×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۴ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
انتشار اوراق سپرده حامل‌های انرژی در دستور کار بورس انرژی

اقتصادتهران: مدیرعامل بورس انرژی گفت: با تصویب معافیت مالیات بر ارزش افزوده اوراق سپرده انرژی، برنامه داریم امسال گواهی های سپرده حامل های انرژی گوناگون منتشر شود.

به گزارش مهر، در روزهای گذشته مجدداً بحث اوراق سپرده کالایی نفت خام در رسانه‌ها مطرح شد؛ موضوعی که ابتدا محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران آن را دو ماه پیش اعلام کرد. بر اساس اظهارات خجسته‌مهر، با انتشار اوراق به‌روش گواهی سپرده کالایی، شرکت‌های حقوقی و افراد حقیقی و البته آحاد جامعه در خرید و فروش نفت وارد می‌شوند. اوراق سپرده کالایی اوراق بهاداری است که موید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالا است. پشتوانه این اوراق قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تأیید بورس صادر می‌شود.

در این رابطه علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان آنکه گواهی سپرده حامل‌های انرژی و انتشار آن در بورس انرژی ایران یکی از مسائلی است که چندین سال پیگیر آن بودیم، گفت: یکی از بزرگترین موانع انتشار این اوراق بحث مالیات بر ارزش افزوده‌ای بود که طبق تفسیر سازمان مالیاتی برای هر معامله از گواهی سپرده کالایی می‌توانست تعلق بگیرد. خوشبختانه این موضوع با پیگیری‌های مستمری که توسط سازمان بورس و بورس‌های کالا و انرژی انجام شد در بودجه ۱۴۰۱ رفع شد و به‌تصویب مجلس رسید. بر همین اساس، معاملات سپرده کالایی معاف از مالیات بر ارزش افزوده شدند.

نقوی ادامه داد: امسال نیز پیگیری انجام دادیم تا گواهی‌های سپرده روی حامل‌های انرژی گوناگون منتشر شوند. اما باید توجه داشت حامل‌های انرژی پیچیدگی‌های بیشتری در ذخیره‌سازی، نگهداری و تحویل نسبت‌به سایر کالاها دارند.

وی در رابطه با تفاوت این ابزار مالی با عرضه‌های فیزیکی مثل طرح عرضه مستقیم نفت خام که در سال ۹۸ انجام شد بیان کرد: که در عرضه‌های فیزیکی، حامل‌های انرژی در احجام و شرایطی که در اطلاعیه عرضه اعلام می‌شود، عرضه می‌شوند و معاملات ثانویه نیز نخواهند داشت. عرضه‌های فیزیکی صرفاً برای تحویل در مقاصد صادراتی یا مصرف داخلی هستند. در حالی‌که ماهیت گواهی سپرده حامل‌های انرژی بر این اساس است که برای حامل انرژی سپرده‌شده به انبار قبضی صادر می‌شود و این قبض امکان معامله ثانویه دارد و حجم آن هم به‌نسبت عرضه فیزیکی متفاوت است.

مدیرعامل بورس انرژی ایران ادامه داد: حجم هر گواهی می‌تواند خُرد باشد. به‌عنوان مثال فرض کنید که برای هر بشکه میعانات گازی یا هر لیتر فرآورده یک گواهی صادر شود. البته چون هنوز این موضوع نهایی نشده است، نمی‌توان بیش از این به جزئیات آن پرداخت. حقیقت این است که حامل‌های انرژی گوناگون هستند و پیچیدگی‌هایی در مخازن و محل‌های نگهداری دارند که با سایر کالاها متفاوت است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches