کم، بازگشت سرمایه مناسبی دارد ولی در ایران به علت خلأ قانونی این فرصت در سال‌های اخیر از بخش خصوصی سلب شده بود. یکی از راهکارهای مشارکت بخش خصوصی در این زمینه، انتشار اوراق صرفه جویی انرژی است. راهکاری که سال‌هاست می‌شود اما اقدامی برای پیش‌برد آن انجام نشده است.

هفته گذشته سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد پس از گفتگوی بخش خصوصی و دولت از تصویب دستورالعمل این اوراق در شورای عالی بورس خبر داد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches