اقتصادتهران: معاون توسعه و مدیریت منابع دیوان عدالت اداری گفت: براساس سامانه اخذ دادخواست الکترونیک دیگر نیاز نیست مردم برای ثبت دادخواست مراجعه حضوری به دیوان عدالت اداری داشته باشند.
به گزارش اقتصادتهران به نقل از روابط عمومی دیوان عدالت اداری، رضا فضل زرندی در نشست هم اندیشی معاونین و مدیران کل حقوقی و توسعه مدیریت منابع دستگاههای اجرایی که به مناسبت هفته قوه قضاییه به میزبانی دیوان عدالت اداری برگزار شد، اظهار کرد: دیوان عدالت اداری در راستای فرمایشهای رییس قوه قضاییه در ارایه خدمات الکترونیک بهتر به مردم، سامانه اخذ دادخواست الکترونیک را در سایتی به نشانی sajed.divan-adalat.ir فراهم کرده است و مردم از این پس میتوانند دادخواستهای خود را حتی در منزل از طریق اینترنت برای رسیدگی به دیوان ارسال کنند.
معاون توسعه و مدیریت منابع دیوان عدالت اداری گفت: علاوه بر مردم، دستگاههای اجرایی هم که در مقام پاسخگویی و تجدیدنظرخواهی هستند از این پس نیاز به مراجعه حضوری به دیوان عدالت اداری یا دفاتر خدمات الکترونیک ندارند و میتوانند دادخواستهای تجدیدنظر را از اداره خود بدهند و این باعث میشود کار با سرعت و دقت بیشتری طی شود.
زرندی افزود: افراد فقط قبل از ورود به سایت دیوان باید از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی شماره ثنا گرفته باشند که به نوعی احراز هویت قضایی است و از طریق این شماره میتوانند در سایت دیوان ثبت نام کنند که مراحل بعد از ثبت نام نیز از طریق پیامک یا ابلاغ الکترونیک به درخواست کنندگان ارایه میشود.
وی همچنین درباره سامانه رای صحیح (ساعد) و مزایای آن گفت: یکی از اشکالات اساسی در حوزه تصمیمات قضایی تفاوت آراء صادره است و یکی از سیاستهای قوه قضاییه این است که آراء قضایی باید به نحوی قابل پیش بینی باشد یعنی مردم بدانند اگر راجع به یک موضوع مراجعه میکنند نهایتاً منجر به رای مشخصی میشود.
معاون توسعه و مدیریت منابع دیوان عدالت اداری افزود: نکته دیگر بحث شفافیت در آراست یعنی آرا باید مبتنی بر اتقان و شفافیت مناسب باشد و دیوان عدالت اداری به لحاظ تنوع شکایات یکی از مراجعی است که در بخشهای قضایی، تفاوت در استنباط قوانین در آن زیاد وجود دارد و مکرر منجر به ایجاد رای وحدت رویه میشود.
وی ادامه داد: یکی از بهترین برنامه تحولی در بخش مدیریت قضایی این است که موضوعاتی که موضوع شکایت است طبقه بندی شود و قوانین و مقررات، آراء هیئت عمومی و نظرات مشورتی جمع بندی شود و با توجه به موضوعات و نوع شکایات، قاعده حقوقی حاکم بر آن موضوع در قالب نمونه رایهایی که به رد یا ورود آن شکایت است بارگذاری شود که این موارد در سامانه رای صحیح اعمال شده است.
زرندی با اشاره به این که این آرا در دسترس مردم است گفت: برای دستگاههای اجرایی هم این آرا اهمیت دارد چرا که اگر شکایتی علیه آنها شود در واقع میفهمند که رویه دیوان راجع آن موضوع چه چیزی است. معاون توسعه و مدیریت منابع دیوان عدالت اداری افزود: قطعاً این سامانه به لحاظ شفافیت میتواند نوعی نظارت و وحدت رویه در دیوان باشد که براساس آن در پاسخگویی به مردم میتوانیم حرف واحدی بزنیم.
وی گفت: هم اکنون بیش از ۱۰۰ موضوع شناخته شده است که این موضوعات تنوعات زیادی دارد و تاکنون ۵۰۰ نوع رای در این سامانه بارگذاری شده است که به مرور به این آراء اضافه میشود.
دیدگاه ها بسته هستند.